توانمندسازی ۴۰۰ معتاد متجاهر در مشهد

مشهد-ایرنا- فرماندار مشهد گفت: حدود ۴۰۰ معتاد که اکنون در مراکز نگهداری معتادان متجاهر کللانشهر مشهد نگهداری می‌شوند، وارد مرحله غربالگری و توانمندسازی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، محسن داوری روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان مشهد افزود: پس از تکمیل فهرست غربالگری شده، این افراد در اختیار کمیته آموزش قرارگاه توانمندسازی و مراقبت بعد از خروج معتادان متجاهر مشهد قرار خواهند گرفت و سپس توسط همکاران در اداره کار و کمیته اشتغال به حوزه‌های تخصصی فعالیت شغلی فرستاده می‌شوند.

وی گفت: در جریان توانمندسازی و اشتغال به مدت سه سال معتادان بهبود یافته را مورد حمایت قرار داده و حتی بعد از آن نیز برای فاقدین مسکن، سرپناه تامین کرده و در جهت فراهم‌کردن زمینه ازدواج افراد بهبودیافته نیز تلاش می‌شود.

فرماندار مشهد خاطر نشان کرد: در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر اول باید چهره شهر امام رضا(ع) را از وجود آسیب اجتماعی اعتیاد و معتادان متجاهر پاک کنیم که خوشبختانه در این بخش موفقتیهای خوبی بدست آمده است.

داوری با اشاره به ساماندهی هزاران معتاد متجاهر در مشهد گفت: اقدامات خوبی در این حوزه انجام و ظرفیتهای قابل توجهی نیز ایجاد شده است و طی یک ماه گذشته با راه اندازی قرارگاه توانمندسازی و مراقبت بعد از خروج معتادان متجاهر در شهرستان مشهد، همه دستگاه ها پای کار آمده اند.

وی گفت: هفته دیگر نیز مراکز نگهداری معتادان متجاهر "حسن‌آباد و خلق ‌باد" تکمیل خواهد شد و در مجموع ۵۰۰ نفر به ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر مشهد اضافه می شود.

فرماندار مشهد همچنین در خصوص تردد و فعالیت معتادان در زمین‌های بایر آستان قدس رضوی در اطراف مشهد گفت: آستان قدس وظیفه داشته تا املاک خود را با ایجاد دیوار حفظ و حراست کند که به این وظیفه عمل کرده است، اما شاهد هستیم که  معتادان دیوارها و حصارهای فلزی را خراب کرده و به این اماکن بازگشته‌اند که برای این ناهنجاریها و مقابله با تخریبها باید چاره‌اندیشی شود.

قطع آب، برق و گاز منازل خرده‌فروش مواد مخدر در مشهد 

جانشین سرپرست دادسرای انقلاب مشهد نیز در این جلسه گفت: مهر و موم منازل و مکانهایی که در مشهد خرده فروشی مواد مخدر در آنها انجام می‌شود، در دستور کار قرار گرفته است.

احمد یساقی افزود: البته از لحاظ قانونی مکانهایی که فروش مواد مخدر در آنها صورت می گیرد باید ضبط شوند اما این افراد متخلف، مکان و مشخصات درستی ندارند در گام نخست خدمات شهری مانند آب و برق و گاز این اماکن قطع می‌شود.

وی گفت: همچنین مقرر شد شهرداری برای اماکن شهری و بخشداری‌ها نیز در مناطق روستایی مکانهای یاد شده را لحاظ دریافت مجوز ساخت و ساز مورد بررسی قرار دهند و سپس اقدامات قانونی لازم را در خصوص این اماکن پیگیری کنند.

جانشین سرپرست دادسرای انقلاب مشهد همچنین گفت: برخی معتادان در مرحله اشتغال نمی توانند به صورت مستقل در کارگاهها به کار گرفته شوند لذا مقرر شد با ایجاد کارگاههای خاص برای این دسته از معتادان در حال بهبود، زمینه اشتغال جمعی آنان فراهم گردد.

ایجاد شش هزار ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی نیز گفت: شش هزار ظرفیت در مراکز نگهداری معتادان متجاهر استان ایجاد شده است که با وجود مشکلات اعتباری و بودجه‌ای دولت ارقام بسیار بزرگی بوده است.

محمد حسین صالحی افزود: طی سال گذشته جذب اعتبارات برای اقدامات این ستاد برای ساماندهی معتادان متجاهر پنج برابر شده است.

وی شمار معتادان متجاهر خراسان رضوی را مطابق برآوردها ۹ هزار نفر عنوان کرد و گفت: سیاست کلی در استان این بود که همه معتادان متجاهر جمع‌آوری شوند، اما باید نسبت به بهبود، ساماندهی و بازگشت به زندگی این افراد نگاه واقع گرایانه‌ای داشت. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ادامه داد: این معتادان وضعیت بسیار نامناسبی از نظر مصرف ترکیبی مواد مخدر داشته و بسیاری نیز از خانواده هایشان طرد شده‌اند، این افراد به ته خط رسیده‌اند، لذا باید توقعاتمان نسبت به بهبودی کامل آنها متناسب با وضعیت ذکرشده آنان باشد.

براساس اعلام شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی، پارسال از مجموع  ۹ هزار معتاد متجاهر در کل استان بیش‌ از ۵۰ درصد جمع آوری شده ‌ند که حدود چهار هزار نفر از این معتادان متجاهر مربوط به مشهد بوده‌اند. همچنین پارسال هزار فرصت شغلی موقت یا دائم برای معتادان متجاهر مشهد ایجاد شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha