نماینده مجلس: کارگروهی برای حل مشکلات مردم زیان دیده از طرح «باغ شهری» تشکیل شود

شیراز-ایرنا-نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تخریب باغشهرها گفت: کارگروهی برای حل مشکلات مردم زیان دیده و خسارت دیده در طرح «باغ شهری» تشکیل شود.

به گزارش ایرنا، جعفر قادری‌ شنبه در نشست خبری با اشاره به مقطع زمانی مطرح شدن طرح فلاحت در فراغت در دو دهه گذشته اظهار کرد: اینکه ما زمین‌های زراعی و منابع ملی را قطعه قطعه کنیم و در اختیار افراد بگذاریم ایده و سیاست منطقی و معقولی نیست اما فضای حاکم بر جامعه در آن دوره، به گونه‌ای بود که اگر مدیرکل، کارشناس یا صاحب‌نظری نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌داد و مخالفت می‌کرد با او برخورد می‌کردند و هیچ کس جرات و جسارت مخالفت با این ایده را نداشت.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه این ایده در سالهای گذشته در استان فارس شکل گرفت و در حال حاضر شاید بیش از ۱۵۰ هزار باغ شهر در استان ایجاد شده باشد.

وی در رابطه با اعلام خبری مبنی بر اینکه بیش از ۹۰ درصد باغ‌شهرهای فارس غیرمجاز هستند، گفت: این کار در شرایط کنونی به جایی رسیده که امکان برخورد با مردم وجود ندارد. البته نمی‌توان مردم را مقصر دانست چراکه مردم به مسئولان اعتماد کردند و حتی برخی از سرمایه‌گذاران به انجام سرمایه گذاری در باغ شهرها ترغیب شدند. قبل از دیگران، مسئولان مقصر هستند. 

قادری بیان داشت: البته باید با افرادی که در شرایط کنونی اقدام به تخریب زمین‌ها می‌کنند برخورد قانونی شود و می‌بایست مانع توسعه طرح باغ شهر شویم. 

وی عنوان کرد: مردمی که گرفتار این طرح شده‌اند زیان دیده و خسارت دیده هستند و تخریب سازه‌های آنها بی انصافی است؛ نیاز است که‌ کارگروهی برای حل مشکلات مردم در این زمینه تشکیل شود.

در قالب باغ شهر یا باغ شهری برخی مردم شیراز اقدام به ساخت و ساز در زمین ها کردند که هدف اولیه آن کشت درخت و ایجاد باغ بود.چنین گفته شده که این کارها غیرقانونی است.

تلاش برای حل مشکلات زمین تالار مرکزی شیراز

قادری در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با آخرین وضعیت تالار مرکزی شیراز گفت: شورایی تحت عنوان شورای مشورتی توسعه شهر تشکیل شده است که در این شورا پیرامون محورهای مختلف صحبت می‌شود و بررسی وضعیت تالار مرکزی شیراز یکی از مسائل مطرح شده در این شورا به شمار می‌رود.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ افزود: قرار است با استفاده از تنها منابعی که در سفر استانی دولت تعریف شده و با توجه به توان مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و شهرداری شیراز تفاهمی انجام شود تا در وهله اول مشکلات زمین این مجموعه برطرف و منابع مورد نیاز برای تکمیل این تالار تأمین شود. 

قادری گفت: همچنین درصدد هستیم سالن‌های دیگری در کنار تالار مرکزی ساخته شود تا این مجموعه به عنوان بخشی از محور عرفان مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

طرح تبدیل سیلوی غله شیراز به تالار مرکزی این شهر برای نخستین بار در سال ۱۳۹۰با وعده ساخت سالن همایش ۲ هزار نفری با زیر بنای چهار هزار متر مربع، نگارخانه برای نمایش آثار هنری، اتاق مخصوص تمرین موسیقی و تئاتر، کارگاه ساخت دکور، کتابخانه تخصصی و فضای نگهداری ادوات موسیقی، کلنگ‌ زنی شد.
در مهرماه سال ۹۲کلنگ این مجموعه برای بار دوم به زمین زده شد و از آن زمان تاکنون وعده‌های بسیاری برای ساخت آن داده شده است.

اقدامات انجام شده برای توسعه استان 

نماینده مردم شیراز و زرقان در رابطه با اقدامات انجام شده به منظور توسعه استان فارس در سال ۱۴۰۰، گفت:ما سعی کردیم که خود را محدود به مسائل مربوط به شهر شیراز نکنیم و مشکلات تمام شهرستان‌های استان را مورد بررسی قرار دهیم و پیگیری کنیم. 

وی اضافه کرد: برای به سرانجام رساندن پروژه‌ پالایشگاه دوم فارس جلساتی برگزار شده که امیدواریم به زودی بتوانیم به جمع‌بندی و نتیجه موردنظرمان برسیم.

قادری گفت: در حال حاضر با محدودیتی رو به رو هستیم که خوراک و میعانات گازی برای تحقق این امر وجود ندارد و درصدد هستیم که خوراک پالایشگاه را تبدیل به نفت خام کنیم که وزارت نفت و وزارت دفاع موافقت خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه احداث پتروشیمی‌ها و خط اتیلن در استان فارس به عنوان پروژه‌های حائز اهمیت اقتصادی است، گفت: مقرر شده است پتروشیمی‌های فسا و جهرم در منطقه مرزی بین دو شهرستان و به گونه ای که هر پتروشیمی در محدوده همان شهرستان ولی در مجاورت هم قرار گیرد احداث شود. برای راه اندازی پتروشیمی‌های داراب و فیروز آباد هم به صورت مستقل اقدام خواهد شد. در واقع در داراب، پتروشیمی به صورت مستقل باقی می‌ماند و در فیروزآباد هم به صنایع پایین دستی اختصاص می‌یابد.

او با اشاره به تلاش‌ها برای مانع‌زدایی از تولید اضافه کرد: سال گذشته شاهد راه اندازی یک خط تولید کارخانه کاشی و سرامیک حافظ بودیم که امسال هم خط تولید دوم و سوم این کارخانه آماده بهره برداری است.

آخرین وضعیت کارخانه کاغذسازی زاگرس

وی در رابطه با آخرین وضعیت کارخانه کاغذسازی زاگرس فارس که در بازدید مهرماه رئیس جمهور در طی سفر استانی دولت، پیشرفت آن افزون بر ۸۷ درصد اعلام شده بود، نیز گفت: اقدامات مربوط به راه‌اندازی این کارخانه در حال احداث در حال انجام است و امیدواریم هر چه سریعتر مابقی تسهیلات مورد نیاز این کارخانه تأمین شود تا در آینده ای نزدیک شاهد فعالیت‌های این کارخانه باشیم.

قادری در رابطه با کارخانه آی تی ام سی بیان داشت: ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا سهام آی تی ام سی از تملک ایران خودرو خارج شود. خوشبختانه در حال حاضر، سرمایه گذاری سهام آی تی ام سی را از ایران خودرو خریداری کرده است و در تلاش هستیم تا با بهره‌گیری از ظرفیت این سرمایه‌گذار بتوانیم خط رنگ و خط بدنه را راه‌اندازی کنیم.

وی عنوان کرد: با پیگیری‌هایی که انجام شد در حال حاضر ظرفیت تولید در این واحد صنعتی از ۸۰دستگاه در روز به ۳۶۰ دستگاه با دو شیفت کاری رسیده است. امیدواریم با این اتفاق شاهد اشتغالزایی و افزایش تولید در این واحد صنعتی باشیم.

قادری با اشاره به اینکه تفاهم نامه تأمین مالی خط لوله انتقال فرآورده های نفتی پارس امضا شد، گفت: هفته گذشته قرارداد تأمین مالی راه‌اندازی خط انتقال فرآورده و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده بین وزارت نفت و بانک تجارت منعقد شد. 

وی با اشاره به تلاش‌ها برای افزایش ظرفیت انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس عنوان کرد: برای انتقال آب از خلیج فارس هم مصوبه مجلس و هم وزیر نیرو گرفتیم و قبل از اینکه اجرای پروژه انتقال از خلیج فارس به شیراز کامل انجام شود، می‌توانیم به طور قاطعانه به شیراز و شهرستان های جنوب فارس اعلام کنیم که محدودیت‌هایی برای تأمین آب صنایع وجود ندارد.

وضعیت پروژه‌های آزاد راه و کمربندی های استان 

قادری با بیان اینکه تفاهم نامه احداث کمربندی شمال شرق شیراز نیز امضا شده است، گفت: پروژه دو بانده شدن مسیر فیروزآباد به جم در استان فارس به حداقل سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. موافقت‌های اولیه انجام و تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه تنظیم شده است و منتظر هستیم که با برگزاری جلسه‌ای تفاهم‌نامه امضا شود و به سمت بستن قرارداد برویم.

وی در رابطه با تکمیل آزادراه شیراز به سمت اصفهان نیز گفت: قرار است مسیر تنگ خیاره به لپویی با ۳۰۰ میلیارد تومان آزاد شود تا قبل از بهره برداری از قطعات هفت و هشت بتوانیم تا سه یا چهار ماه آینده قطعات یک تا شش را به بهره‌برداری برسانیم. اقدامات برای احداث قطعه هفت در حال انجام است و برای قطعه هشت هم مصوبه دولت را گرفته‌ایم که به زودی کلنگ زنی آن انجام می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ همچنین به اقدامات صورت گرفته برای اجرای پروژه آزادراه شیراز-بوشهر اشاره کرد و گفت: به پیشنهاد بنده در بودجه مصوب شد که صندوق توسعه حمل و نقل برای پروژه ها اجازه پیدا می‌کند تا برای انجام پروژه‌هایش از ابزارهای مالی اعم از اوراق مشارکت بهره ببرد. امیدواریم این مکانیزم کمک شایانی به تکمیل پروژه آزادراه شیراز- بوشهر در سال آینده کند.

وی به صدور مجوز فعالیت یک شرکت هواپیمایی دیگر در استان فارس اشاره کرد و گفت: این شرکت هواپیمایی بسیار توانمند است که انشالله بتوانیم بخشی از مشکلات را برای فعالیتهایش حل کنیم.

قادری با بیان اینکه در بحث شهرک‌های صنعتی محدودیت واگذاری زمین داشتیم، گفت: یک شهرک صنعتی با مساحتی حدود ۳۰۰ هکتار توسط منطقه ویژه اقتصادی شیراز بین این منطقه ویژه و شهرک صنعتی تعریف شده است و تلاش ما بر این است تا هر چه سریعتر موانع واگذاری زمین در شهرک صنعتی سروستان ۲ و بیضا برطرف شود و امیدواریم شاهد واگذاری زمین در منطقه ویژه سلامت هم باشیم.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی شهرک صنعتی در مناطق مختلف استان فارس در دستور کار است،گفت: درصدد هستیم ظرفیت‌های واگذاری زمین را در اطراف شیراز توسعه دهیم تا محدودیت‌ها و مشکلات در حوزه صنعتی استان برطرف شود.

ضرورت استفاده از ظرفیت بافت تاریخی 

قادری در رابطه با تلاش‌های انجام شده در حوزه گردشگری فارس گفت: با پیگیری‌های که معاونت گردشگری استان فارس انجام می‌دهند در نظر داریم از ظرفیت بافت تاریخی و فرسوده شهر استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: طراحی سه قانون حمایت از مرمت و احیای بافتهای تاریخی با بنده بوده است. طرح حمایت از بافت‌های اطراف حرم طرح دیگری است که در کمیسیون عمران مصوب شده است و در حال حاضر منتظر ورود این طرح به صحن مجلس هستیم.

قادری ادامه داد: در ۸۹ طرحی که در حوزه های مختلف ارائه کردم نگاه و رویکردم رفع موانع و برطرف کردن مشکلات بوده است. 

وی با اشاره به طرح اولیه تأمین مالی تولیدی زیرساخت‌ها گفت: امیدواریم بررسی های این طرح تا یک یا دو ماه بعد از عید به پایان برسد و این طرح وارد صحن شود تا بتوانیم از این طریق به صورت جدی بخش تأمین مالی تولیدی و زیرساخت‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

قادری افزود: طرح اصلاح اساسنامه صندوق توسعه ملی از دیگر طرح‌های ارایه شده توسط بنده محسوب می‌شود که انشالله با این کارهای اساسی و زیربنایی بتوانیم در حوزه‌های مختلف گره‌گشایی کنیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه سال ۱۴۰۱ سال جهش اقتصادی است گفت: با تلاش ها و پیگیری‌های مستمری که در حال انجام است اعتقاد من بر این است که سال آینده چه برجام به سرانجام برسد و چه هدف ما در این زمینه محقق نشود سال جهش اقتصادی است.

شش کیلومتر خط لوله تا رسیدن آب از سد درودزن به معالی آباد

قادری در رابطه با خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز یادآور شد: اگر شش کیلومتر دیگر خط لوله تأمین شود آب به معالی آباد می‌رسد و انشالله ما بتوانیم از کل ظرفیت ۶۰ کیلومتر مکعب در خط دوم انتقال آب شیراز در تابستان استفاده کنیم. همچین قراراست با راه‌اندازی خط انتقال آب از سد تنگ سرخ بشار ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب را به شیراز برسانیم.

وی گفت: تاکنون دو جلسه در اصفهان با حضور مسئولین این استان برای انتقال آب از استان فارس به اصفهان برگزار شده است. جلسه‌ای نیز با حضور استانداران فارس، اصفهان و یزد در تهران برگزار کردیم و در شیراز هم اقدام به برگزاری یک جلسه با حضور مسئولین استان اصفهان کرده‌ایم. در تلاش هستیم تا آب را نه تنها به شیراز بلکه شهرهای شمالی فارس و استان اصفهان و یزد برسانیم.

قادری اضافه کرد: در گذشته سهم ما از آب دریای خلیج فارس ۲۹۰ میلیون متر مکعب بود که در سفر دولت این رقم را به ۴۰۰ میلیون متر مکعب رساندیم تا بتوانیم محدودیت‌ها و کمبود آب را در استان فارس جبران کنیم.

لزوم جذب سرمایه گذار 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در رابطه با حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت محصولاتی مانند گوشت، مرغ و تخم‌مرغ گفت: طبق برآوردهای انجام شده در سال جاری ۱۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی نیاز بود اما در سال آینده این رقم به ۲۲ میلیارد دلار می رسد.

وی افزود: دولت اگر بخواهد مسیر گذشته را در پیش بگیرد مجبور است از بازار، ارز بخرد تا بتواند کالای اساسی را با همین قیمت نگه دارد و همین باعث افزایش تورم خواهد شد.

قادری افزود: دولت در صدد است  ارز۴۲۰۰ تومانی را برای گندم و دارو حفظ و برای بقیه کالاها حذف کند و برای تحقق این امر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در بودجه در نظر گرفته شده و ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز به شرکت‌های دارویی داده می‌شود تا دارو را با همان قیمت در اختیار مردم قرار دهند.

وی با اعتقاد به اینکه بخش عمده‌ای از منابع افزایش قیمت ارز به شکل یارانه به مردم ارائه می‌شود، گفت: برای گوشت مرغ و  برخی کارها نیز یارانه به مردم پرداخت می‌شود.

قادری با اشاره به عدم تغییر نرخ در بحث مالیات گفت: مجموعه‌هایی که مالیات پرداخت نمی‌کنند باید مشمول مالیات شوند.

وی رونق تولید و رفع موانع تولید را مهمترین راه برای بهبود معیشت مردم دانست و گفت:موانع تولید را بایستی از پیش پای سرمایه‌گذار برداریم. ما نیز تمام تلاش خود را برای رونق تولید و افزایش قدرت خرید مردم از طریق جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف به کار گرفته‌ایم.

تغییر شاکله در بودجه ۱۴۰۱

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در رابطه با تغییرات در بودجه سال آینده گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ توجه ویژه‌ای به حمل و نقل عمومی شده است و هم اوراق مشارکت شهرداری افزایش داده شده و هم سهم دولت افزایش یافته است.

او به ساماندهی تسهیلات بر اساس کد ملی تا تسهیلات قابل کنترل در بودجه سال جدید اشاره کرد و افزود: در بودجه ۱۴۰۱، مبلغ ۲۵۰هزار میلیارد تومان به حوزه یارانه‌ها اختصاص داده شده است.

وی تکلیف به دولت برای بهره‌برداری از گازهای بدون استفاده در مشعل، ساماندهی ارز ترجیحی را از دیگر تغییرات صورت گرفته در بودجه سال ۱۴۰۱ دانست و گفت: رد دیون به صندوق بازنشستگی با هدف همسان سازی، اخذ مالیات از سپرده های حقوقی برای حرکت به سمت سرمایه‌گذاری  و شفافیت مالیات به همراه مکلف شدن آنان به ارائه گزارش در مجموعه‌هایی که مالیات پرداخت نمی‌کنند از دیگر تغییرات انجام شده در بودجه ۱۴۰۱ محسوب می‌شود.

قادری حمایت از تولید گوشی و تبلت داخلی با اخذ عوارض از گوشی‌های وارداتی را از مهمترین شاخص های بودجه ۱۴۰۱ قلمداد کرد و گفت: معافیت سربازی برای متاهلین دو فرزند به بالا، مشخص شدن تکالیف برای قوه قضائیه، افزایش دریافتی سربازان، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، الزام به اجبار بیمه‌ای سه دهک پایینی جامعه، شکل‌گیری صندوق بیماران صعب‌العلاج، تهاتر، کمک به نوسازی خودروهای فرسوده، کمک به مدارس خیرساز، نوسازی ماشین‌آلات راه و شهرسازی، تامین زیرساخت‌های مسکن ملی و مهر تا ۳۰ هزار میلیارد، الکترونیکی کردن عوارض آزادراه‌ها، شفافیت حقوق نمایندگان هم از دیگر نکات برجسته ای است که در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha