یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ۳۰ هزار نیرو کمبود دارد

ساری - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به طرح‌های در دست اقدام برای حفاظت بیشتر از عرصه‌های طبیعی گفت که این یگان برای حفاظت اصولی از عرصه‌های جنگی و منابع طبیعی حدود ۳۰ هزار نیرو کمبود دارد.

سرهنگ رضا کبری روز سه‌شنبه در حاشیه آغاز رزمایش مشترک طرح حفاظتی رمضان که با هدف مقابله با قاچاق چوب در مازندران برگزاری می‌شود ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری نیروی مورد نیاز طبق استانداردهای جهانی برای حفاظت از هر یکهزار هکتار از عرصه‌های طبیعی  را یک نیروی حفاظتی اعلام کرد و افزود : در کشور ما برای هر ۱۲ هزار هکتار یک  نیروی حفاظتی مشغول فعالیت است که این تعداد با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

وی با بیان اینکه تعداد نیروهای یگان حفاظت از عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی کشور حداقل باید به سه برابر تعداد نیروهای موجود افزایش یابد، اظهار داشـت : هم اکنون ۶ هزار نیرو ، کار حفاظت از ۱۳۹ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور را بر عهده دارند که با توجه به وسعت و  اهمیت عرصه‌های جنگلی، این میزان بسیار ناچیز است.

سرهنگ اکبری از تلاش برای رفع کمبود نیروهای حفاظتی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز خبر داد و گفت : به دنبال این هستیم با تعامل مسوولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط، علاوه بر افزایش نیروهای یگان حفاظت، هوشمند سازی عرصه‌های منابع طبیعی نیز با جدیت بیشتری عملیاتی شود.

وی افزود: در راستای تقویت و توسعه یگان حفاظت، برای جذب نیروهای آموزرش دیده که بتوانند از انفال عمومی پاسداری کنند و همچنین به روزرسانی تجهیزات و ماشین آلات،  برنامه مدونی در دستور کار است که به مرور در حال عملیاتی شدن است.

سرهنگ اکبری با این وصف تاکید کرد که به خاطر منحصر به فرد بودن و اهمیت جنگل‌های هیرکانی حفاظت از این عرصه ها تقویت شده است و به همین دلیل در مازندران یکهزار و ۴۰۰ نیرو، کار حفاظت از حدود ۶۰۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی را بر عهده دارند که این میزان دو برابر بیشتر از استانداردهای جهانی است.

وی افزود : همچنین برای تقویت ایستگاه‌های بازرسی و به منظور مقابله با قاچاق چوب، تعدادی موتورسیکلت تریلر که برای گشت و مراقبت از عرصه‌های طبیعی مناسب است در اختیار یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران قرار می گیرد.

یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ۳۰ هزار نیرو کمبود دارد

هوشمندسازی عرصه‌های منابع طبیعی 

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت : به دلیل اهمیت و ضرورت حفاظت از اراضی ملی بویژه موضوع پیشگیری و اطفا حریق در عرصه‌های منابع طبیعی، طرح هوشمند سازی اراضی ملی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با هدف هوشمند سازی عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی، به دنبال نصب دوربین های حفاظتی هستیم که تاکنون در تعدادی از استان‌های کشور و از جمله مازندران این طرح عملیاتی شده است و مرکز مونیتورینگ که در ساری راه‌اندازی شده است در دیگر استان‌ها نیز در دستور کار است.

سرهنگ اکبری علت اصلی آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی را عامل انسانی عنوان کرد و افزود: با بررسی‌های صورت گرفته، بیشترین علت آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی نیز به  خاطر بی احتیاطی مسافران و گردشگران است.

طبق گزارش رسمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری پارسال در جریان ۱۶ فقره آتش سوزی در مجموع ۱۵۲ هکتار از عرصه‌های جنگلی زیر پوشش این منطقه در آتش سوخت که این میزان حدود ۲۵ درصد بیشتر از سال ۹۹ است.

سال ۹۹ در مجموع ۶۹ فقره آتش سوزی در عرصه های جنگلی مازندران رخ داده بود که باعث سوختن ۱۲۰ هکتار از این عرصه ها شده بود.

سرهنگ اکبری خط قرمز یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را حفاظت و تامین امینت در عرصه های منابع طبیعی عنوان کردو  گفت که تامین امنیت غذایی کشور در گروه حفاظت کامل از عرصه‌های منابع طبیعی و حفاظت از آب، خاک و پوشش گیاهی است.

وی با اشاره به اجرای طرح ضربتی رمضان با هدف مقابله با قاچاق چوب در استان‌های مختلف کشور از جمله مازندران ، افزود که این طرح با برنامه ریزی ملی و در راستای مقابله با قاچاق به مدت چهار روز در مازندران با همکاری نیروی انتظامی سپاه، بسیج و دیگر دستگاهای اجرایی و با هماهنگی دستگاه قضای و مشارکت دادستان در حال اجراست که طی این مدت میزان کشفیات چوب‌آلات جنگلی قاچاق نیز در حد مطلوب بوده است.

سرهنگ اکبری، هدف از اجرای این رزمایش را ناامن کردن عرصه فعالیت مجرمان و متصرفان به عرصه های جنگلی و منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: بر این باوریم که با برنامه ربزی اصولی و زیربنایی و همچنین بهره گیری از مشارکت های مردمی، جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد می توان از تخریب و آسیب های وارده به عرصه های منابع طبیعی جلوگیری کرد.
وی بر لزوم فرهنگ سازی در بین مردم برای احیا و حفاظت از عرصه های جنگلی تاکید کرد و اظهار داشت: حمایت و پشتیبانی سایر دستگاه ها از منابع طبیعی و هماهنگی با این مجموعه نیز می تواند به قانونمند شدن ضوابط این سازمان در اجرای وظایف اصلی خود در حفاظت بهتر از عرصه های ملی کمک کند.

استان مازندران حدود۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران دو اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.

استان مازندران در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha