۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۴۷
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84533566
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چند خبر کوتاه از کردستان

۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۴۷
کد خبر: 84533566
چند خبر کوتاه از کردستان

سنندج - ایرنا - آغاز برنامه‌های هفته جهانی کارآفرینی در کردستان، انجام آسیب نگاری میدانی "دژ - شهر زیویه" و افتتاح خانه هلال در روستای دیوزند قروه، عناوین خبرهای کوتاه از کردستان است.

به گزارش ایرنا، برنامه‌های گرامیداشت هفته جهانی کارآفرینی در کردستان، امروز همزمان با سراسر کشور از طریق ارتباط ویدیو کنفرانس با حجت الله عبدالملکی وزیر کار کشور و مدیران ستادی و استانی این وزارتخانه آغاز شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در خصوص آیین گشایش هفته جهانی کارآفرینی گفت: نکوداشت این مناسبت جهانی امسال در استان به دلیل ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا با رویکرد فضای مجازی و اولویت فعالیت های رسانه ای برگزار می شود.

برهان صلواتی افزود: برگزاری وبینارهای تخصصی با حضور کارآفرینان و دانشجویان، مصاحبه رسانه‌ای و معرفی توانمندی های کارآفرینان کردستانی از طریق رسانه‌ها از جمله برنامه‌های تدوین شده کردستان در هفته جهانی کارآفرینی است.

وی یادآور شد: ۱۷ تا ۲۳ آبان ماه امسال در تقویم جهانی با عنوان هفته جهانی کارآفرینی نامگذاری شده است.

انجام آسیب نگاری میدانی "دژ - شهر زیویه"

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ‌کردستان با بیان اینکه اقدامات و مداخلات انجام گرفته در دژ - شهر زیویه طی حدود هفت دهه گذشته را به صورت کلی می‌توان به دو بخش تقسیم کرد، افزود: در مرحله اول پس از کشف دژ - شهر زیویه حفاری های تجاری به منظور کشف آثار باستانی انجام گرفت که علاوه بر به یغما رفتن بسیاری از آثار فرهنگی باستانی و انتقال به موزه ها و مجموعه های شخصی در کشورهای مختلف جهان، بخش عمده ای از آثار معماری این مجموعه عظیم نیز جهت بدست آوردن این آثار فرهنگی تخریب شد.

یعقوب گویلیان ادامه داد: در مرحله بعد، کاوش‌های باستان‌شناسی و شناسایی محوطه‌ها و سایت های بسیار گسترده منطقه انجام گرفت و همزمان مرمت‌های اضطراری و حفاظتی اولیه مانند ایجاد لایه های خشتی الحاقی و کاهگل مستمر سالیانه در طی چند دهه گذشته انجام شده است.

وی اضافه کرد: در وضعیت کنونی بررسی و بازنگری نتایج و وضعیت چند دهه استمرار کاوش و حفاظت‌های اضطراری لازم به نظر می‌رسید.

گویلیان گفت: سرانجام تهیه گزارش آسیب نگاری این مجموعه در دست اقدام قرار گرفت تا با ارسال به اداره کل پایگاه های میراث ملی و جهانی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، زمینه برخورد و مداخله با نگاه ساماندهی و مرمت جامع به گونه ای راهبری شود که راهکاری برای حفاظت فعال بوده و وضعیت کنونی را به تعادلی پایدار برساند.

افتتاح خانه هلال در روستای دیوزند شهرستان قروه

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان گفت: یک خانه هلال در روستای دیوزند شهرستان قروه با حضور امام جماعت، اعضای شورا و جمعی از اهالی روستا افتتاح شد.

پیام جلالی افزود: در ادامه آموزش نحوه‌ پناهگیری و خروج اضطراری در مدرسه دخترانه و پسرانه روستای دیوزند و توزیع بسته های آموزشی و فرهنگی در میان دانش آموزان با همکاری خانه هلال روستا و جوانان امدادگر شهرستان قروه صورت گرفت.

وی به آموزش مخاطرات مین و توزیع پک های بهداشتی در روستاهای دیواندره و سقز نیز اشاره و یادآور شد: آموزش مخاطرات مین و توزیع پک های بهداشتی و بسته های فرهنگی در روستاهای آلوده به مین و مهمات منفجر نشده باقی مانده از جنگ در مناطق روستایی شهرستان دیواندره و سقز و همچنین توزیع پک های بهداشتی و بسته های فرهنگی در این مناطق روستایی توسط مربیان، امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال احمر انجام شد.

محموله البسه قاچاق در بیجار 

 فرماندهی انتظامی شهرستان بیجار از شناسایی و توقف محموله البسه قاچاق در محور بیجار به دیواندره خبرداد.

سرهنگ شهریار قربانی اظهارداشت: پلیس آگاهی شهرستان بیجار در بازرسی از یک دستگاه سواری رنو در محور بیجار به دیواندر، ۱۴۲ ثوب البسه کاپشن خارجی قاچاق کشف کردند.

وی افزود: این محموله که به قصد توزیع در بازارهای خارج از استان تهیه شده بود به ارزش یک میلیارد ریال کارشنایی شد و در خصوص این پرونده یک نفر دستگیر و پس از تکمیل پرونده به مراجع قضایی تحویل شد.

فرمانده انتظامی شهرستان بیجار یادآور شد: طرح مبارزه با کالای قاچاق با توجه به آغاز فصل سرما و حمایت از تولیدات داخلی، بیش از گذشته افزایش یافته است و پلیس از تمام ظرفیت های خود به این منظور استفاده خواهد کرد.

استان کردستان طبق سرشماری سال ۹۵ یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که در ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ روستا زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha