هنرمند شیرازی: مسئولان برای بالندگی هنر خوشنویسی سرمایه‌گذاری کنند

شیراز-ایرنا-رئیس انجمن خوشنویسان شیراز گفت: متولیان و مسئولان فرهنگی باید در هنر خوشنویسی سرمایه‌گذاری کنند تا از این طریق شاهد توسعه و تعالی فرهنگ افراد جامعه باشیم.

مجید چیزفهم دانشمندیان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اگر ما به دنبال توسعه و ترویج فرهنگ صحیح در جامعه هستیم باید به هنر بیشتر توجه کنیم. چراکه بروز مشکلات و مسائل اجتماعی در زمینه‌های مختلف به دلیل فرهنگ نادرستی است که در وجود افراد جامعه شکل گرفته و نهادینه شده است.

حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی با گسترش هنر

دارنده نشان درجه یک هنری در رشته خوشنویسی ادامه داد: متأسفانه در چند سال اخیر آن طور که باید به کارهای فرهنگی و هنری نپرداخته‌ایم و دوری از فعالیت‌های شاخص هنری و فرهنگی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی متعددی را به دنبال داشته است.

چیزفهم افزود: اگر مسئولین و متولیان فرهنگی در این زمینه سرمایه گذاری کنند به نتایج مطلوبی می‌رسیم. هرچند این نوع سرمایه‌گذاری ممکن است دیر جواب دهد اما بازدهی و نتایج مثبت حاصل از این امر نه تنها از بین نمی‌رود بلکه موجبات رشد و تعالی افراد جامعه را فراهم خواهد کرد.

وی گفت: با وجود اینکه خوشنویسان برای فعالیت در این هنر به دنبال سود مالی نیستند اما حق هنرجویان و فعالان در این عرصه نیست که با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم کنند و حتی محتاج کرایه رفت و آمدشان باشند.

چیزفهم‌ عنوان کرد: برای رونق و رشد این هنر در جامعه نیاز است که فرهنگ نظم و ترتیب هنر خوشنویسی در جامعه گسترش پیدا کند و خوشنویسان هم به حق خود برسند و از ظرفیت اقتصاد هنر بهره‌مند شوند.

عدم تخصیص بودجه کافی به هنر خوشنویسی

این استاد خوشنویسی افزود: متأسفانه یک هزارم اعتبارات و کمک‌هایی که به سایر هنرها می‌شود به هنر خوشنویسی تعلق نمی‌گیرد اما این اتفاق هم نتوانسته باعث دلسردی و بی‌انگیزگی خوشنویسان از ادامه فعالیت‌هایشان شود و هنرمندان فعال در این عرصه همواره برای روشن نگاه داشتن چراغ این هنر تلاش کرده‌اند.

وی بیان داشت: انجمن خوشنویسان در کشور از سال ۱۳۲۹ و با همت سید حسن و سید حسین میرخانی استادان برجسته در این عرصه شکل گرفت و این انجمن با قواعد و قوانین مختلف در قالب دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های تنظیم شده توسط متخصصین حقوقی، فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

چیزفهم عنوان کرد: انجمن خوشنویسان به عنوان یکی از بزرگترین، قانونمندترین و منسجم‌ترین انجمن‌های هنری و فرهنگی کشور به شمار می‌رود. به طوری که اساس‌نامه و تمام برنامه‌های تشکیلاتی و حقوقی خانه هنرمندان ایران نیز برگرفته از انجمن خوشنویسان کشور است.

وی گفت: این انجمن از ۳۸۰شعبه در کشور بهره می‌برد که این شعبه‌ها نسبت به نوع فعالیت، تعداد هنرجو و حجم کاری به دو بخش شورایی و غیرشورایی تقسیم می‌شوند و می‌توان قاطعانه گفت انجمن خوشنویسان شعبه شیراز که در سال ۶۸ تشکیل و به رسمیت شناخته شده است به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص و سیاستگذاری‌های منسجم و راهبردی از بزرگترین شعب شورایی ایران و از فعال‌ترین و مهمترین شعبه‌های کشور به شمار می‌رود که این امر مهم به دلیل پایه‌گذاری خوبی که توسط استاد حمید دیرین صورت گرفته محقق شده است.

رئیس انجمن خوشنویسان شیراز افزود: در گذشته‌ای نه چندان دور از هنرجویان بسیاری در این انجمن بهره می‌بردیم و گاهی اوقات تعداد هنرجوهای انجمن در طول سال به سه هزار نفر می‌رسید اما در حال حاضر به دلیل عوامل مختلف شاهد افت تعداد هنرجو در این عرصه هستیم.

عوامل مؤثر در کاهش استقبال جوانان از هنر خوشنویسی

وی ادامه داد: در دهه شصت که هنر خوشنویسی در اوج بود، مردم کمتر زمان خود را به موسیقی، ورزش و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دادند. اما با گسترش شبکه‌های اجتماعی و ابداع ورزش‌های مختلف و متنوع شاهد تغییر ذائقه جوانان برای گذراندن اوقات خود بودیم.

چیزفهم اضافه کرد: در حال حاضر گسترش شبکه‌های اجتماعی، ابداع انواع ورزش‌ها و فعالیت در عرصه موسیقی برای جوانان، علاقه مندی و جذابیت بسیاری ایجاد کرده است. به طور کلی تفریحات و سرگرمی‌های مختلف موجب کم‌رنگ شدن و به حاشیه رفتن هنر خوشنویسی شده است.

وی گفت: شیوع بیماری کووید ۱۹ و گسترش این بیماری هم باعث کاهش تعداد قابل توجهی از هنرجویان شد و تعداد هنرجویان را از ۳۰۰۰ نفر به ۴۰۰ نفر در شرایط کنونی رساند. البته سال ۹۸ پس از شیوع کرونا تعداد هنرجوهای ما به ۲۵۰ نفر رسید اما با بهتر شدن شرایط این بیماری، افراد بیشتری برای آموزش خوشنویسی به این انجمن مراجعه کردند.

این هنرمند پیشکسوت اضافه کرد: از آنجا که هنرمندان خوشنویسی بسیار صبور و سازگار هستند در دوران کرونا هم توانستند خود را با این شرایط وفق دهند. با این حال انتظار می‌رود که مسئولین فرهنگی برای حل مشکلات هنرمندان فعال در این عرصه گوشه چشمی به این هنر شریف داشته باشند.

نقش خوشنویسی در افزایش اعتماد به نفس 

وی با بیان اینکه هنر خوشنویسی همواره به عنوان یک هنر نجیب، پاک و معنوی شناخته می‌شود، گفت: خوشنویسی هنری اسلامی است و حتی می‌توان گفت هنر خوشنویسی گُل سَرسَبَد سایر هنرها محسوب می‌شود. این هنر در تمام دوران و ایام حالت معنوی خود را حفظ کرده و تاکنون خدشه‌ای به این هنر وارد نشده است و جزو هنرهایی به شمار می‌رود که همیشه در دسترس است و نیاز به ابزار خاصی ندارد.

چیرفهم اضافه کرد: معمولا برای نگاشتن جملات کوتاه و کلمات قصار، آیات قرآن و اشعار ش‍ُعرای معروف یا هر مطلبی که خاصیت هنری و فرهنگی داشته باشد و در جامعه تأثیرگذار باشد از هنر خوشنویسی بهره گرفته می‌شود. در حقیقت جملات با معنای نکوهیده و ناپسند هیچ گاه با خط خوش نوشته نمی‌شوند.

وی افزود: آموزش و یادگیری این هنر می‌تواند کمک شایانی به شکل‌گیری شخصیت افراد در سنین مختلف کند و تمام اقشار جامعه می‌توانند به این هنر بپردازند و از مزایای این هنر بهره‌مند شوند.

چیزفهم افزود: هنر خوشنویسی نقش بسزایی در افزایش اعتماد به نفس افراد دارد. بسیاری از افرادی که تحصیلات عالیه دارند به دلیل عدم توجه به زیبانویسی در دوران تحصیلات و به ویژه دوره ابتدایی از خط خوبی بهره نمی برند و همین مسئله موجب سرخوردگی و خجالت آنها می‌شود.

وی عنوان کرد: یک شاخصه مهم برای افرادی که قدم در وادی هنر خوشنویسی می‌گذارند این است که می‌توانند از این هنر برای ایجاد و شکل‌گیری شخصیت خود بهره بگیرند.

رئیس انجمن خوشنویسان شیراز گفت: خوشنویسان افراد آرام، منظم وخوش‌پیمانی هستند و همیشه با نرمش و متانت رفتار می‌کنند مبنای کار خوشنویسان نظم و ترتیب است که این ویژگی در زمان فعالیت فرد در این هنر در وجود او نهادینه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha