به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حسن ملکی در شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی افزود: ما دو بسته تحولی شامل برنامه ویژه مدرسه به نام «بوم» و بسته تحول «شبکه ملی رشد» را باید دنبال میکردیم. در مسیر بسته تحولی برنامه ویژه مدرسه، بنا بر این شد که باید هفتهای دو ساعت را در جدول دروس بگنجانیم زیرا تا زمانی که این روند را دنبال نکنیم، هیچ کدام از کارها به نتیجه نخواهد رسید.
وی ادامه داد: راجع به برنامه ویژه مدرسه، پیشنهاد من این بود که در این برنامه، باید نظیر سایر برنامههای درسی که در مدارس تدریس می شود، برخورد کنیم. به این معنا که برنامه درسی و محتوا با ماست و بعد اجرایی، بر عهده معاونتهای آموزشی قرار دارد لذا لزومی ندارد ما، وارد عرصه اجرا شویم و نباید اجازه بدهیم که نقش معاونتها با یکدیگر تداخل داشته باشد.
ملکی ادامه داد: برنامه ویژه مدرسه دارای یک محدودیت ذاتی است زیرا نظام تعلیم و تربیت ما یک نظام متمرکز است به همین خاطر ایجاد یک قطعه غیر متمرکز، دارای انتقاداتی است و این مشکل ذاتی به شمار میرود زیرا در نظام درسی متمرکز، درخواست اجرای دو ساعت غیر متمرکز، خواستهای خوب اما غیر منطقی است. با این وجود از آنجایی که این امر، یک بخش قانونی است، باید اجرا شود، زیرا ما سرباز این بخش هستیم و تخلف از قوانین جایز نیست. او افزود: در شبکه ملی مدارس ایران یا رشد، کارهای بسیار خوبی انجام شده و گزارش اقدامات قابل توجه است. در واقع شبکه ملی رشد امروز قدرتمند، و دارای ظرفیت بالایی به شمار میرود که کاملا قابل دفاع است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، خاطر نشان کرد: در بدنه نظام آموزش، یک بسته تحولی به نام «خوانا» وجود دارد که در معاونت آموزشی ابتدایی پیگیری میشود و باید تعیین تکلیف شود. بخش تربیت معلم چند ساحتی نیز باید با برنامه درسی چند ساحتی قرابت داشته باشد زیرا معلمها باید این برنامهها را تدریس کنند و ماموریت دانشگاه فرهنگیان غیر از این نیست بنابراین برنامه ریزی جداگانه این دو بخش مشکل ساز است لذا بر روی تعیین تکلیف این بخش تاکید داریم.
ملکی بر لزوم توجه به برنامههای موازی تاکید کرد و گفت: من معتقدم که ما باید در برابر حرکتهای غلط بایستیم و با طرحهای خوب در هر کجا که باشد، همراهی داشته باشیم.
او ادامه داد: برنامه درسی غیر حضوری برای دوره ابتدایی و متوسطه، انجام شده که بسیار مایه خرسندی است.
ملکی نیز بیان کرد: نوعی غنی سازی و بهسازی کتابهای درسی در این بخش باید انجام شود و تاکید ما بر این است که کارگروه در این مسیر احیا شود تا روند اقدمات به سمت جلو حرکت کند.
ملکی گفت: پیشنهاد من این است که برای امر اشاعه و آموزش یک کارگروه داشته باشیم زیرا این دو بخش کاملا به یکدیگر مرتبط هستند البته ضروری است که به شکل جهادی و با توجه به محدودیت زمان در این بخش اقدام کنیم.
وی ادامه داد: در بخش رمزینههای سریع پاسخ نیز خوشبختانه به نقطهای امیدبخش رسیدهایم اما ضروری است که این بخش را تحت نظارت مداوم داشته باشیم تا هم ۲۵ درصد، فاز نخست برای ابتدای مهر به شکل مطمئن ارائه شود و در دسترس دانش آموزان باشد. در گام بعدی نیز باید، این روند ادامه پیدا کند به همین خاطر لازم است که برای فاز دوم از هم اکنون مشغول به کار شویم زیرا جای انقطاع وجود ندارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تصریح کرد: برای هماهنگی با برنامه شاد لازم است که روسای گروه ما با مسئولان شبکه شاد، یک جلسه داشته باشیم تا این تعامل به شکل درست ایجاد شود. در این مسیر باید نسبت شاد با شبکه ملی رشد و تولیدات ما کاملا شفاف سازی شود.
ملکی خاطر نشان کرد: باید یک الگوی ارتباطی مناسب برای همراهی با استانها طراحی کنیم زیرا این امر بسیار مهم است البته مذاکراتی نیز در این راستا انجام شده است که کاملا نوید بخش است. همچنین لازم است که گروه تربیت معلم دفتر نیز احیاء شود و به شکل قوی کار را شروع کند.
وی تاکید کرد: جشنواره تولید محتوای الکترونیکی، بخش بسیار مهمی است زیرا تولیدات این بخش کاملا به مصرف میرسد. در این عرصه حضور معلمان امر بسیار مهمی است و میتوان این تولیدات را در بخشهای مختلف مورد استفاده قرار داد لذا من با تشکیل یک دبیرخانه دائمی در این بخش کاملا موافق هستم.
افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفهای و کاردانش نیز در توضیح اقدمات انجام شده گفت: ۲۲ برنامه در نگاشت اول استخراج شد، که بر اساس گفتمانهایی که انجام شد، نیاز به اصلاحیه هایی داشت. طبق ارزیابی ما، تا پایان هفته برای رشتههای پر مخاطب، میتوانیم کار را ارائه کنیم البته ممکن است ۵ تا ۱۰ رشته را تا اواسط هفته آینده بتوانیم آماده کنیم.
نظر شما