حذف سیمرغ مردمی و حرکت به سوی رای پاک

۲۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۳۵
کد خبر: 84646657
مجتبی اردشیری | خبرنگار
حذف سیمرغ مردمی و حرکت به سوی رای پاک

تهران-ایرنا- یکی‌ از مهمترین سیمرغ‌های جشنواره که مربوط به بهترین فیلم از نگاه مردم بود، حذف شد تا دوره چهلم جشنواره، بدون اعطای سیمرغ مردمی برگزار شود.این‌ تصمیم زمانی قابل تحسین‌ تر خواهد بود که پس از سال ها، سازوکاری علمی تعریف شود که بدون امکان مهندسی آرا، رای‌هایی پاک به آثار داده شود.

جرقه ابتدایی حذف سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردمی، زمانی زده شد که ستاد جشنواره، در راستای شفاف سازی، از سایتی رونمایی کرد که مخاطبان به صورت لحظه‌ای می توانستند میزان آرای هر فیلم و رتبه آن اثر را مشاهده کنند.
از همان‌ زمان، همچنان که برخی حرف و حدیث‌ها درباره نحوه رای گیری به راه افتاد و نوعی رقابت غیرمعمول برای رای گیری از مردم توسط عوامل فیلم‌ ها آغاز شد.

طبق برخی اطلاعاتی که به دست خبرنگار ایرنا رسید، در برخی سینماها، عوامل فیلم، قبل از آغاز نمایش اثر، از حاضران‌ سالن تقاضا داشتند که رای بالایی به فیلم‌ آنها بدهند. در برخی از موارد، خویشاوندان صاحبان آثار در سالن ها، پخش شده و مردم‌ را به ترغیب و تشویق برای امتیازدهی بالا به فیلمشان  می کردند.

برخی مخاطبان نیز اعتراض داشتند که لینک امتیازدهی به برخی فیلم ها اصلا برای آنها ارسال نشده است و بنابراین نتوانسته اند به آن فیلم ها رای دهند. حتی شنیده شده که برخی از صاحبان آثار برای نمایش شهرستان ها، یک‌ برنامه ریزی گسترده به عمل‌ آورده تا میزان رای فیلم خود را بالا ببرند.

تمام این‌ اتفاق ها در سالیان اخیر نیز به وقوع پیوسته اما از سال گذشته که صندوق فیزیکی اخذ رای حذف و رای ها به شکل غیرحضوری و در فضای مجازی دریافت شد، امکان دست کاری و مهندسی رای ها به اشکالی که به دلیل تازه بودن این شیوه برای ستاد جشنواره اجتناب ناپذیر است، فراهم شد و بدین ترتیب، هر روز بر میزان‌ اعتراض ها نسبت به این شکل رای گیری و چینش فیلم های محبوب مردمی افزوده می شد.

اقدام‌ جشنواره در حذف سیمرغ مردمی از جشنواره این دوره، علیرغم ظاهر نه چندان خوشایند آن، اقدامی‌ جسورانه و منطقی محسوب می شود. اینکه دبیر جشنواره نخواسته  مانند ادوار گذشته، یکی‌ از مهمترین سیمرغ ها را بر اساس رقابتی ناسالم و در این فضای پرشائبه به فیلم‌ اول این فهرست ارائه کند. اقدامی تحسین برانگیز است که نشان از مصمم‌ بودن دبیرخانه بر رقابتی سالم و صیانت از آرای حقیقی مردم دارد.

این‌ تصمیم زمانی قابل تحسین‌ تر خواهد بود که پس از سال ها، سازوکاری علمی برای این مقوله تعریف شود که بدون امکان مهندسی آرا، رای‌هایی پاک به آثار داده شود و فضای جشنواره با شائبه هایی علیه برخی فیلم ها، به سمت سمپاشی و تخطئه سیاست ها نرود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha