۵۰۰میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با پشه آئدس در هرمزگان نیاز است

بندرعباس - ایرنا- مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان گفت:هم اکنون خطر پشه آئدس در این استان بسیار زیاد بوده و برای مقابله با آن به۵۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

امیر تیموری چهارشنبه شب در نشست ستاد مدیریت بحران پشه آئدس افزود:پشه آئدس یکی از مباحث مهم در استان است که استاندار محترم نیز بر کنترل و ریشه کنی آن تاکید دارند از همین رو طی نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور ضمن تشریح آخرین وضعیت پشه آئدس، خواستار تخصیص این اعتبار شده‌اند و همچنان پیگیری برای آن در حال انجام است. 

وی ادامه داد: بهسازی محیط و پاکسازی مناطق مستعد پرورش این نوع پشه باید از طریق دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری در دستور کار قرار گیرد و مناطق مختلف پاکسازی شود، لذا با آموزش‌های لازم از طریق رسانه ها و صدا وسیما ، مردم را نسبت به گسترش و خطر پشه آئدس آشنا و حساس کرد.
وی یاد آور شد: در همین راستا تمامی شهرستان‌های استان هرمزگان در راستای کنترل، ریشه کنی و پاکسازی از پشه آئدس پهنه بندی شدند،یکی از مصوبات تشکیل ماهانه نشست مدیریت این پشه و تشکیل کارگروه‌های مختلف خواهد بود تا بتوان با تلاش مضاعف مانع از گسترش این پشه خطرناک در استان شد. 

پشه آئدس منتقل کننده ویروس عفونی دنگی است که به علت درد شدید به عنوان تب استخوان شکن نیز شناخته می‌شود،تب، سردرد، حساسیت‌های پوستی و درد درماهیچه و مفاصل از نشانه‌های بیماری تب دنگی است و گفته شده خطر آن از کرونا بیشتر است.

پشه آئدس دارای ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده درجلو سر، وجود فلس‌های کوتاه ومتراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است.

این پشه از آبان ۹۸ که بحث ورود پشه آئدس در میناب مطرح شد و پس از مدتی شهرستان بندرلنگه را درگیر کرد و اکنون با یک چرخش شدید وارد شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان شده که نگرانی و حساسیت نسبت به آن بیشتر شود چرا که تاکنون نه تنها ریشه کن نشده بلکه در حال گردش  در سطح استان است.

به گفته کارشناسان بهداشتی ، با توجه به اینکه یکی از محل های زندگی این پشه در میان لاستیک و لنج های فرسوده است ،شهرداری ها و دهیاری ها باید با همکاری شبکه های بهداشت و درمان تمهیدات لازم جهت جمع‌آوری قایق ها و لاستیک های فرسوده را فراهم کنند.

جابه جایی و از بین بردن لاشه لنج‌های فرسوده به علت اینکه مکانی مناسب برای رشد پشه و تخم‌گذاری است،  جمع‌آوری سریع و روزانه زباله‌ها و لاستیک‌های فرسوده در محوطه های بندری و گمرکی، از بین بردن نخاله‌های ساختمانی، نیزارها و  آب‌های راکد در حاشیه خورها و سواحل از اقدام‌های ضروری جهت پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری در منطقه است.

 پشه آئدس یک گونه خطرناک است که می‌تواند ناقل سه نوع بیماری از جمله تب دانگ، زیگا و چیکونگونیا باشد و تاکنون این پشه در برخی شهرستان‌های استان هرمزگان از جمله بندرعباس، مشاهده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha