کمبود آب و اعتبار سد راه بهره‌وری کامل نیروگاه زباله‌سوز نوشهر

نوشهر - ایرنا - دستور استاندار مازندران برای حل مشکلات نیروگاه زباله‌سوز نوشهر با وجود بهره‌بردرای رسمی از آن ، امروز شنبه به نشست مشترک شهرستانی انجامید که طی آن مشخص شد حل مشکلات نیازمند اعتبارات برای تکمیل ابنیه نیمه تمام و آب به اندازه کافی برای شست و شوی زباله است.

به گزارش ایرنا، سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران جمعه ۱۵ بهمن ماه جاری در بازدید شبانه از نیروگاه زباله‌سوز نوشهر و مشاهده نشت شیرابه از زباله‌های دپو شده ، دستور داد تا هر چه زودتر این مشکل زیست محیطی رفع شود. 

مسوولان شهرستان نوشهر از جمله فرماندار ، شهردار و بهره برداری نیروگاه زباله سوز در نشستی که امروز شنبه در محل فرمانداری برگزار شد ، از نبود اعتبار و آب کافی به عنوان دو مشکل عمده نیروگاه و دلیل دپوی زباله در محوطه آن یاد و اعلام کردند که تنها در صورت تامین این دو خواسته مشکلات موجود رفع خواهد شد.

فرماندار نوشهر در این نشست گفت : سال ۹۸ برای اجرای طرح تصفیه شیرابه های زباله نیروگاه ۹ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته بود که با توجه به وضعیت تورمی و افزایش هزینه ها پاسخگو نیست.

سعید یزدانی افزود : در حال حاضر ساخت ابنیه تصفیه شیرابه با این که مبلغ تخصیصی تمام شده ، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ادامه کار نیازمند اختصاص اعتبارات ویژه از سوی سازمان پسماند و برنامه و بودجه استان است.

وی با اظهار این که باید معضل زیست محیطی نشست شیرابه زباله نیروگاه هر چه سریع تر رفع شود ، گفت : نشست شیرابه زباله در این مکان برای سلامتی مردم مضر است و با تامین اعتبار لازم، شهرداری متعهد شده است تا تابستان سال آینده ابنیه تصفیه شیرابه را تکمیل کند و در اختیار پیمانکار برای نصب تجهیزات قرار دهد.

فرماندار نوشهر همچنین از پیمانکار نیروگاه زباله سوز خواست تا با ظرفیت کامل اقدام به سوزاندن زباله کند تا علاوه بر جلوگیری از دپو شدن زباله ها جدید بتوان از برق تولید شده توسط این نیروگاه زباله نیز استفاده شود.

وی گفت : نیروگاه زباله سوز برای رسیدن به ظرفیت کامل ۲۰۰ تن زباله در روز نیازمند تامین آب به میزان هفت لیتر بر ثانیه دارد و می طلبد ادارات منابع طبیعی ، امور آب و شهرداری نوشهر با در نظر گرفتن شرایط منطقه در جهت تامین آن با جانمایی لازم کرده و نسبت به حفر چاه آب هرچه زودتر اقدام کنند. 

کمبود آب و اعتبار سد راه بهره‌وری کامل نیروگاه زباله‌سوز نوشهر

فعالیت با یک سوم ظرفیت

شهردار نوشهر نیز در این جلسه گفت : در حال حاضر نیروگاه زباله سوز ۷۰ تن زباله می سوزاند و این میزان با توجه به قرارداد ۲۰۰ تن که متعهد شده است قابل پذیرش نیست.

عباسعلی شیرینی همپا افزود : شیرابه زباله ها با توجه به تهدیدهای زیست محیطی که نزدیکی آن با رودخانه و جنگل دارد اولویت نخست شهرداری محسوب می شود و به همین خاطر از تابستان امسال تاکنون هشت هزار متر مکعب برداشت برای ساخت ابنیه صورت گرفته و سازه ها، فونداسیون ریزی و دیوارها در حال احداث است.

وی با اظهار این که تاکنون ۹ میلیارد تومانی که برای این کار تخصیص یافته بود با توجه به تورم دو سال گذشته تمام شده است ، گفت : برای تامین اعتبار نیازمند تعامل دستگاه های متولی پسماند در استان هستیم چون شهرداری قادر به هزینه بیشتر نیست.

شهردار نوشهر افزود : شهرداری دی ماه گذشته چهار میلیارد تومان از محل منابع داخلی و اعتبارات دولتی برای زیرساخت های خطوط انتقال اتصال برق نیروگاه به شبکه سراسری هزینه کرد تا ظرفیت فراوری نیروگاه هم به صد در صد برسد.

کمبود هفت لیتر آب در ثانبه 

بهره‌بردار نیروگاه زباله سوز نوشهر نیز در این جلسه گفت: در صورت تامین آب لازم نیروگاه براساس قرارداد به میزان هفت لیتر بر ثانیه و تامین زباله های قابل ارزش حرارتی این نیروگاه با ظرفیت کامل ۲۰۰ تن در روز فعالیت خواهد کرد.

بهروز امامی افزود : بیش از ۷۰ درصد تجهیزات تصفیه شیرابه های نوشهر خریداری شده و در انبار نیروگاه موجود است تا با تکمیل شدن ابنیه در کمترین زمان تجهیزات تصفیه شیرابه های نصب و فعال شوند.

نیروگاه زباله سوز نوشهر که برای آن سوزاندن روزانه ۲۰۰ تن زباله تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت تعریف شده ۲۷ آذر ماه سال ۹۹ ببه بهره برداری رسید. طبق گفته مسوولان برای ساخت این نیروگاه حدود ۱۱۲ میلیارد تومان هزینه شد.

این نیروگاه که در حال حاضر با یک کوره از دو کوره زباله سوز فعالیت دارد ، قرار بود با استفاده از تجهیزات پیشرفته ، شیرابه حاصل از زباله های شهری را برابر استاندارد جداسازی و پس از طی مراحل مختلف به آب کشاورزی تبدیل کند تا هیچگونه آلودگی زیست محیطی در پی نداشته باشد ، ولی در حال حاضر این کار انجام نمی شود و به همین دلیل شیرابه زباله به محیط اطراف نشت می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha