نظام فنی مرمت آثار تاریخی با استانداردسازی مصالح بومی مصوب می‌شود

سمنان- ایرنا- مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نظام فنی مرمت آثار تاریخی مبتنی بر استانداردسازی مصالح بومی تا پایان امسال با همکاری مراکز علمی کشور نهایی و مصوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، سید هادی احمدی روئینی روز سه شنبه در بازدید از بافت تاریخی سمنان افزود: موضوع استانداردسازی مصالح به استناد قانونی که سال ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: ایجاد نظام فنی اجرایی مرمت که نظامی مستقل از نظام‌مهندسی ساختمان کشور است، به منظور تحقق مصوبه مجلس شورای اسلامی، با همکاری دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد و این نظام تا پایان امسال به مرحله تصویب می‌رسد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی افزود: برای استانداردسازی مصالح نیز قراردادی با مرکز تحقیقات ساختمان منعقد شد که مصالح سنتی را استانداردسازی و مشخصات فنی مورد انتظار را اعلام کند و این کار نیز در مراحل پایانی قرار دارد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، استانداردسازی مصالح بومی را گامی مهم در مرمت اصولی بناها و آثار تاریخی کشور برشمرد و بیان کرد: استانداردسازی مصالح بومی بر اساس فعالیتی چندجانبه از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال پیگیری است.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی افزود: با توجه به اینکه اوج مهندسی و هنر در استفاده از برخی مصالح نظیر خشت و سنگ در تاریخ ایران ثبت و قابل مشاهده است، باید از این دانش گذشتگان استفاده بیشتری شود.

وی گفت: علم نظام‌مهندسی ساختمان کشور یک علم وارداتی است و بدون توجه به مصالح بومی، مصالحی مانند بتن، آهن و مصالح وارداتی را مبنای کار گرفته است.

احمدی روئینی اضافه کرد: بر این اساس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر اساس رسالتی که داشته به دنبال این بود که استفاده از مصالح را استانداردسازی کند.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی از مراحل مرمت و احیای چند اثر تاریخی در سمنان بازدید کرد.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۱۴۷ اثر تاریخی شناسایی شده است.

۸۳۷ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است که ۲۱۶ اثر طی هشت سال گذشته اضافه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha