تکمیل طرح آبرسانی به نوشهر و چالوس ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

نوشهر - ایرنا - معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران اعلام کرد که برای تکمیل فاز نخست طرح ملی آبرسانی به شهرهای نوشهر، چالوس، هچیرود و مرزن‌آباد به ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گزارش ایرنا ، حیدر داودیان روز شنبه در جلسه رفع مشکلات طرح ملی پروژه آبرسانی به شهرهای چالوس، نوشهر و هچیرود، مرزن‌آباد و ۱۲۹ روستای این منطقه اظهار کرد: طرح ملی آبرسانی به شهرستان‌های چالوس و نوشهر، دومین مجتمع آبرسانی از ۹ مجتمع آبرسانی استان است که پیگیری برای اجرای آن از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است.

وی درباره اعتبارات جذب شده برای این پروژه اظهار کرد: در لایحه بودجه امسال ۱۳۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح پیش‌بینی شد، اما تا کنون ۱۶۰ میلیارد ریال به این طرح ملی تخصیص یافته است و برای تکمیل طرح نیز به ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر بودجه نیاز است.

این مسئول بر ضرورت تامین منابع آبی پایدار برای استان تاکید کرد و گفت: مشکل آلودگی چاه‌های آب به دلیل توسعه شهرها و نبود زیرساخت‌ها، امکان تامین آب سالم برای همه مردم در استان را با مشکل مواجه کرده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان این که پیشرفت فیزیکی طرح آبرسانی چالوس و نوشهر را عقب‌تر از سایر مجتمع‌های آبرسانی استان است، گفت: اجرای سریع این طرح علاوه بر تامین اعتبار لازم، نیازمند اخذ مجوز از اداره راه و شهرسازی و شرکت بزرگراه‌ها برای انتقال ۲۸ کیلومتری لوله‌گذاری خط انتقال یکهزار و ۵۰۰ میلی‌متری برای رساندن آب به شهر چالوس است.

بهره‌برداری تا دو سال آینده

وی افزود: در مرحله اول این طرح، آبرسانی برای شهر مرزن‌آباد شامل اجرای سد انحرافی با ۶۵ درصد پیشرفت و خط انتقال به طول ۵ کیلومتر تا ابتدای مخازن مرزن‌آباد در دستور کار است که بخشی از این مسیر لوله‌گذاری شده و ۶۵۰ متر آن به تملک و آزادسازی نیاز دارد.

داودیان خاطرنشان کرد: بخش‌های دیگر این طرح نیز شامل ساخت ایستگاه پمپاژ، نصب مخزن و تصفیه‌خانه با ظرفیت ۷۰ لیتر بر ثانیه است که تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران همچنین خواستار همکاری و تعامل دستگاه‌های ذی‌ربط مانند اداره راه و شهرسازی و شهرداری برای دادن مجوزهای لازم و مساعدت کسبه و مردم برای تکمیل فاز نخست آبرسانی به شهر مرزن‌آباد شد.

هم‌افزایی برای افزایش سرعت اجرای طرح

فرماندار چالوس نیز در این جلسه با اشاره به مشکل تامین آب برای مرزن‌آباد و شهر چالوس خواستار تسریع اجرای این طرح ملی شد.

سید رسول حسینی گفت: پذیرفتنی نیست که مردم شهرستان با وجود داشتن چشمه‌های فراوان در کوهستان به دلیل نبود مدیریت درست بر آب‌های سطحی به لحاظ کمی و کیفی در تامین آب با مشکل مواجه باشند.

نماینده مردم نوشهر،چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه به میانگین ۴۰ درصدی مهار آب‌های سطحی در کشور اشاره کرد و با بیان این که میزان مهار آب سطحی در منطقه ۱۲ درصد است، گفت: در حالی که بیشترین اعتبارات در نظر گرفته شده برای شهرستان‌های نوشهر و چالوس مربوط به طرح‌های آب و راه است، نبود هماهنگی و همکاری مسئولان برای اجرا و تکمیل این طرح باعث عقب‌ماندگی و طولانی شدن اجرای این طرح شده که این امر به زیان مردم منطقه است.

محمدعلی محسنی بندپی بر ضرورت پیگیری استانی و ملی برای اجرای سریع این پروژه تاکید کرد و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته در ۲ مرحله ۱۳.۵ و ۱۱.۸ میلیارد تومان برای اجرای این طرح مهم از اعتبارات ملی اختصاص یافته است.

اجرای طرح ملی آبرسانی به شهرهای نوشهر، چالوس، هچیرود و ۱۲۹ روستای منطقه با پیش‌بینی اعتباری ۳۰۰ میلیارد تومانی آبان ماه ۱۳۹۶ با برنامه زمان‌بندی اجرای چهار ساله آغاز شد.

قرار است آب مورد نیاز این طرح از رودخانه اصلی چالوس که دبی آب آن یکهزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه است، تأمین شود و پس از تصفیه برای آشامیدن و مصرف در دیگر بخش‌ها در اختیار شهروندان شهرهای نوشهر، چالوس، هچیرود، مرزن‌آباد و روستاهای حومه قرار بگیرد.

طرح ملی آبرسانی به چالوس و نوشهر تاکنون با اختصاص ۷۰۰ میلیارد ریال ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن حداقل آب بیش از ۵۰۰ هزار نفر تامین می‌شود.

شهرستان‌های نوشهر و چالوس در مجموع حدود ۲۶۰ هزار نفر جمعیت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha