ظرفیت‌های ملی گردشگری ایران در رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ معرفی می‌شود

ساری – ایرنا – سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت که معرفی ظرفیت‌های ملی گردشگری ایران همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ که با حضور سفرای خارجی برگزار می‌شود ، در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ بیستم اردیبهشت ماه جاری با حضور سفرای کشورهای عضو اکو و همچنین مسئولان این سازمان همکاری‌های اقتصادی به طور رسمی برگزار می شود.

مهدی ایزدی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که معرفی ظرفیت های ملی گردشگری ایران از برنامه های شب‌های فرهنگی ساری۲۰۲۲ است که با عنوان « شب‌های بهاری ایران » و محوریت معرفی بهارنارنج و گلاب ایران و ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری اقوام ایران‌زمین برگزار می‌شود.

وی افزود : ما در این برنامه فرهنگی به دنبال معرفی ظرفیت‌های کمتر شناخته شده گردشگری مازندران و ایران و همچنین کمک به برندسازی این ظرفت‌ها برای جذب گردشگران و افزایش فرصت‌های اقتصادی مرتبط با گردشگری هستیم.

ایزدی توضیح داد : مراسم افتتاحیه رویداد ساری۲۰۲۲ با همین رویکرد قرار است به معرفی سه جاذبه مهم اقتصادی مازندران و ایران برگزار شود. بهار نارنج، گلاب و فرهنگ اقوام ایران سه جاذبه‌ای هستند که ظرفیت‌های وابسته اقتصادی بسیار خوبی در آن‌ها نهفته است و می‌توان از آن‌ها برای جذب گردشگر و همچنین رونق اقتصاد بومی در مناطق مستعد استان و کشور بهره گرفت.

این مسئول خاطرنشان کرد: شب نخست افتتاحیه طبق برنامه قرار است با محوریت بهار نارنج ایران برگزار شود. تمرکز و نگاه ما هم صرفا محدود به یک شهر یا یک استان نیست. بلکه می‌خواهیم به مهمانان و مخاطبان بگوییم که مناطقی از ایران مانند مازندران، فارس و کرمان قطب‌های بهار نارنج هستند و در فصل بهار با توجه به فعالیت‌های بومی مرتبط با این محصول، می‌توانند جاذبه‌ای برای گردشگران خارجی محسوب شوند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران تصریح کرد: یکی از معضلات ما در برگزاری جشنواره‌های مرتبط با این محصولات، پراکندگی و چندپارچگی محتوایی و نبود نگاه یکپارچه برای برندسازی و تحقق اهداف اقتصادی است. در این رویداد قصد داریم با نگاهی یکپارچه، ظرفیت‌های اینچنینی را به برندی برای ایران تبدیل کنیم.

ایزدی افزود: در شب دوم افتتاحیه یعنی ۲۱ اردیبهشت نیز همین نگرش نسبت به گلاب ایران وجود دارد. واقعیت این است که امروز با برخی اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر تولید گلاب باکیفیت صرفا به کاشان محدود نمی‌شود. در چند سال اخیر ظرفیت‌های مربوط به کشت گل‌ محمدی در ارتفاعات مازندران جدی گرفته شد و اکنون گلاب دودانگه ساری به یک برند معتبر در گلاب تبدیل شده است. در چهاردانگه نیز کشت گل محمدی رو به افزایش است. این ظرفیت در مناطق دیگری از کشور نیز وجود دارد. هدف این است که با برگزاری دومین شب افتتاحیه به عنوان شب گلاب ایران، گامی برای برندسازی گلاب ایران در منطقه برداشته شود.

وی اظهار کرد: شب سوم نیز با محوریت اقوام ایرانی قرار است برگزار شود. البته گروه‌های مرتبط با اقوام ایرانی در هر سه شب حضور دارند و به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و بومی می‌پردازند. ضمن این که نمایشگاه محصولات بومی و سنتی اقوام ایرانی از استان‌های مختلف نیز از آغاز تا پایان افتتاحیه طی این سه روز برپا و پذیرای علاقه‌مندان است.

ظرفیت‌های ملی گردشگری ایران در رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ معرفی می‌شود

این مسئول خاطرنشان کرد: هدف مهم رویداد ساری‌۲۰۲۲ در کنار شناساندن مازندران به عنوان یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در منطقه و بین کشورهای همسایه، معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های ملی گردشگری است که برخی از آن‌ها مانند بهار نارنج و گلاب بین استان‌های مختلف مشترک هستند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران تصریح کرد: با این نگرش می‌توان علاوه بر جذب گردشگری به عنوان یک عامل مهم رونق اقتصادی، روی معرفی و صادرات محصولات شاخصی همچون فرآورده‌های بهار نارنج و گلاب که محصولات بهارانه مناطق مختلف ایران هستند نیز برنامه‌ریزی کرد. این همان مسیر میان‌بری است که گردشگری برای رونق اقتصادی یک کشور می‌تواند ایجاد کند.

نخستین گام از برنامه شب‌های فرهنگی رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ با محوریت شب‌های فرهنگی رامسر ۹ و ۱۰ اردیبهشت در بوستان ولایت ساری برگزار شد که آغازی بر فرآیند برنامه‌های گردشگری شبانه مازندران در این رویداد اقتصادی-گردشگری محسوب می‌شد.

پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری‌۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیئت وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.

فعالیت اجرایی این رویداد از آذر ماه ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو آغاز شد.

اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha