پرواز اردوغان به ابوظبی؛ آیا امارات ناجی ترکیه می شود؟

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری ترکیه سفر دو روزه خود به امارات را امروز (دوشنبه) در حالی آغاز کرد که دو کشور از سال ۲۰۱۱ به این سو و شکل گیری بهار عربی روابط بسیار سردی با هم داشتند به حدی که به قطع روابط انجامید.

به گزارش ایرنا، "رجب طیب اردوغان" که در عین حال به دنبال توسعه روابط خود با رژیم صهیونیستی و عربستان است، به گرم کردن دوباره روابطش با ولیعهد امارات برای حل مشکلات ترکیه می‌اندیشد.

اردوغان در یک سال و ۵ ماه مانده به انتخابات آتی ریاست جمهوری و در پی کاهش شدید ارزش پول ملی مخالفان بسیاری از میان احزاب مختلف حتی از جناح خودی و حاکم پیدا کرده که این جریان می‌تواند او را در دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از ریاستی شدن آن در رسیدن به قدرت ناکام بگذارد. ((انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه ۲۳ ژوئن ۲۰۲۳ (۲ تیر ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.))

(پس از همه پرسی قانون اساسی ترکیه در آوریل ۲۰۱۷ با رای آری ۵۱ درصد شرکت‌کنندگان، نظام پارلمانی به نظام ریاستی تبدیل شد.)

بر اساس اعلام نهاد ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان در سفر به امارات علاوه بر انجام برخی دیدارهای رسمی از جمله با "محمد بن زاید آل نهیان" ولیعهد ابوظبی، در آیین گشایش «روز ملی تُرک» در نمایشگاه دوبی اکسپو نیز شرکت خواهد کرد. دیدار با بازرگانان، بخش دیگری از برنامه سفر رئیس جمهوری ترکیه به امارات است.
آناتولی در باره این سفر نوشته، «انتظار می‌رود در جریان این سفر توافق‌نامه‌های جدیدی در حوزه سرمایه‌گذاری که از نوامبر ۲۰۲۱ و در جریان سفر ولیعصد ابوظبی به آنکارا آغاز شده بود، امضا شود؛ منابع خبری از امضای ۱۲ توافقنامه میان ابوظبی و آنکارا در این سفر خبر داده اند». (محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ به ترکیه سفر کرد.)
«توفیق اوز» رئیس شورای ترکیه - امارات متحده عربی هیات روابط اقتصادی خارجی ترکیه (DEIK) در گفت‌ وگو با آناتولی با اشاره به پیامدهای مثبت تحولات در روابط دو کشور در حوزه‌های تجاری و اقتصادی گفته که دوره رکود تجاری طولانی مدت جای خود را به دوره جدیدی داد که در آن فعالیت‌های تجاری شتاب گرفته و سرمایه گذاری متقابل و تجارت احیا شد.
اردوغان شنبه گذشته و در آستانه سفر خود به ابوظبی در مقاله‌ای با عنوان «زمان تلاش‌ها برای صلح و همکاری منطقه‌ای فرار رسیده است» که در ضمیمه ویژه روزنامه "خلیج تایمز" منتشر شد، این سفر را وسیله‌ای برای انتقال همکاری‌های دو کشور به مراحل عالی‌تر عنوان کرد. وی با با ابراز خرسندی از سیر تکاملی روابط دو کشور در چارچوب همکاری‌های دوجانبه ابراز اطمینان کرد که افزایش حیطه‌های همکاری دو کشور بازتاب‌های مثبتی برای منطقه در پی خواهد داشت.
رئیس جمهوری ترکیه گفته بود که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور با گذشت هر سال افزایش یافته و در صدد آنیم تا این ارقام را در سال‌های آتی به دو برابر افزایش دهیم.
** اردوغان همچنین با تاکید بر اینکه ترکیه و امارات متحده عربی از امکان یاری‌های مشترک به رفاه، همکاری و صلح منطقه‌ای برخوردار خواهند شد، نوشت: تلاش‌های مربوط به توسعه همکاری‌های دوجانبه به تامین ثبات در سطح جهانی نیز یاری خواهد کرد.
وی این را هم گفته بود که مابین دو کشور در موازات همکاری در عرصه‌هایی مانند انرژی، بهداشت، کشاورزی، لجستیکی، تامین اعتبار و گردشگری درصدد توسعه همکاری در زمینه‌های انرژی و امنیت غذایی و آب هستیم.
همچنین به نوشته میدل ایست نیوز، اردوغان در یادداشت خود تاکید کرده که تقویت روابط امارات و ترکیه در دوره‌ای رخ می‌دهد که جهان شاهد افزایش رقابت‌هاست و افزایش همکاری دو کشور به نفع منطقه خواهد بود.
رییس جمهور ترکیه با اشاره به مبادلات تجاری دو کشور که به  ۸۹.۶ میلیارد دلار در یک دهه گذشته رسیده، می نویسد: امارات بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است و این مبادلات روندی رو به رشد خواهد داشت، چنان‌که در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۲۱ درصدی نسب به سال پیش از آن به ۸.۹ میلیارد دلار رسیده و ترکیه می‌خواهد که تا چند سال آینده این رقم را به دو برابر برساند.
رئیس جمهوری ترکیه همچنین بر همکاری امارات و ترکیه برای تحقق صلح و ثبات منطقه‌ای بویژه در کشورهای همسایه و آفریقا و مساهمت در ثبات جهانی در چارچوب اصل «سود جمعی» تاکید کرده و می افزاید: مذاکرات اخیر امارات و ترکیه اکنون به همکاری واقعی تبدیل شده و دو کشور می‌توانند آینده مشترکشان را به دست خود بسازند و دو کشور امنیت و ثبات دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را نیز از امنیت و ثبات خود جدا نمی‌بینند.
اردوغان در ادامه بر تلاش کشورش برای گسترش همکاری‌ها با امارات در بخش‌های انرژی، بهداشت، کشاورزی، خدمات لجستیک، زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری، گردشگری، مبارزه با تغییرات اقلیمی و امنیت آبی و دریایی و تلاش برای یافتن عرصه‌های تازه‌ای برای همکاری تاکید کرده است.
«فخرالدین آلتون» رئیس نهاد ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه می‌گوید: دو طرف معتقدند همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای در چارچوب روابط دوجانبه و ساز وکارهای چندجانبه، پایه و اساس ایجاد ثبات و صلح در منطقه به شمار می‌رود.
وی در  در مقاله‌ای که در روزنامه «الاتحاد» منتشر شد، نوشت: هدف اصلی دیدار اردوغان از امارات متحده عربی تقویت روند مذاکرات و گفتگوهای منطقه‌ای به منظور ایجاد صلحی پایدار و توسعه روابط دوجانبه به سطحی بالاتر است.
رئیس نهاد ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه می افزاید: ترکیه در مسیر تقویت روابط با کشورهای برادر در منطقه خلیج (فارس) به منظور ایجاد ثبات و صلح در منطقه گام برمی‌دارد.

وی با بیان اینکه اتخاذ رویکردی جدید و متفاوت به منظور مقابله با مشکلات مربوط به همه‌گیری کرونا در سطح منطقه‌ای و جهانی ضروری است، افزود: همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی در دوره‌ای که عدم ثبات و رویدادهای غیرقابل پیش بینی رو به افزایش بوده، نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.
آلتون همچنین بر این نکته که خاورمیانه بیش از هر منطقه دیگر در جهان نیازمند همکاری، هماهنگی و گفتگو میان کشورهای موجود است، تاکید و رویکرد آنکارا نسبت به ساختن آینده‌ای بهتر برای منطقه را توجه به «همکاری‌های اقتصادی و مذاکرات سیاسی» عنوان کرد.

فارغ از آنچه در خصوص سفر اردوغان به امارات مطرح می‌شود، برخی ناظران اقتصادی احتمال داده‌اند که رئیس جمهوری ترکیه با اعطای امتیازات اقتصادی بزرگ به امارات موافق است، البته تا زمانی که به نفع اقتصاد و لیر ترکیه اشد.

لیر ترکیه در چند ماه اخیر بیش از ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و اردوغان را نگران کرده است، چرا که شانس او را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی شده برای ژوئن ۲۰۲۳، تهدید می‌کند.

اردوغان تلاش می‌کند با نزدیک کردن خود به ولیعهد ابوظبی و بازگرداندن دوباره رونق اقتصادی به ترکیه بار دیگر قدرت را به دست گیرد. حال این سوال می‌تواند مطرح شود که آیا امارات می‌تواند منجی ترکیه و بهتر بگوییم اردوغان در بحران اقتصادی سخت کنونی این کشور باشد؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha