۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۴۹
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 84723742
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ماجرای نامه پوتین به نفتالی بنت چه بود؟

۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۴۹
کد خبر: 84723742
ماجرای نامه پوتین به نفتالی بنت چه بود؟

تهران- ایرنا- رسانه های صهیونیستی در سایه تشدید تنش ها بین مسکو و تل آویو در قبال مساله اوکراین، مدعی ارسال نامه ای از جانب ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی شدند که طبق آن پوتین خواستار تحقق وعده ای از جانب اسرائیل شده است.

درحالیکه بحران اوکراین مدتی است به پاشنه آشیل روابط روسیه و رژیم صهیونیستی تبدیل شده، از طرف دیگر تحولات روزهای اخیر در مسجدالاقصی همراه با خشونت صهیونیست ها علیه مسلمانان فلسطینی به عامل تنش زا در روابط طرفین تبدیل شده است.

اسرائیل تا مدتی پس از آغاز یورش روسیه در اوکراین از نکوهش مسکو خودداری می کرد. یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفته بود که روسیه عملاً همسایه شمالی اسرائیل است و حفظ منافع تل آویو در قبال سوریه برای دولت اهمیت بیش‌تری دارد. با این حال، با ادامه تهاجم روسیه در اوکراین لاپید روز ۱۸ فروردین گفت که روسیه علیه غیرنظامیان مرتکب جنایت جنگی شده‌است.

اظهارات وزیر خارجه رژیم صهیونیستی باعث شده تا وزارت خارجه روسیه از لاپید برای متهم کردن مسکو به جنایات جنگی در اوکراین به شدت انتقاد کند و اظهارات وی را مایه تاسف بخواند. این وزارتخانه اعلام کرده که تل آویو از مساله اوکراین برای سرپوش گذاشتن درگیری اش با فلسطینی ها استفاده می کند. علاوه بر بیانیه انتقادی مسکو از تل آویو، دستگاه دیپلماسی روسیه الکساندر بن زوی سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو را احضار کرد تا شکاف در روابط طرفین بیش از پیش تعمیق شود.

اکنون پس از این تحولات رسانه های صهیونیستی مدعی شدند که درست یک روز پس از اظهارات وزارت خارجه روسیه، نامه ای از سوی پوتین به نفتالی بنت ارسال شده است. روزنامه جروزالم پست گزارش داده که پوتین روز یکشنبه با ارسال نامه ای از بنت خواسته که کنترل بنای «محوطه اسکندر» (که با نام کلیسای مقدس تثلیث نیز شناخته می شود) در شهر قدس همانطور که در دولت قبلی اسرائیل وعده شده به روسیه سپرده شود.  

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی سال ۲۰۲۰ به پوتین وعده داد که در قبال آزادی نعما ایساخار زندانی اسرائیلی که به اتهام حمل مواد مخدر در فرودگاه مسکو دستگیر شده بود، مالکیت این بنا را در اختیار روس ها قرار دهد. ایساخار از سوی روس ها آزاد شد اما با اینکه کمیسیونر ثبت اسناد و املاک رژیم صهیونیستی روسیه را به عنوان مالک این کلیسا فهرست کرد، هنوز روند انتقال مالکیت محوطه الکساندر به روس ها نهایی نشده است.

مردخای کدوری قاضی دادگاه منطقه قدس در ماه مارس یک هفته پس از تهاجم روسیه به اوکراین انتقال مالکیت محوطه اسکندر به دولت روسیه را به حالت تعلیق درآورد. دادگاه منطقه اورشلیم مدعی است فرایند انتقال اسناد مالکیت و اموال محوطه الکساندر می بایست براساس تشریفات قانونی و تحت نظارت دولت اسرائیل به روسیه منتقل گردد.

دولت رژیم صهیونیستی معتقد است فدراسیون روسیه جانشین دولت امپراطوری روسیه است و مالکیت کلیسای مقدس تثلیث در قسمت مسیحی شهر قدیمی قدس در دوره حکومت عثمانی به نام این امپراتوری ثبت شده است.

انجمن امپراتوری ارتدوکس فلسطین که تا زمان اعطای این مکان به دولت فعلی روسیه مالک آن بود، با استدلال اینکه انتقال مالکیت بنا با مقاصد سیاسی انجام شده، شکایتی را تنظیم کرد. هرچند کدوری گفته به این علت که این مساله دیپلماتیک است نخست وزیر باید در خصوص آن تصمیم بگیرد.

سرگئی استپاشین نخست وزیر اسبق روسیه و رییس فعلی انجمن امپراتوری ارتدوکس فلسطین در جریان سفر به سرزمین های اشغالی در روزهای اخیر توضیح داد که کار روسیه برای بازگرداندن این مجموعه دشوار است.

تحولات بر سر مسائل اوکراین و مسجدالاقصی و نامه ای که رسانه های اسرائیلی مدعی ارسال آن از کاخ کرملین به دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی هستند، نشان از این دارد که پوتین در حال محک زدن تل آویو برای ادامه همپیمانی با آنها است. رژیم صهیونیستی به عنوان متحد روسیه که در برهه ای نقش میانجی را بین مسکو و کی یف ایفا می کرد، در بحران اوکراین برای تحریم روسیه به غرب پیوست و به تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل هم رای مثبت داد. به این علت می توان انتظار داشت که روسیه با کارت های دیگری اسرائیل را برای ادامه همپیمانی با خود محک بزند.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha