تورم در خراسان رضوی کاهش یافت

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۷:۰۱
کد خبر: 84309564
تورم در خراسان رضوی کاهش یافت

مشهد_ ایرنا_ رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه استان در ماه فروردین امسال ۵۰.۷ درصد بود که این رقم در مقایسه با اسفندماه گذشته ۰.۹ درصد کاهش یافته است.

 به گزارش روز دوشنبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی، رضا جمشیدی افزود: در فروردین امسال نرخ تورم نقطه به نقطه در نقاط شهری استان ۴۹ و در نواحی روستایی ۵۷.۲ درصد بوده است که در نقاط شهری نسبت به ماه قبل ۰.۴ و در روستاها ۲.۴ درصد کاهش یافته است.

وی  با بیان اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در فروردین امسال ۴۹.۵ درصد بوده است، افزود: این رقم در مقایسه با ماه قبل از آن ۰.۸ درصد افزایش یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی بیان کرد: همچنین رقم کشوری این نرخ برای خانوارهای شهری ۴۸.۸ و روستایی ۵۳ درصد بوده است که نسبت به ماه قبل به ترتیب یک درصد افزایش و ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

او خاطرنشان کرد: نرخ کلی تورم برای خانوارهای استان در فروردین امسال ۳.۱ درصد بوده است که نسبت به ماه قبل از آن ۰.۷ درصد افزایش یافته است.

جمشیدی این شاخص را برای خانوارهای شهری استان ۳.۲ و روستایی ۲.۶ درصد اعلام کرد که در نقاط شهری ۰.۸ درصد افزایش و در نقاط روستایی بدون تغییر بوده است.

 وی تصریح کرد: نرخ تورم نسبت به ماه قبل در کل خانوارهای کشور در فروردین ماه سال جاری ۲.۷ درصد بوده است که نسبت به ماه قبل ۰.۹ درصد افزایش یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی این شاخص را برای خانوارهای شهری در کشور ۲.۶ و روستایی ۳ درصد اعلام کرد که به ترتیب ۰.۸ و ۱.۴ درصد افزایش یافته است.

او گفت: نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین سال جاری در کل خانوارهای استان ۳۸.۷ درصد بوده است که نسبت به ماه قبل ۲.۷ درصد افزایش یافته است. همچنین این شاخص برای خانوارهای شهری استان ۳۷.۱ و روستایی ۴۴.۹ درصد بوده است که به ترتیب ۲.۷ و ۳ درصد افزایش یافته است.

جمشیدی با بیان اینکه نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ماه سال جاری در خانوارهای کشور ۳۸.۹ درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه قبلی ۲.۵ درصد افزایش یافته است، افزود: این شاخص برای خانوارهای شهری کشور ۳۸.۶ و روستایی ۴۰.۶ درصد بوده است که به ترتیب ۲.۴ و ۲.۹ درصد افزایش نشان می دهد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان رضوی بیان کرد: تورم نقطه به نقطه کل خانوار استان در فروردین ماه سال جاری در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات ۶۹، پوشاک و کفش ۶۳.۵، مسکن ۱۶.۹ و گروه بهداشت و درمان ۳۶.۹ درصد بوده است.

وی این ارقام را برای کشور به ترتیب ۶۳.۱، ۵۵.۶، ۳۱ و ۴۴.۳ درصد اعلام کرد.

جمشیدی افزود: شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی برای خانوارهای استان ۳۰۳.۸، مناطق شهری ۲۹۲ و مناطق روستایی ۳۵۵ بوده است.

استان ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربعی خراسان رضوی با وسعتی معادل هفت درصد مساحت کل کشور شامل ۲۹ شهرستان، ۷۷ شهر، ۷۰ بخش و ۲ هزار و ۵۴۰ روستا، ۸.۱ درصد جمعیت کشور یعنی ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر ذا در قالب ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۹۱۶ خانوار در خود جای داده است.

یک میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در روستاهای این استان سکونت دارند. ۵۰.۴ درصد جمعیت خراسان رضوی مرد و ۴۹.۶ درصد آنها زن هستند. در این میان قشر جوان نیز یک میلیون و ۶۱۶ هزار و ۸۶۱ نفر از جمعیت خراسان رضوی را دربرمی گیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha