استاندار فارس:استفاده از ظرفیت‌های استان نیازمند مدیریت علمی است

شیراز- ایرنا- استاندار فارس گفت:‌ برخورداری این استان از نخبگان و دانشگاهیان نشان دهنده بدنه جوان، پرتلاش و بزرگ است که می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌ها حرکت جدیدی را آغاز کرد، حرکتی که مبتنی بر مدیریت علمی است.

به گزارش ایرنا، محمد هادی ایمانیه، سه‌شنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده استان فارس در شیراز افزود:‌توانمندی های فارس بسیار بالاست؛ وجود چند هزار استاد دانشگاه، افزون بر ۱۵۰ مرکز آموزش عالی و افزون بر ۲۰۰ هزار دانشجو که امیدهای آینده کشور و استان هستند از جمله مزایای فارس است.
وی ادامه داد: باید با همکاری و همراهی جمعی، این توانمندی‌ها را به میدان بیاوریم و بهترین شکل ممکن در جهت توسعه و پیشرفت استان از آنها استفاده کنیم.


ایمانیه ادامه داد: به منظور بهره گیری هرچه بیشتر از توان و ظرفیت دانشگاهیان و استادان و پیشکسوتان علمی، یک ستاد برای ایجاد هماهنگی بین دانشگاه‌ها و مدیران اجرایی استان راه‌اندازی خواهیم کرد که امیدواریم آیین نامه مرتبط با این مساله به سرعت تبیین شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، آن یک درصدی که از تمام بودجه های استان به جز فصل یک و ۶ به پژوهش اختصاص داده شود هم به عنوان پشتوانه این ستاد به میدان بیاید و  این حرکت بتواند کمک کند که فارس به عنوان استان برتر در زمینه مدیریت علمی در تمام عرصه‌ها شناخته شود.
استاندار فارس بر لزوم کاربردی بودن پژوهش‌ها تاکید کرد و گفت: اینکه انتظار داشته باشیم همه پژوهش‌ها کاربردی باشد شاید قدری افراط باشد اما در مقابل اینگونه هم نباید باشد که پژوهش‌ فقط به درد ارتقای فرد پژوهشگر بخورد و اینکه در یک مجله چاپ شود و هیچ مشکلی از مشکلات کشور، استان و شهرمان را حل نکند.
ایمانیه بیان کرد: یک حالت منطقی و تعادل این است که در عین اینکه باید به علم پایه کمک کنیم، باید در کنار آن بتوانیم مشکلات را حل کنیم چرا که این دانش‌ها باید کاربرد داشته باشند و بتوانند کاربرد اجتماعی هم داشته باشند.
استاندار فارس یکی از معضلات موجود در استان را آمار بالای تلفات ناشی از حوادث رانندگی دانست و گفت: این مساله‌ای است که همواره نسبت به آن گلایه داشته‌ایم اما اینکه چه چاره‌ای باید برای آن اندیشید نیاز به یک کار تحقیقاتی دارد.
وی گفت: باید دید نقاط حادثه خیر استان کجاست، آیا مشکل از نیروی انسانی است؟ از خودرو است؟ جاده است؟ نیروی انتظامی است؟ اورژانس است؟ باید دید دقیقا علت این آمار بالای تلفات جاده‌ای چیست؟
او افزود: همچنین همواره از بحث اعتیاد و مشکلات ناشی از آن گلایه داشته‌ایم که باید دید با مباحث علمی با این موضوع چگونه باید برخورد کرد؟
استاندار فارس ادامه داد: با مشکلات ناشی از مهاجرت از روستاها و شهرها، خالی شدن روستاها و مشکلات ناشی از حاشیه نشینی در شهرها و مشکل کم آبی همه اینها راه حل علمی دارد و با راه حل های علمی فی البداهه به نتیجه نخواهیم رسید.
ایمانیه گفت: یکی از راهکارهای تامین آب بحث انتقال آب از خلیج فارس است که این مساله همین الان به یک مناقشه تبدیل شده و دوستان محیط زیست معتقدند که این کار سبب خواهد شد که آب خلیج فارس به شدت از نظر زیست جانداران آن دچار مشکل شود، در مقابل ما با کمبود آب مواجه هستیم و باید دید در تعادل اینها چه کاری می‌توان انجام داد که از فواید آن استفاده کنیم و از ضررهای احتمالی آن اجتناب کنیم.
وی گفت: در بحث کشاورزی آیا باید همچنان به کشاورزی سنتی ادامه دهیم، آیا می‌توانیم همچنان در منطقه کامفیروز استان برنج بکاریم یا باید فکری به حال تغییر و اصلاح الگوی کشت با رعایت اقتصاد کشاورزی بکنیم، اینها همه کارهایی است که نیاز به اقدامات سطوح علمی و دانشگاه‌ها است که دانش خود این گره ها را باز کنند.
او اظهار داشت: امروز برخی کلانشهرهای کشور با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند که ما همین امروز و قبل از اینکه شیراز هم تبدیل به یک شهر آلوده شود اقدامی کنیم که این اتفاق روی ندهد.
استاندار فارس افزود: برای کاستن از تعداد ورودی‌های بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها نباید فقط به ساخت آی سی یو و سی سی یو، اتاق عمل و پرورش جراح بپردازیم، باید چه کارهایی برای پیشگیری از کاهش ابتلا به بیماری ها کنیم؟
وی ادامه داد: همه اینها نیازمند تدبیر و همفکری است که امیدواریم با فعال شدن ستادی که برای ایجاد هماهنگی بین دانشگاه‌ها و مدیران اجرایی ایجاد خواهد شد، نیازها و توانمندی‌های استان با یکدیگر ارتباط داده شوند تا بتوانیم مشکلات و نیازها را برطرف کنیم.
ایمانیه گفت:‌جامعه‌ای که مفتخر به حضور دانشمندان و علما در راس امور و کارها باشد یک جامعه موفق و جامعه‌ای که در آن عنان کار در دست غیر عالمان و غیر دانشمندان باشد یک جامعه عقب افتاده خواهد بود.
 

به شرکت های دانش بنیان در فارس اهمیت ویژه خواهیم داد
استاندار فارس با بیان اینکه به شرکت‌های دانش بنیان و تحقیقات منجر به تولید در استان اهمیت ویژه خواهیم داد افزود: امیدواریم پارک علم و فناوری استان هم خودش توسعه یابد و هم تعداد دیگری پارک علم و فناروی در استان داشته باشیم.
ایمانیه گفت: امیدواریم در این پارک‌ها بتوانیم از جوانانی که استعداد، دانش، انرژی و انگیزه لازم را دارند اما با مشکلات مالی و اعتباری مواجه هستند حمایت کنیم تا بتوانند علاوه بر اینکه خودشان به خودکفایی می‌رسند از دیگر جوانان و شرکت‌هایی که تازه وارد این عرصه می‌شوند نیز حمایت کنند.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم با کمک خیرین دست این جوانان را بگیریم و کمک کنیم که یک جوان وابسته به کشور باشد و به جای مهاجرت در کشور بماند و بدانند که هر تلاشی که ‌می‌کنیم برای آسایش و راحتی آنها است.
استاندار فارس ادامه داد: بحث مهاجرت جوانان یک راه حل علمی دارد و باید تدبیر و فکر کرد که چگونه می‌توان مانع از مهاجرت جوانان شد و ما در استان آمادگی داریم تا کمک کنیم جوانان ما در کشور بمانند و قطعا این از جذب هزاران میلیارد تومان هم ارزش بالاتری دارد.
وی گفت: ما درگیر سیکلی شده ایم که جوانان نخبه خود را در المپیادها انتخاب می‌کنیم و دو دستی تقدیم غربی ها می کنیم که این کاری بسیار غیر منطقی است که انجام می‌دهیم، ما اگر اقدامم به انتخاب بهترین‌ها می‌کنیم باید ساز و کارهای حمایت‌های بعدی را نیز بیاندیشیم.
در این آیین از حدود ۵۰ نفر از پژوهشگران و فناوران برتر استان فارس تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha