۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۳
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84307064
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۶ خانه بهداشت کارگری در واحدهای تولیدی کردستان فعال است

سنندج - ایرنا - معاون امور اجتماعی و فرهنگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: هم اکنون ۵۶ خانه بهداشت کارگری در واحدهای تولیدی و صنعتی بالای ۵۰ نفر نیروی کار استان، فعال است.

فرزاد پیشکاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه براساس مفاد قانون کار، کارفرمایان واحدهای تولیدی و صنعتی با ۵۰ نفر نیروی کار و بیشتر، مکلف به ایجاد خانه‌های بهداشت کارگری هستند، اظهار داشت: طی چند سال اخیر تعداد این خانه‌ها در استان از ۲۱ مورد به ۵۶ خانه رسیده است.

وی هدف از تاسیس خانه‌های بهداشت کارگری را تامین سلامت کارگران، ارتقای دانش بهداشتی و ایجاد رفتارهای مناسب بهداشتی در بین کارگران و سالم سازی محیط کار در کارگاه‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی و معادن عنوان کرد و افزود: در این راستا در هر واحد یک نفر کارشناس بهداشت حرفه‌ای مستقر شده و به مشکلات سلامت کارگران رسیدگی می‌کند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه پرونده سلامت برای کارگران تشکیل می‌شود و در صورت نیاز به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند، یادآور شد: ۲۵ خانه فرهنگ کار نیز در واحدهای تولیدی استان در راستای ترویج مباحث فرهنگی و ارتقای سطح دانش و آگاهی بین کارگران و کارفرمایان راه‌اندازی شده است.

پیشکاری با اشاره به اینکه موفقیت هر واحد تولیدی به تلاش کارگران و بهره وری در تولیدات آن وابسته است، گفت: افتتاح و راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ کار در واحدهای کارگری و کارخانجات، زمینه ترویج کار شایسته، حس مسوولیت پذیری، تعهد و وجدان کاری در میان کارگران و در نهایت بهره‌وری و رونق و جهش اقتصادی را فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی، برخورداری از سلامت، حق همگانی است، ماده ۱۴۷ قانون کار جمهوری اسلامی ایران، دولت را مکلف به ارائه خدمات بهداشتی به کارگران کرده است، از این رو از سال ۱۳۶۶ برنامه مشترک ارائه مراقبت های اولیه بهداشتی به بیمه شدگان با همکاری مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهداشتی اجرا می‌شود.

خانه‌های فرهنگ کار و تلاش، مراکزی هستند که به منظور رصد مولفه‌های فرهنگ کار و ترویج برنامه‌های مربوط به آن فعالیت و این بستر را فراهم می‌کنند که با استفاده از دو نهاد خانواده و آموزش، ابعاد مختلف فرهنگ کار به جامعه شناسانده شود و در جهت ارتقاء آن فعالیت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha