۱۳ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۵۸
کد خبرنگار: 2588
کد خبر: 84353543
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده مجلس: وضعیت کتابخانه‌های عمومی مراغه در شان این شهر نیست

مراغه- ایرنا- نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر احداث کتابخانه مرکزی به عنوان یک اولویت فرهنگی در مراغه گفت: این شهرستان طی چندصد سال گذشته به عنوان یک مرکز علمی و فرهنگی دارای کتابخانه عمومی بوده اما وضعیت فعلی کتابخانه‌های عمومی در شان این شهر فرهنگی و تاریخی نیست.

علی علیزاده روز پنجشنبه در جلسه شورای کتابخانه‌های عمومی مراغه افزود: پس از گذشت قرن‌ها به جای مقایسه مراغه با شهرهای بزرگ کشور، وضعیت کتابخانه‌های عمومی این شهرستان را حتی نمی‌توانیم با هیچ شهری مقایسه کنیم.

وی اضافه کرد: نگهداری کتب سنگی به دلیل کمبود امکانات و وضعیت بودجه‌ای کتابخانه‌های عمومی این شهرستان مناسب نیست و باید اقدام مناسبی در این زمینه انجام شود.

وی بیان کرد: وجود کتابخانه مرکزی برای این شهر واجب بوده زیرا اعتبار هر شهر فرهنگی به کتابخانه آن شهر است.

علیزاده اظهار داشت: شهری با پیشنیه درخشان چون مراغه نیازمند کتابخانه بزرگ و مرکز بزرگ فرهنگی و علمی است و مسئولان شهرستانی باید در تحقق آن، اهتمام و همکاری داشته باشند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار مراغه نیز گفت: با وجود تلاش‌های انجام شده، همچنان در تامین بودجه و تحقق سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی این شهرستان مشکل وجود دارد و برای رفع آن به همکاری شهرداری نیاز وجود دارد.

موسی شعفی افزود: همچنین با توجه به ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی مراغه، ایجاد کتابخانه مرکزی از دغدغه‌های اساسی فرهنگی شهر مراغه است و در این زمینه باید شاهد همکاری‌های برون‌بخشی باشیم.

شهردارمراغه نیز با اشاره به بدهی‌ شهرداری به کتابخانه‌های عمومی این شهرستان گفت: این بدهی از بابت سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ۵۱۴ میلیون تومان رسیده است.

شهرام مروتی پیشنهاد کرد که از بابت این بدهی شهرداری، فرهنگسرای پهرآباد به کتابخانه های عمومی شهرستان واگذار شود تا با کاربری کتابخانه عمومی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی در سال ۹۹ در کمیسیون تفریغ بودجه تاکنون مشخص نشده و می‌توان این بدهی را به صورت تهاتر پرداخت کرد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی مراغه نیز گفت: براساس قوانین موجود، تهاتر بدهی‌های شهرداری اماکن‌پذیر نیست ولی نیاز به کتابخانه‌های عمومی در نقاط مختلف شهری وجود دارد.

پری اسدی افزود: براساس آمایش سرزمینی هم‌اکنون نیاز به احداث چهار کتابخانه  عمومی در مناطق مختلف شهری از جمله «میکائیل‌آباد، پهرآباد، انزاب و شهرک ولی عصر (عج) وجود دارد.

وی ادامه داد: در شهرک سهند آمادگی برای این امر وجود دارد؛ در پهرآباد نیز در قالب فرهنگسرا احداث و ایجاد کتابخانه عمومی امکان‌پذیر بوده و در سایر نقاط نیز نیازمند همراهی و همکاری شهرداری هستیم.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی انجام شده در جهت توسعه فرهنگ کتابخوانی در این شهرستان اضافه کرد: کتابخانه سیار نیز با همکاری شهرداری مراغه راه اندازی شده و به زودی در محله‌های مختلف شهر ارائه خدمت خواهد کرد.

وی افزود: طرح ایجاد کتابخانه‌های روستایی در چهار روستای این شهرستان انجام شده و تجهیر کتاب‌های آنها در حال اجراست.

وی اضافه کرد: همچنین در ایام کرونا و برای اوقات فراغت دانش آموزان، طرح‌های کتابخوانی به صورت مجازی توسط کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود.

شهرستان 260 هزار نفری مراغه اکنون دارای دو کتابخانه عمومی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha