رئیس دانشگاه شیراز: تحقیقات پایه باید به تحقیقات کاربردی منتهی شود

شیراز- ایرنا- رئیس دانشگاه شیراز، پژوهش را مقدمه رسیدن به دانش و آگاهی دانست و گفت: اگر تحقیقات پایه به تحقیقات کاربردی منتهی نشود تاثیری نخواهد داشت و در حقیقت تحقیقات بنیادی و تحقیقات کاربردی مکمل یکدیگر هستند.

به گزارش ایرنا، دکتر محمد موذنی، سه‌شنبه در آیین در آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده استان فارس در شیراز افزود:بدون تحقیقات بنیادی و پایه امکان انجام تحقیقات کاربردی نیست.

او ادامه داد:‌وقتی به هفته پژوهش می رسیم این سوال مطرح می‌شود که پژوهش چه مشکلی را حل می‌کند و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در حل مشکلات مردم چه نقشی دارند؟
این مساله ما را متوجه این مطلب می‌کند که باید به تحقیقات کاربردی توجه بیشتری داشته باشیم، از یک طرح جامعه و همه مسائل و مشکلات آن نیازمند راه حل‌های دانش بنیان است و از سوی دیگر همه ما قبول داریم که باید تحقیقات کاربردی انجام شود.
موذنی اظهار داشت: در هفته پژوهش باید فکر کنیم که چرا بخش قابل توجهی از تحقیقات ما کاربردی نیست و چرا در حل مسائل و مشکلات جامعه که تقریبا همه آنها راه حل دانش بنیان دارند چندان موفق نیستیم؟
رئیس دانشگاه شیراز اضافه کرد: بنابراین هفته پژوهش فرصت مناسبی است که روی این موضوع یک تفکر عمیق داشته باشیم و دلایل این عدم موفقیت را بررسی کنیم.
موذنی گفت: از جمله دلیل این عدم موفقیت می‌توان به آشنا نبودن محققان ما با مسائل و مشکلات جامعه اشاره کرد و اینکه آنها از دل جامعه و مشکلاتی که در متن زندگی مردم وجود دارد اطلاعی ندارند.
او افزود: دلیل دیگر نداشتن دغدغه حل مسائل و مشکلات است، یعنی بسیاری از ما از مسائل و مشکلات آگاه هستیم اما برای حل آنها احساس مسئولیت نمی‌کنیم و شاید برای توجیه این مساله برای خودمان دلایلی هم داشته باشیم.
وی گفت: دلیل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد ناتوانی احتمالی محققان از حل مسائل و مشکلات است، برخی حوزه‌ها تخصصی است و رشته‌ها و گرایش‌هایی که محققان ما در آن مشغول به کار هستند متنوع هستند و برخی از رشته‌ها حوزه کاربرد شفافی ندارند.
رئیس دانشگاه شیراز بیان کرد: دلیل دیگر هم که بسیار مهم است اینکه ما یک مکانیسم دقیق برای قدردانی از پژوهش‌های کاربردی نداریم و در حقیقت در حوزه علم و فناوری با یک پارادوکس مواجه هستیم به این معنا که از یک طرف ملاک‌های ارزیابی و ارزش‌گذاری ما به فعالیت‌های پژوهشی همان ملاک‌های علم سنجی است که در همه جای دنیا مرسوم است که خیلی از آنها متناسب با نیازهای بومی و محلی در کشورهای مختلف طراحی نشده و عام است و از طرف دیگر از دانشگاه‌ها انتظار داریم که مشکلات جامعه را حل کنیم.
موذنی افزود: در کنار معیارهایی که برای علم سنجی داریم باید حتما یک مکانیسم دقیق‌تر برای ارزش گذاری به فعالیت‌های پژوهشی که منجر به حل مشکلات جامعه می‌شود داشته باشیم که ممکن است حاصل اینگونه فعالیت‌ها حتی در هیچ جا قابل انتشار نباشد و نتوانیم در هیچ مجله‌ای منتشر کنیم اما باید یک مکانیسم طراحی شود که این ارزش گذاری را به شکل دقیق داشته باشیم.
او اضافه کرد: بر همین اساس در دانشگاه شیراز روی این موضوع کار کرده‌ایم و پیشنهادی برای انتشار مجلاتی خاص که حاصل پژوهش‌هایی که منجر به حل یک مساله شده و یا محصولی را تولید کرده ارائه کرده‌ایم تا بر اساس آن پژوهش‌هایی که در این مجلات منتشر می‌شوند در آیین نامه ارتقا به رسمیت شناخته شده و برای منتشر کننده پژوهش سه تا چهار برابر چاپ مقاله در یک ژورنال تراز اول امتیاز داشته باشد.
وی گفت: هدف ما از این پیشنهاد ابتکاری که برای وزارت علوم ارسال کرده‎ایم این است که نشان دهیم حل مسائل جامعه از طریق پژوهش علمی برای ما اهمیت دارد که امیدواریم به نتیجه نیز برسد تا اگر یک محقق وقت گذاشت و برای حل یک مساله به دل جامعه رفت از ارتقای خود عقب نماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha