۱۴ راس گورخر به صورت آزاد در پارک ملی کویر گرمسار زندگی می‌کنند

سمنان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: نتیجه تلاش متخصصان و زادآوری گورخرها ، زیست ۱۴ راس گورخر به صورت آزاد و مستقل در پارک ملی کویر گرمسار است.

بهرامعلی ظاهری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: پنج راس از مجموع ۱۴ راس گورخری که در پارک ملی کویر گرمسار به صورت آزاد زیست می‌کنند، جمعیت زایا محسوب می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه گورخرهای با سن کمتر از یکسال نابالغ هستند،  ادامه داد: گورخرها در سن ۲ تا سه سالگی بالغ می‌شوند و اکنون چهار گورخر نابالغ در پارک ملی کویر گرمسار زیست می‌کنند.

وی بیان کرد: گورخرها از گونه‌های تک سم علفخوار ارزشمند و در خطر انقراض هستند که قابلیت تکثیر ضعیف، فقدان دوقلوزایی و طولانی بودن دوره بارداری، از جمله عوامل کاهش جمعیت گورخرهای ایرانی محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد: دوره بارداری گورخرها ۱۱ ماه است و بر این اساس می‌توان گفت اواخر فصل بهار  زمان زایش گورخرهای ایرانی است.

ظاهری یادآور شد: مطالعات و تحقیقات انجام شده توسط متخصصان نشان می‌دهد پارک ملی کویر در غرب استان سمنان در شهرستان گرمسار، یکی از زیستگاه‌های مهم گورخر ایرانی در کشور است.

وی افزود: پارک ملی کویر یکی از قدیمی ترین مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست است که تا چند دهه قبل بهترین ذخیره جمعیت گورخر آسیایی را میزبانی می‌کرد، اما  در اثر خشکسالی و شکار غیرمجاز جمعیت این گونه ارزشمند از دست رفت که اکنون در قالب طرح معرفی مجدد گورخر آسیایی به زادگاهش در پارک ملی کویر گرمسار، انتقال پنج راس گورخر ایرانی از منطقه توران شاهرود و چهار راس گورخر از سایت تکثیر گوراب استان یزد به پارک ملی کویر استان سمنان از سال ۹۷ انجام شد و اکنون جمعیت این گونه به ۱۴ راس رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: برای معرفی دوباره  گورخر ایرانی به زادگاهش پارک ملی کویر گرمسار و افزایش جمعیت، مرکز تحقیقات، تکثیر و رهاسازی گورخر ایرانی در پارک ملی کویر استان سمنان ایجاد شد که در کشور و حتی در منطقه منحصر به فرد است و تمام جزئیات این مرکز اعم از کاروان ایمن و استاندارد حمل گورخر و نقشه و مشخصات مرکز تکثیر و تجهزات و امکانات تعبیه شده در آن با اتکا به دانش بومی کارشناسان حفاظت محیط زیست استان سمنان طراحی و ساخته شد.

 به گزارش ایرنا، بهرام گور استان فارس و توران استان سمنان ۲ زیستگاه گورخر ایرانی است که در استان فارس یکهزار راس گورخر ایرانی و در پارک ملی توران استان سمنان  ۱۵۰ راس گورخر وجود دارد.

گورخر آسیایی تنها بازمانده علف‌خواران تَک‌سُم و از گونه های شاخص حیات وحش استان سمنان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha