جلبک‌های سد شیرین دره عامل اصلی بوی نامطبوع آب آشامیدنی بجنورد است

بجنورد- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: کمیته تخصصی متشکل از کارشناسان فنی پس از بررسی‌های زیاد و با توجه به کاهش آب سد شیرین دره، جلبک های موجود در مخزن را عامل اصلی بوی نامطبوع آب آشامیدنی شهر بجنورد تشخیص داد.

غلامحسن ساقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بوی نامطبوع آب بجنورد همه ساله در ۲ مقطع زمانی تغییرات دما و به علت وارونگی استشمام می شد اما حداکثر پس از یک ماه رفع می شد اما امسال این مدت طولانی شد که همین امر گلایه های مردم را در پی داشت.

وی با بیان این  که در فرآیند تصفیه و با استفاده از سیستم تصفیه بوی بد آب رفع نمی شود گفت: هم اکنون برای رفع بوی نامطبوع آب در تصفیه خانه ها از پودر کربن فعال استفاده می کنیم که هزینه زیادی هم به این شرکت تحمیل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم نگران استفاده از آب نباشند زیرا آب اگر چه مطلوبیت لازم را ندارد اما استاندارد است و به لحاظ بهداشت و سلامت مشکلی ندارد.

ساقی در مورد تامین آب بجنورد از منابع دیگر نیز افزود: یکی از راهبردها این است که در کنار میزان آب مصرفی از سدها منابع آب زیرزمینی هم داشته باشیم اما در  اطراف بجنورد منابع آب به جز منطقه استقرار پتروشیمی محدود است و با وجود این که تلاش کردیم مقداری آب از آن ها بگیریم و در ازای آن، پساب تحویل دهیم اما این امر تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: با این حال و در همان سفره آب در پلنگ دره  هشت حلقه چاه حفر کرده ایم که کیفیت و دبی خوبی دارد و تعداد آن ها را  به ۱۳ حلقه افزایش خواهیم داد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: برای حفر بقیه  چاه ها، اجرای خط انتقال،  ایستگاه پمپاژ و شبکه جمع آوری به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که اگر تامین شود آب با کیفیت بالا  برای ایامی که سدشیرین دره دچار مشکل می‌شود و نمی توان برداشت داشت مانند هنگام ورود  سیلاب و گل آلود شدن آن خواهیم داشت.

وی با اشاره به  آخرین جلسه بررسی شهرهای دچار تنش آبی کشور گفت: این پروژه در جلسه مطرح و قرار شد که در کنار حفر این چاه ها ظرفیت خطوط انتقال و ایستگاه پمپاز آب را افزایش دهیم تا علاوه بر این چاه ها ظرفیت  انتقال آب از چاه‌های پتروشیمی هم در صورت موافقت با انتقال آن ایجاد شود تا اگر آب پتروشیمی هم افزوده شد توان لازم را برای انتقال داشته باشیم.

 وی در مورد مدت زمان اجرای این پروژه نیز گفت: حفر بقیه چاه‌ها زمانبر  است اما هشت حلقه چاه حفر شده  و اگر اعتبار باشد این چاه ها یکساله وارد مدار می شود.

آب چاه های آهکی در شمال شرق بجنورد، سال های سال در صنعت پتروشیمی به مصرف رسیده این درحالی است که منابع آب بجنورد نیازمند ارتقای کیفیت است.

منابع آب آهکی، منابع ارزشمند، استراتژیک و پراهمیت هستند و برخی ارزش آن را با نفت برابر می دانند و شرکت پتروشیمی خراسان در حالی از چاه های ارزشمند منابع آب کارستی (آهکی) برداشت می کند که ظرفیت بسیار خوب و مناسب برای مصرف پساب در بجنورد، مرکز خراسان شمالی وجود دارد.

مردم این استان از اینکه این منابع آب در اختیار شهروندان قرار نگرفته و در مدار مصرف آشامیدن جاری نشده گلایه مند هستند و برخی صاحب نظران، مصرف این منابع آب در صنعت را کفران نعمت می دانند و با وجود تلاش های بسیاری که برای انتقال این آب و جایگزینی پساب شده است اما مفید فایده نبوده است.

بخش زیادی از آب آشامیدن مورد نیاز شهروندان بجنورد، مرکز استان از سد شیرین دره تامین می شود و مسئولان می گویند این منبع آبی، وابسته به بارندگی ها و وضعیت آب های سطحی است و به همین علت باید به فکر منابع پایدار آبی در این شهر بود.

آب سد شیرین دره با ورود سیلاب، گل آلود و غیرقابل مصرف آشامیدن می شود و مردم شهر بجنورد در این سال ها شاهد قطع شدن آب سد به علت تغییر کیفیت آن بوده اند.

در این مدت ورود سیلاب به سد و گل آلود شدن آب، سبب شده تا در برهه هایی از زمان، آب سد از مدار مصرف بجنورد قطع شود و هم چنین هر سال با تغییر فصول و تغییرات دمای شدید آب سد دچار وارونگی و این پدیده موجب بو و مزه بد آب می شود.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها و ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها دارد.  

شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی با دارا بودن ۲۲۸ هزار و ۹۳۱ نفر جمعیت در شمالشرق کشور قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha