۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۰۲
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84770927
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وتوی قطعنامه آمریکایی علیه کره شمالی و نمایشی از جنگ سرد در سازمان ملل

تهران – ایرنا – قطعنامه پیشنهادی آمریکا در محکومیت آزمایش های موشکی کره شمالی، نتوانست موافقت چین و روسیه را به دست آورد، امری که منعکس کننده جنگ سرد جدید در سازمان ملل است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی یوراسیاریویو، وتوی این قطعنامه از سوی چین و روسیه، نشان از جنگ سرد جدیدی در سیاست بین الملل و در شورای امنیت سازمان ملل دارد.

«لیندا توماس گرینفیلد» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد این اتفاق را برای شورای امنیت ناامیدکننده خواند و گفت: این شورا از اقدام درمورد آزمایش های موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی خودداری کرده است.

وی با اشاره به اینکه این شورا سابقه اجماع و اقدام جمعی در ارتباط با این موضوع دارد که به سال ها قبل باز می گردد، افزود: در سال ۲۰۱۶ و باردیگر در سال ۲۰۱۷، شورا به اتفاق آرا به اقدامات تحریک آمیز کره شمالی با قطعنامه هایی که تحریم هایی را اعمال می کرد، پاسخ داد.

پس از نخستین آزمایش هسته ای کره شمالی، شورای امنیت در ابتدا در سال ۲۰۰۶ پیونگ یانگ را تحریم کرد و تحریم های مضاعف در پاسخ به آزمایش های هسته ای بیشتر، باعث مشکلات اقتصادی در کره شمالی شد.

در همین حال، سفیر آمریکا سکوت اخیر شورای امنیت را مسبب جرات گرفتن کره شمالی دانست و گفت: ۲۳ آزمایش از ابتدای سال جاری انجام شده و ما سکوت کرده ایم، که این مساله به طور قطع کره شمالی را از انجام آزمایش های بیشتر متوقف نکرده است و ما انتظار آزمایش های بیشتری را داریم.

وی با طرح این استدلال که کره شمالی به یقین از وتوی دو کشور دوست خود، تائیدیه می گیرد، افزود: اما آنچه آنها از ۱۳ عضو شورا شنیدند، این بود که ما خواستار اقدام هستیم و به آنها پیام دادیم که ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت آنچه را آنها انجام داده اند، محکوم می کنند.

ارتش کره شمالی بامداد چهارشنبه اعلام کرد که ۳ موشک بالستیک را در کمتر از یک ساعت آزمایش کرده است. این موشک‌ها از منطقه سونان پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی پرتاب شده‌اند.

از ابتدای سال میلادی تاکنون کره شمالی دست‌کم ۱۶ موشک آزمایش کرده است. در ۱۸ اردیبهشت ماه نیز این کشور یک موشک بالستیک به احتمال زیاد از یک زیردریایی در نزدیکی شهر بندری سینپو در امتداد سواحل شرقی خود پرتاب کرده است.  

گزارش‌های اخیر حاکی است که کره شمالی در حال تعمیر تونل‌های زیرزمینی در سایت آزمایش هسته‌ای «پونگ یی ری» است که یک آزمایش هسته‌ای احتمالی در آینده نزدیک را نشان می‌دهد.  

آزمایش‌های موشکی کره شمالی در حالی اتفاق افتاده که این کشور به دنبال افزایش وحدت داخلی در بحبوحه مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها به سر می‌برد.  

کره شمالی معتقد است تهدیدها و دشمنی واشنگتن به جای خطرناکی رسیده و با اشاره به رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی، استقرار سلاح‌های استراتژیک در منطقه و اعمال تحریم‌های مستقل در کنار تحریم‌های سازمان ملل متحد باید برای مقابله طولانی مدت با امپریالیسم آمریکا آمادگی بیشتری داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha