نماینده مجلس: کاهش حقابه اراضی کشاورزی مهاباد غیرکارشناسی است

مهاباد - ایرنا - نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت:حقابه اراضی بخش کشاورزی به صورت غیرکارشناسی طی چند سال گذشته بیش از ۵۳ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جلال محمودزاده روز سه شنبه در جلسه بررسی مشکلات طرح های آبیاری تحت فشار مهاباد با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه براساس میزان بهره برداری از طرح های آبیاری هر ساله هشت درصد از حقابه باید کاهش پیدا کند افزود: این درحالی است که کاهش میزان آب کشاورزی این شهرستان حتی بدون در نظر گرفتن درصد پیشرفت طرح های آبیاری بوده است.

وی ادامه داد: هم اکنون تنها ۳۴۰ هکتار از اراضی دشت مهاباد به سیستم آبیاری نوین مجهز شده که این میزان تنها موجب ۱.۵ میلیون متر مکعب صرفه جویی در آب است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: میزان حق آبه بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۴۵ میلیون مترمکعب بوده و این در حالی است که امسال این میزان بدون در نظر گرفتن پروژه های بهره برداری شده به ۹۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

محمودزاده کاهش غیرکارشناسی حقابه کشاورزی را ظلم در حق معیشت کشاورزان دانست و گفت: تا زمانی که تمام ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی پایاب سد مهاباد تحت پوشش سیستم آبیاری قرار نگیرد نباید از سهمیه آبیاری سنتی کاسته شود.

وی همچنین تاکید کرد: در میزان آب اختصاص یافته نیز میزان هدرروی (پرت) و تبخیر آب نیز نباید از سهمیه کشاورزان کم کند.

فرماندار ویژه مهاباد هم در این جلسه گفت: وضعیت پروژه های آبیاری و هزینه های که دولت برای اجرای این طرح ها می کند به دلیل نبود مدیریت ، کشاورزان را دچار سردرگمی کرده است.

امیر قادری افزود: مدیریت و نگهداری پمپاژهای آبیاری و مدیت کلان سیستم های آبیاری در اختیار سازمان آب منطقه ای بوده و در دشت های کشاورزی نیز بر عهده جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه کشاورزان را باید در امر آبیاری اراضی تحت پوشش همراهی کرد، گفت: تجربه نشان داده است هر اقدامی که با مشارکت و همراهی مردم همراه بوده است در هر زمینه ای بهترین نتیجه و عملکرد حاصل شده است.

به گزارش ایرنا، مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است؛ اراضی پایاب سد مهاباد نیز ۱۲ هزار هکتار است که در گذشته سالانه ۱۳۵ تا ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب برای زراعت محصولات کشاورزی و باغ ها در این اراضی مصرف می شد.

طبق برنامه جامع مدیریت مصرف آب و نجات دریاچه ارومیه سالانه هشت درصد از مصارف بخش کشاورزی باید کاهش یابد که این میزان در سال زراعی آبی به ۹۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

 یکی از مهمترین راهکارهای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی، بهره گیری از سامانه های مختلف آبیاری تحت فشار است؛ استفاده از این روش‌های نوین، راندمان آبیاری را در اراضی کشاورزی به میزان ۷۰ تا ۷۵ درصد افزایش می دهد؛ صرفه جویی در مصرف آب ، سرعت بالای رویش گیاه، بکارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمّی و کیفی محصولات از مزایای به کارگیری روش های آبیاری نوین به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha