دانشگاه‌ها موظف به رفع چالش‌های بین بخش صنعت و بازار مصرف هستند

تهران- ایرنا - معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: جامعه علمی و پژوهشی کشور موظف است مسایل موجود بین صنعت و بازار مصرف را شناسایی و براساس آن طرح و ایده ارایه کند.

مهدی فکورثقیه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: امروز بخش صنعت کشور کالاهای تولید خود را به راحتی می فروشد شاید موضوعات توسعه، نوآوری و فناوری مساله اصلی آنها نباشد، بنابراین جامعه علمی و پژوهشی کشور موظف است مسایل موجود بین صنعت و بازار مصرف را شناسایی و براساس آن طرح و ایده ارایه کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران در دوره جدید با شعار مسوولیت پذیری اجتماعی و دانشگاه کارآفرین کار خود را شروع کرده است، افزود: نام گذاری امسال با عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین انطباق خوبی با اهدافی که دانشگاه  تهران در نظر گرفته است، دارد، بنابراین پارک علم و فناوری نقش اساسی در برآورده کردن الزامات شعار سال دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با یادآوری این که دانشگاه تهران حدود ۵۰ هزار دانشجو و ۲ هزار و ۲۰۰ استاد دارد، افزود: این منبع بسیار خوبی برای تامین الزامات دانش بنیان بودن محسوب می شود و بر همین اساس رویکرد و برنامه اصلی ما این است که کسب و کارهای دانش بنیان را از رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشجویان استخراج و از این رساله ها و پایان نامه ها برای ایجاد کسب و کارهای نوین تشویق و حمایت کنیم.

فکورثقیه تاکید کرد: در سال جدید تهیه پیوست‌های فناوری براساس پروپوزال‌های دانشجویان است و الگوها، فرم ها و پیوست های مختلفی را در این زمینه تدوین کردیم که امسال اجرایی می شود که البته فعلا بصورت اختیاری است.

وی اضافه کرد: یعنی بر اساس این طرح خود دانشجو اعلام می کند که رساله و پایان نامه پژوهشی که با کمک استاد راهنما در حال تهیه و تدوین آن است آیا از قابلیت تبدیل شدن به کسب و کار دانش بنیان، ایده ، ثبت اختراع برخوردار است یا خیر که البته تا کنون نیز روال اینگونه بوده است که رساله‌های دکتری حتما طوری تدوین شود که حداقل از آن مقالات علمی استخراج شود. 

دانشگاه‌ها موظف به رفع چالش‌های بین بخش صنعت و بازار مصرف هستند

رییس پیشین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه وزارت علوم امسال در معاونت فناوری و نوآوری ایده‌های بسیار خوبی پیشنهاد داده است، افزود: یکی از آن پیشنهادها بحث دستیار فناوری است که براساس آن به دانشجویان در حال تحصیل یا فارغ التحصیل فرصتی داده شود تا با پرداخت حقوق از طرف پارک علم و فناوری در شرکت‌های مختلف مستقر و احیانا  جذب این شرکت ها شوند، یا اگر جذب هم نشدند و قصد راه اندازی کسب و کاری داشتند با مشاوره‌هایی با ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان، بیمه، مالیات آشنا شده و بعدها با مشکلات روبرو نشوند. 

فکورثقیه تصریح کرد: دانشگاه موفق دانشگاهی است که بتواند نظام شناسایی مسایل داشته باشد، به عنوان مثال در کنار دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت مراکز درمانی و بیمارستان وابسته به آن دانشگاه قرار گرفته اند و این باعث می شود که از ظرفیت آنها استفاده شود و استادان مطالبی را که بصورت تئوری یاد می دهند، می توانند در عمل نیز به دانشجو در آن بیمارستان یا کلینیک مطالب را یاد دهند و حتی می تواند بعضی از کلاس های خود را در آنجا برگزار کند.

وی ادامه داد: بنابراین اعتقاد من بر این است که باید پارک های علم و فناوری در کنار دانشگاه‌های وزارت علوم هم باشند که از ظرفیت دانشگاه ها برای نظام شناسایی مسایل جامعه و صنعت بهتر استفاده شود. 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران یادآور شد: بخش صنعت به دلیل اینکه هر کالایی که تولید می کند به راحتی فروش می رود و کار خود را انجام می دهد، :شاید موضوعات توسعه، نوآوری و فناوری مساله اصلی آنها نباشد بنابراین جامعه علمی و پژوهشی کشور باید مسایل موجود بین جامعه و صنعت از جمله ارتباط مناسب بین بازار و مصرف محصولات مختلف صنعتی و کشاورزی را برای جلوگیری از سودجویی دلالان شناسایی و براساس آن طرح ها و ایده ها و پروژه هایی را تعریف کنند که البته این اتفاق افتاده است و چند پروژه در دانشگاه تهران با این الگو تعریف شده است. 

فکورثقیه افزود: علاوه بر این که باید انتظار داشته باشیم که صنایع به دانشگاه ها مراجعه کنند خود ما نیز باید بدنبال شناسایی موضوعات و مسایل بخش صنعت و جامعه باشیم. 

به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند.

ایشان در پیام نوروزی خود بر تولید دانش‌بنیان و متّکی بر دانش‌ و پیشرفت های علمی و همچنین تولید اشتغال‌آفرین تاکید کردند.

پارک های علم و فناوری در سراسر دنیا با هدف کلی توسعه فناوری و کسب و کارهای دانش محور تشکیل می شوند و با توجه به وضعیت محیطی و سیاست گذاری های کلان در سطح داخلی و خارجی این پارک ها، چشم‌اندازها و مأموریت‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha