حجتالاسلام مهدی طاهری روز سهشنبه در نشست معارفه رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد افزود: در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار نفر معادل یکچهارم جمعیت چهارمحال و بختیاری در فضای مجازی حضور دارند که لازم است برای تبلیغ مجازی دین و ارائه تولیدات موثر و متناسب به کاربران این فضا، برنامهریزی مطلوبی صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه در شیوههای تبلیغی سنتی و اجتماعی محدوده فعالیت و تعداد رقیبان چندان گسترده نیست، تصریح کرد: در تبلیغ مجازی دین، حداقل ابعاد کار، ملی است و عرصه تقابل آن نیز یک تقابل جهانی و جدی را شامل میشود که ضرورت دارد به الزامات حضور در این فضا نیز توجه شود.
طاهری در ادامه یادآور شد: اگر چه پرکاربردترین ابزار در تبلیغ، ابزار بیانی است اما این ابزار به تنهایی نمیتواند پرفایدهترین و اثرگذارترین کارکرد را داشته باشد و ابزارهای نوشتاری و شنیداری نیز بنا به آیات قرآنی در تبلیغ دین اثرگذاریهای خاص خود را دارند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مردم علاقهمند هستند شنیده شوند و مجموعهای از ابزارهای مختلف تبلیغی میتواند مردم را پای کار بیاورد، گفت: بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب، در تمامی جریانها و نهضتهای اثرگذار ۱۵۰ سال گذشته و زمانی که مردم به میدان آمدند، نقش یک عالم و مرجع دینی شجاع، مبارز و سیاست شناس پر رنگ است و عالمان و مراجع نیز از تمام ظرفیتهای تبلیغی موجود برای به میدان آوردن مردم استفاده کردند.
وی به شاخصههای تبلیغی امام خمینی (ره) نیز اشاره کرد و افزود: نگاه امام راحل در امر تبلیغ یک نگاه راهبردی و کلان است و همه افراد را زیرمجموعه خود قرار میدهد، در واقع چتر روحانیت باید گسترده باشد و همچون امام خمینی (ره) بتواند تمامی ظرفیتها و جریانهای دینی را با قدرت هدایتگری خود به سرانجام برساند.
طاهری درباره شیوههای تبلیغی اظهار داشت: شیوه تبلیغ سنتی از گذشته و در ایام و مناسبتهای مختلف مرسوم بوده و همچنان نیز ادامه دارد که در این میان مقام معظم رهبری با عنایات خود در حال ارتقا دادن و جهت دادن این شیوه تبلیغی در بخشهای مختلف همچون شعر آیینی و مداحی انقلابی هستند.
وی با بیان اینکه مداحیهای انقلابی در دهه اول انقلاب اسلامی به شکل مطلوبی گسترش یافتند و در مرحلهای دچار افول شدند، افزود: این بخش در حال حاضر در حال اوج گرفتن دوباره است اما همچنان به یک جریان تبدیل نشده و در استان نیز ضعفهایی در این خصوص وجود دارد که لازم است برای ارتقای این بخش تلاش شود.
طاهری تصریح کرد: آنچه میتواند مبلغان را در مسیر تبلیغی یکقدم به جلو ببرد، حرکت در مسیر تبلیغ اجتماعی است و همه تلاشها باید برای به میدان آوردن مردم، تجمیع شود اما در این باره نیز باید دقت شود، مرجعیت فکری دینی از بین نرود که این مهم یک قاعده کلی عملیاتی به شمار میرود.
وی بر ضرورت توجه به ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی در امر تبلیغ اجتماعی تاکید کرد و در ادامه افزود: رویکرد اساسی و پایه اصلی در طراحی ساختار فرهنگی آن است که فرهنگ بر سیاست و اقتصاد مسلط است و باید فرهنگ در ابعاد مختلف به خوبی تقویت شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در تبلیغ دینی، حرکت است که راهها را باز میکند، یادآور شد: برای پیشبرد اهداف تبلیغی باید از ظرفیتهای هیات مذهبی، کانونهای دینی، مداحان و روحانیون در همراهی با یک کار تشکیلاتی و جمعی استفاده شود.
به گزارش ایرنا، در این نشست حجتالاسلام محمدرضا عرفاننژاد دانشآموخته مقطع دکتری فقه و مبانی حقوق و همچنین دارنده سطح چهار علوم حوزوی به عنوان رییس جدید تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد معرفی شد.
نظر شما