فرصت مازندرانی‌ها برای تکرار پیشتازی در مشارکت انتخاباتی
عکس آرشیوی است.

ساری – ایرنا- مازندرانی‌ها که در چهار دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری مشارکت انتخاباتی رو به رشدی داشتند و دو دوره با یزدی‌ها پیشتاز مشارکت انتخاباتی بودند، امروز با توجه به افزایش تعداد واجدان شرایط نسبت به ادوار گذشته می‌توانند در بیش از چهار هزار شعبه اخذ رأی پیشتازی سیاسی خود را تکرار کنند.

 به گزارش ایرنا، مردم مازندران معمولا از نظر میزان مشارکت انتخاباتی یکی از جوامع استانی پیشتاز در کشور به شمار می‌آیند و امروز نیز برای انتخاب نامزدهای ششمین دوره شورای شهر و روستا، رئیس دولت سیزدهم و یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری فرصت دارند تا یک بار دیگر پیشتازی خود در مشارکت سیاسی را نشان دهند.

به استناد آمارهای منتشر شده توسط ستاد انتخابات مازندران، امروز ۲ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۲۰۵ نفر در مازندران واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند که معادل ۷۴ درصد جمعیت ساکن این استان است. همچنین از این تعداد ۵۱ هزار و ۵۳۲ نفر رأی‌اولی هستند که امروز پای صندوق‌های اخذ رأی خواهند رفت تا نخستین تجربه مشارکت سیاسی و انتخاباتی خود را ثبت کنند.

نگاهی به آمارهای مربوط به واجدان شرایط و آراء مأخوذه در مازندران برای چهار دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد که جمعیت واجد شرایط این استان در انتخابات امروز بیشتر از انتخابات پیشین است. مازندرانی‌ها در حالی برای رأی دادن به نامزدهای مد نظر خود از بین بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ نامزد شورای شهر و روستا و پنج نامزد باقی مانده در رقابت انتخابات ریاست جمهوری و دو نامزد حضور در مجلس خبرگان از این استان به شعب اخذ رأی خواهند رفت که تعداد واجدان شرایط در این استان نسبت به دوره قبل ۱۵۴ هزار و ۳۳۳ نفر بیشتر شده است.

مازندران در آخرین انتخابات ریاست جمهوری که سال ۱۳۹۶ برگزار شد ، ۲ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۸۸۲ نفر جمعیت رای دهنده داشت که ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۱۶ نفر با شرکت در آن انتخابات، مشارکت ۹۱ درصدی برای این استان ثبت کردند تا پس از یزد دومین استان از نظر بالا بودن میزان مشارکت انتخاباتی باشد.

مردم مازندران در سال ۱۳۹۲ نیز مشارکت انتخاباتی بالایی داشتند. در آن سال ۲ میلیون و ۶۸ هزار و ۸۴۳ نفر واجد شرایط بودند که یک میلیون و ۸۵۱ هزار و ۵۲۳ نفر رأی دادند تا مشارکت ۸۹.۴ درصدی را ثبت کنند.

بالاترین میزان مشارکت انتخاباتی ثبت شده در مازندران نیز مربوط به سال ۱۳۸۸ است که با توجه به حضور مسافران در این استان آمار بیش از ۱۰۰ درصدی مشارکت انتخاباتی در این استان ثبت شد. آن سال یک میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۴۰ نفر در مازندران می‌توانستند رأی دهند که در پایان انتخابات یک میلیون و ۹۱۹ هزار و ۸۳۸ رأی اخذ شد که چهار هزار و ۵۹۸ رأی بیشتر از تعداد واجدان شرایط مازندران بود تا مشارکت ۱۰۰.۲ درصدی برای این استان ثبت شود و مازندران پس از یزد دومین استان از نظر مشارکت انتخاباتی باشد.

مازندرانی‌ها سال ۱۳۸۴ که انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری دو مرحله‌ای شده بود هم در مرحله نخست مشارکت ۶۵.۱ درصدی و در مرحله دوم مشارکت ۶۵.۲ درصدی را ثبت کردند. سال ۱۳۸۴ جمعیت واجد شرایط مازندران رای دادن در مازندران ۲ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۵۴۷ نفر بود که از این تعداد یک میلیون و ۳۷۵ هزار و ۲۴۶ نفر در دور نخست و یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۶۱۵ نفر در دور دوم در انتخابات شرکت کردند.

جزئیات عددی انتخابات مازندران

امروز ۵۶ هزار و ۷۷۰ نفر نیز در مازندران به عنوان عوامل اجرایی و نظارتی در شعب اخذ رأی حضور خواهند داشت تا اجزای فرآیند انتخابات به درستی اجرا شود.

برای برگزاری انتخابات شورای شهرها و روستاهای مازندران چهار هزار و ۱۶۲ شعبه اخذ رأی در نظر گرفته شده که از این تعداد دو هزار و ۳۶۱ شعبه روستایی و یکهزار و ۵۳۱ شعبه شهری است. ضمن این که ۲۶۸ شعبه از این شعب برای برگزاری انتخابات شورای شهر ساری مکانیزه هستند و ۴۹۸ شعبه از چهار هزار و ۱۶۲ شعبه نیز به عنوان شعب اخذ رأی سیار آراء مازندرانی‌ها را جمع خواهد کرد.

برای اخذ آراء انتخابات ریاست جمهوری و مجلس خبرگان رهبری نیز در مجموع چهار هزار و ۵۲ شعبه در نظر گرفته شده که یکهزار و ۵۳۱ شعبه در شهرها و دو هزار و ۵۲۱ شعبه در روستاها برپا خواهد بود. ۳۶۸ شعبه از این چهار هزار و ۵۲ شعبه نیز به صورت سیار آراء ساکنان مناطق دوردست و شاغلان مراکزی مانند بیمارستان‌ها، آتش‌نشانی و گروه‌های امدادی را جمع‌آوری خواهند کرد.

مازندران ۳۳۶ کرسی اصلی و ۲۰۸ کرسی علی‌البدل شورای شهر و هفت هزار و ۶۸۳ کرسی اصلی و پنج هزار و ۶۸ کرسی علی‌البدل شورای روستا دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha