۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۱
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 84392163
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اتاق بازرگانی بیرجند آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای به تجار افغان است

بیرجند - ایرنا - رییس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات، ترانزیت و حمل و نقل اتاق بازرگانی بیرجند گفت: به عنوان اتاق یک استان مرزی آمادگی این را داریم که به دوستان افغان خدمات مشاوره‌ای و بازرگانی در بحث‌های سرمایه‌ای و تجاری ارائه دهیم.

علیرضا خامه‌زر شنبه شب در نشست کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، گمرک، ترانزیت و حمل و نقل اتاق بازرگانی بیرجند با موضوع بررسی مسائل و مشکلات و راهکاری توسعه روابط تجاری دو جانبه افزود: از جمله درخواست‌های ما این است که به هیاتی که در قالب شورای ساماندهی مبادلات مرزی قصد بازدید از امکانات بندر ابونصر فراهی را دارد، ویزای کثیر داده شوند.

وی بیان کرد: مرز ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی ما با کشور افغانستان یکی از پتانسیل‌های بزرگ خراسان‌ جنوبی است.

رییس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات، ترانزیت و حمل و نقل اتاق بازرگانی با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: در استان صنایع بزرگی چون کاشی و سرامیک، لاستیک سازی، تولید چرم مصنوعی، زغال سنگ، چینی آلات بهداشتی و سایر را داریم که زمینه تبادلات اقتصادی را فراهم کرده است.

وی خطاب به طرف افغانستانی عنوان کرد: هزینه سرمایه‌گذاری در سایر استان‌ها چندین برابر خراسان‌ جنوبی است و از طرف دیگر ما زیر ساخت‌های بسیار خوبی را در این منطقه فراهم کرده‌ایم.

خامه‌زر ادامه‌ داد: از طرف دیگر ما در مرکز استان خراسان‌جنوبی منطقه ویژه اقتصادی را داریم که در حقیقت یک ظرفیت بسیار بزرگ است و موجب می‌شود دوستان افغان در این منطقه از امنیت، انرژی و نیروی کار ارزان برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

وی با اشاره به سه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی یادآور شد: برای سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری سه محصول زرشک، زعفران و عناب می توان اقدام کرد، البته ما به دنبال این هستیم که تجار ایرانی و افغانستانی با هم همکاری کرده و محصولی تولید کنند که به درد بازار هر دو کشور بخورد.

رییس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات، ترانزیت و حمل و نقل اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به وجود ۴۷ ماده معدنی در خراسان‌ جنوبی و فراهم بودن زمینه تعاملات در حوزه سنگ گفت: ما می‌توانیم سنگ‌های ساختمانی زیبای افغانستان را وارد کرده و بعد از فرآوری آن را به افغانستان و یا هر کشور ثالث دیگری صادر کنیم.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر بیمارستان‌های بسیار مجهزی در بیرجند راه‌اندازی شده که می‌تواند در بحث توریست درمانی از این ظرفیت استفاده کرد.

خامه زر با بیان اینکه کمتر تاجر افغانستانی در تعاملات با یک فعال اقتصادی خراسان‌ جنوبی به مشکل برخورده است یادآور شد: ما در اتاق بازرگانی بیرجند مرکز داوری را داریم که در مشکلات اقتصادی و تجاری پیش آمده می‌تواند با سرعت بسیار بالا مسائل را پیگیری کند.

مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌ جنوبی هم گفت: بی شک کشور افغانستان به‌واسطه هم‌زبانی و مشترکات فرهنگی و دینی یکی از بازارهای مهم صادراتی و اقتصادی برای ما است.

مهدی حیدری فرد افزود: سال ۹۹ حدود ۸۴۰ میلیون دلار صادرات به افغانستان از خراسان‌ جنوبی داشته‌ایم همچنین در دوماهه سال ۱۴۰۰ نیز ۱۴۴ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که بسیار ارزشمند و قابل توجه است.

وی بیان کرد: تجار و دولتمردان کشور افغانستان تأکید داشته‌اند که تعاملات تجاری دو طرفه باشد و تنها به صادرات کالا از ایران به افغانستان اکتفا نکنیم و واردات نیز از این کشور داشته باشیم.

مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: برای تعاملات دو طرفه باید راهکارهایی بیندیشیم، ورود موقت کالاها برای فرآوری، یکی از این راهکارها است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha