پیامبر اکرم (ص) در بیستمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَ النِّیرَانِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ یا مُنْزِلَ السَّکینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ. خدایا در این ماه درهای بهشتهایت را به رویم باز کن و درهای آتش دوزخ را به رویم ببند و به تلاوت قرآن موفقم بدار، ای فرو فرستنده آرامش در دل مؤمنان.
حجت الاسلام حسن عامری استاد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) به خبرنگار معارف ایرنا گفت: دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان در واقع آثار و برکاتی را تفسیر می کند که در دعاهای هجدهم و نوزدهم مرور کردیم. اگر معیارهای تبیین شده در این دعاها در ذهن و روح و زندگی تحقق پیدا کند، زندگی انسان همچون بهشت خواهد بود؛ به گونه ای که هر دری را باز کنیم، درِ بهشت است. حال اگر شما در خانه و در کنار اهل و عیال خود باشید یا در مسجد و در کنار دوستان در محل کار یا در خدمت پدر و مادر باشید، هر یک از آنها دری از درهای بهشت خواهد بود.
وی از بسته شدن درهای جهنم به عنوان دومین اثر دعاهای یاد شده سخن گفت و افزود: آتش هایی مانند حسادت، کینه، تنگنظری، بدخواهی و سوءظن که از آتش جهنم دردآورتر است، اطراف ما را گرفته و این درها به برکت دعاهای ماه مبارک رمضان بر روی انسان بسته می شود و امنیت و آرامش برای انسان بوجود می آید؛ به گونه ای که انسان هیچ دل نگرانی از دیگران مانند همسر، همسایه و دوست ندارد ولی همه اینها در پایان دعا با موضوع تلاوت قرآن مطرح می شود که تدبر و تفکر در آن را به دنبال دارد تا انسان به سمتی برود که آیات الهی را در زندگی خود پیاده کند که در آن زمان آرامش قلبی و باطنی برای انسان بوجود می آید.
این استاد حوزه با اشاره به سخنی از حضرت امام خمینی (ره) افزود: در پایان وصیتنامه بنیانگذار جمهوری اسلامی می بینیم که فرمود با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد به جایگاه ابدی سفر می کنم. در واقع چنین انسانی دارای نفس مطمئنه است که در پایان سوره فجر آمده است و آرامشی را برای انسان بوجود می آورد که حوادث روزگار نمی تواند او را دچار اختلال و به هم ریختگی نماید.
برخی باز شدن درهای بهشت را به توفیق کار خیر تعبیر می کنند. حجت الاسلام علیرضا شاه فضل قمصری استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: منظور از بازشدن درهای بهشت این است که به ما توفیق عمل خیر عنایت کند تا به این وسیله زمینه ورود به بهشت برای ما فراهم گردد. بنابراین فراهم شدن زمینه برای انجام کارهای نیک و ایجاد انگیزه برای انجام این کارها از مصادیق باز شدن درهای بهشت است. در ادامه دعا از خدا می خواهیم درهای آتش جهنم را به روی ما ببندد. یعنی برای ما زمینه ای فراهم کند تا از انجام کارهای گناه دوری کنیم. فراهم شدن زمینه گناه می تواند انگیزه فعل گناه را در انسان تقویت کند و فراهم شدن زمینه انجام کار خیر نیز انگیزه کار خیر را در انسان ایجاد می کند.
وی ادامه داد: نکته مهم در این دو فراز این است که انجام هر کار خیر زمینه را برای کار خیر دیگر فراهم می کند و انجام کار زشت زمینه انجام کارهای زشت دیگر را فراهم می کند. زهی توفیق و سعادت برای انسان است اگر خدا با وجود اینکه کار خیر نمی کنیم، زمینه کار خیر را برای ما فراهم کند و اگر گناه می کنیم خدا به ما لطف کند و زمینه کارهای شر دیگر را از بین ببرد. یکی از نقش های دعا این است که این زمینه ها را برای فرد ایجاد می کند.
این حافظ قرآن افزود: در فراز دیگر این دعا از خدا توفیق تلاوت قرآن را طلب می کنیم. رمضان ماه نزول قرآن است و تلاوت قرآن در این ماه برکات زیادی دارد. بسیار نیکو است انسان با برنامه ریزی در این ماه حداقل یک دور کامل قرآن کریم را تلاوت کند و به قدر وسع خود در فهم آیات قرآنی بکوشد. در آخرین آیه سوره مزمل سفارش شده است که فاقروا ما تیسر من القرآن یعنی در حد توان خود قرآن بخوانید.
وی اضافه کرد: امروزه با وجود وسایلی مانند تلفن همراه، قرآن به راحتی در دسترس انسان است و می تواند هر گاه علاقه داشت آن را بخواند یا آیات قرآن را گوش کند و هر گاه آمادگی داشت، با رجوع به نرم افزارهای تفسیر قرآن در فهم معانی قرآن کوشا باشد. ماه رمضان می تواند بهترین زمینه برای انس با قرآن باشد تا فرد بتواند با لذت بردن از این انس بعد از ماه رمضان نیز به تلاوت روزانه قرآن ادامه دهد. در آخرین فراز دعا، خدا به عنوان آرامش دهنده قلوب مومنین مورد خطاب قرار می گیرد. اگر آرامش الهی در قلب انسان ایجاد شود، می تواند یک زندگی معنوی در سایه این آرامش داشته باشد و طوفان های حوادث زندگی او را از مسیر صحیح زندگی بازندارد.
نظر شما