۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۵۸
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84741893
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری مراسم آیینی کومسای در هورامان و چند خبر کوتاه دیگر

سنندج- ایرنا- برگزاری مراسم آیینی سنتی کومسای در روز جمعه ۱۶ اردیبهشت در منطقه هورامان، افزایش ظرفیت اسکان در شهر بانه و اسکان مسافران در مدارس شهر سروآباد، عناوین چند خبر کوتاه از حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در کردستان است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان گفت: مراسم آیینی، سنتی کومسای پیرشالیار روز جمعه ۱۶ اردیبهشت ‌ماه جاری در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود.

یعقوب گویلیان افزود: مراسم پیرشالیار یکی از مراسم‌ها و آیین‌های ثبت شده در فهرست آثار معنوی کشور است که هر ساله ۲ بار در ماه‌های اردیبهشت‌ و بهمن‌ با حضور مردم و گردشگران داخلی و خارجی در منطقه جهانی هورامان به‎ صورت ویژه و باشکوه هر چه تمامتر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در حاشیه این مراسم نمایشگاه صنایع ‌دستی و سوغات و مراسم مولودی‌ خوانی با همکاری اداره فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی و شهرداری هورامان تخت برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان به ورود بی‌سابقه گردشگران به منطقه هورامان در ایام تعطیلات عید فطر اشاره کرد و افزود: ظرفیت واحدهای اقامتی منطقه جهانی هورامان و شهرهای مجاور آن از جمله سروآباد، مریوان و کامیاران در این ایام به‌ صورت رزرو و یا اقامت مسافران تکمیل شده است.

ظرفیت اسکان مسافران در شهرستان بانه افزایش یافت

معاون گردشگری و سرمایه ‌گذاری کردستان ‌گفت: با توجه به استقبال خوب گردشگران در تعطیلات عید فطر و تکمیل ظرفیت واحدهای اقامتی در این شهرستان، با تلاش اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر استان ظرفیت اسکان موقت برای مسافران افزایش یافت.

آرمان وطن‌دوست افزود: به ‌منظور رفاه حال مسافران، سه مدرسه و ۲ خوابگاه شبانه‌روزی آموزش و پرورش به مجموع مراکز اقامت موقت در شهرستان بانه اضافه شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در شهرستان بانه هفت هتل، پنج مهمانپذیر، یک هتل آپارتمان و ۳۴ واحد استیجاری دارای مجوز با ظرفیت اسکان ۲ هزار نفر در یک شب و همچنین ۴ سالن ورزشی، ۹ مدرسه، زائرسراهای سپاه بیت‌المقدس و ۴ خوابگاه شبانه روزی آموزش و پرورش به‌ صورت ویژه به مسافران خدمات ارائه می‌دهند.

وطن‌دوست از شناسایی تعدادی واحد استیجاری غیرمجاز در این ایام خبر داد و یادآور شد: نظارت و بازرسی مستمر بر کیفیت و کمیت خدمات تاسیسات گردشگری و همچنین شناسایی واحدهای استیجاری غیرمجاز به‌ صورت ویژه ادامه دارد و با واحدهای متخلف برابر قانون برخورد خواهد شد.

تمامی مدارس سروآباد برای اسکان مسافران باز است

فرماندار و رییس ستاد خدمات سفر شهرستان سروآباد گفت: با توجه به ورود حجم بالای گردشگران به شهرستان سروآباد، تمامی مدارس این شهرستان برای پذیرایی از گردشگران و مسافران باز است و گردشگران می توانند جهت اسکان به مدارس سطح شهرستان مراجعه کنند.

حسن زارعی افزود: با توجه به اینکه جمعیت و حجم ورودی مسافران به شهرستان سروآباد در حال افزایش است از مردم شهرستان بوِیژه بخش هورامان درخواست داریم که نهایت همکاری را با میهمانان داشته باشند.

وی یادآور شد: تمامی دستگاه‌های اجرایی شهرستان برای ارائه خدمات خوب و مناسب به مسافران در آماده باش کامل هستند.

استان کردستان دارای ۳۲ هتل، ۲ هتل آپارتمان، ۲۲ مهمانپذیر و ۲۸ اقامتگاه بوم گردی است که ظرفیت اقامت این واحدها در هر شبانه روز پنج هزار نفر است.

پارک آبیدر و موزه خانه کُرد سنندج، دریاچه زریبار مریوان، منطقه هورامان، غار کرفتو دیواندره، روستای پالنگان کامیاران، بازار شهرهای سنندج، بانه و مریوان و قرآن تاریخی نگل از جمله مکان‌های گردشگری استان کردستان است که هرساله بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha