بارش‌های بیش از ۱۰۰ میلیمتر در راه آستارا

آستارا - ایرنا - رئیس اداره هواشناسی آستارا گفت: از امشب تا جمعه با پیک بارش مواجه خواهیم بود و برای مناطق جلگه‌ای این شهرستان ۹۰ تا ۱۲۰ میلیمتر و برای ارتفاعات نیز ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیمتر بارش پیش‌‎‎‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فردین فرتوت نیا روز سه شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران در فرمانداری آستارا افزود: احتمال سیلاب رودخانه ها، رانش و ریزش زمین، آبگرفتگی معابر، کاهش دید افقی در جاده ها بخصوص در گردنه حیران، افزایش مصرف گاز وجود دارد و ارتفاع موج در نوار ساحلی خزر به سه متر و در فراساحل به پنج متر خواهد رسید.

او ادامه داد: اداره هواشناسی آستارا با چهار ایستگاه سینوپتیک، اقلیم شناسی و باران سنجی در نقاط مختلف از جمله کوهستان حیران و محدوده دریای خزر فعالیت می کند و بالای ۹۸ درصد پیش بینی ها درست است.

تمامی دستگاه ها در حالت آماده باش باشند

سرپرست فرمانداری آستارا نیز با اشاره به سامانه جدید بارشی و اعتمال وقوع حوادثی همچون سیلاب و ریزش کوه تاکید کرد: تمامی دستگاه های خدماتی و امدادی باید این مدت در حالت آماده باش قرار داشته باشند.

سعید میرقربانی همچنین اظهار داشت: همه دستگاههای باید برای مهار و مقابله با بارش‌های متوالی، طغیان رودخانه‌ها و خسارات احتمالی در حوزه‌های شهری و روستایی آماده باشند.

وی آمادگی پایگاه امداد و نجات هلال احمر برای خدمات رسانی در گردنه حیران، حضور راهداران در مسیرهای مواصلاتی، تامین سوخت زمستانی روستانشینان از ناحیه شرکت توزیع فراورده های نفتی و تامین برق و آب پایدار را از سوی دستگاه های ذیربط خواستار شد

سرپرست فرمانداری آستارا ریزش گل و لای در محور آستارا - اردبیل، آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه ها، ورود سیلاب به تصفیه خانه آب و تخریب برخی تاسیسات را از خسارت های بارش های شدید گذشته برشمرد و بر آمادگی مسئولان برای شرایط بحرانی تاکید کرد.

آستارا با میانگین یکهزار و ۳۸۵ میلیمتر بارندگی سالانه در بلند مدت، بعد از انزلی دومین شهر پر بارش ایران است اما در تابستان که نیاز به آب فراوان است، با کمبود بارش مواجه است و میزان بارش در نیمسال گذشته ۴۵۰ میلیمتر و مقدار تبخیر آب ۸۵۲ میلیمتر بوده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha