طلسم ۱۷ ساله ساخت ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان شکسته می‌شود

زنجان - ایرنا - استادیوم ورزشی ۱۵ هزار نفری زنجان که ۱۷ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد، قرار بود چهارساله به بهره‌برداری برسد، اما خبری از تکمیل و بهره‌برداری آن طی سالیان گذشته نبود و شهروندان زنجانی به ویژه دوستداران ورزش همچنان چشم انتظار شکسته شدن طلسم این پروژه مهم با همت دولتمردان سیزدهم هستند.

به گزارش  ایرنا، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان با ۶۰ هزارو ۶۰۶ مترمربع زیربنا  یک پروژه ملی محسوب می‌شود که کلنگ آن در سال ۸۴ به زمین زده شد و مسوولیت ساخت آن به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور واگذار شد، ابتدا قرار بود این پروژه چهار ساله در کنار مجتمع تفریحی گاوازنگ این شهر به بهره‌برداری برسد.

 پس از انجام طرح مطالعاتی ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان در سال ۸۳ عملیات اجرایی آن سال ۸۴ آغاز شد، این در حالی است که پس از گذشت ۱۷ سال  مردم زنجان به‌ ویژه ورزش‌دوستان در انتظار افتتاح و بهره‌برداری این پروژه بزرگ ورزشی هستند و این طرح به علت تخصیص نیافتن اعتبار کافی و به موقع هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

سالهاست مسوولان از وعده افتتاح این استادیوم ورزشی سخن می گویند اما هر بار گره کوری مانع انجام این مهم می شود و از طرفی به این موضوع نیز باید توجه داشت که طی همین سال ها هزینه های مختلفی برای نگهداری آن صرف شده است که در صورت بهره برداری بهنگام می توانست از هدر رفت منابع افزودن جلوگیری کند.  

اما به نظر می‌رسد که دیگر عزم مسوولان برای اتمام این پروژه، جزم شده و شاید تا پایان سال ۱۴۰۱ طلسم این پروژه ۱۷ ساله شکسته شود و رنگ افتتاح را به خود ببیند و این درحالی است که دست اندرکاران امر لنگ تخصیص اعتبار برای اتمام پروژه هستند و به نظر می‌رسد مساله نگهداری از ورزشگاه که موضوع دیگری است، خود هزینه هایی را به دنبال داشته است.

بر اساس اعلام مسوولان استانی در سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان، که سال گذشته انجام گرفت، اعتبارات قابل توجهی در بخش‌های مختلف پیش‌بینی شد که قرار است طی ۲ سال آینده تخصیص یابد.

مدیرکل سابق ورزش و جوانان استان زنجان در همین خصوص با یادآوری اینکه ورزش استان زنجان یکی از بخش‌هایی است که قرار است اعتبارات خوبی در قالب سفر رئیس‌جمهور به استان تخصیص یابد، اظهار داشته بود: زنجان جزو استان‌هایی است که در حوزه ورزش دارای پروژه‌های نیمه‌تمام قابل توجهی و با توجه به اولویت‌دار بودن این پروژه‌ها، اعتباراتی نیز در این خصوص در نظر گرفته شد.

به گفته علی خلیلی اعتبار ۱۲۹ میلیارد تومانی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه ورزش در استان زنجان پیش بینی شده و بدون شک یکی از مهم‌ترین پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه ورزش در استان، مربوط به استادیوم ۱۵ هزار نفری است که در این خصوص و در قالب سفر هیات دولت به استان، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است تا شاهد اتمام این پروژه باشیم.

طلسم ۱۷ ساله ساخت ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان شکسته می‌شود

همت مسئولین استان زنجان و شرکت توسعه اماکن ورزشی بر اتمام ساخت ورزشگاه ۱۵ هزار نفری

" مقرر شد تا قبل از اتمام سال جاری برای بهره برداری کامل و رفع نواقص ورزشگاه ۱۵ هزار نفری اقدام شود"، این خبری بود که نهم خرداد جاری، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور در سفر به استان زنجان و بازدید از استادیوم ورزشی ۱۵ هزار نفری گفت.

عاصم یوسفی در حاشیه بازدید از روند احداث پروژه استادیوم ۱۵ هزار نفری و پیست سرپوشیده دوچرخه‌سواری زنجان افزود: این شرکت یک‌هزارو ۳۲۴ پروژه نیمه‌تمام ورزشی در کشور دارد و در این میان در گذشته اتفاقاتی افتاده و حال ما میراث‌دار وضعیتی هستیم که در گذشته و در شرکت توسعه اماکن ورزشی اتفاق افتاده است، البته در حال حاضر ساماندهی‌هایی انجام شده و بخش فنی و عمرانی بر روی ریل حرکت است و موارد باقی‌مانده نیز مشکلات قانونی دارد.

وی با بیان اینکه شکی نیست که در کل کشور نیاز به اماکن ورزشی در حوزه‌های مختلف وجود دارد، اظهار داشت: پروژه‌هایی که در زنجان مورد بازدید قرار گرفت، از جمله پروژه استادیوم ۱۵ هزار نفری در وضعیت تکمیل ۸۵ تا ۹۰ درصدی است و مقرر شد فاز اول تا یک ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد، چراکه چمن، اسکوربرد، نصب صندلی‌ها و سایر موارد انجام شده و مابقی پروژه نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

این مسوول خاطرنشان کرد: هم اکنون اعتبار لازم برای بهره‌برداری کامل از پروژه استادیوم ۱۵ هزار نفری وجود دارد و تخصیص آن نیازمند یک همت استانی است تا ۱۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای این پروژه به طور کامل جذب شود.

حضور تیم فوتبالی از زنجان در لیگ ۲ لازمه پویایی این رشته پرطرفدار

رییس هیات فوتبال استان زنجان نیز در این ارتباط گفت: رشته ورزشی فوتبال در زنجان نیز پرطرفدار بوده و برای دستیابی به جایگاه اصلی و واقعی خود نیازمند فضای مناسب، حمایت‌های مادی و معنوی همچنین همدلی و یکرنگی است.

نادر بلباسی افزود: این هیات برای رشد و توسعه فوتبال زنجان و داشتن تیم در لیگ های دسته ۲ و ۱ به جد نیازمند حامی مالی مناسب و توانمند است.

وی با اشاره به موضوع استادیوم ورزشی ۱۵ هزار نفری زنجان نیز اضافه کرد: پیش از این با همراهی مسوولان استانی و در دیداری با وزیر ورزش و جوانان موضوع بلاتکلیف ماندن ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان مطرح و علت اصلی این مهم کمبود منابع مالی اعلام شد.

این مسول با بیان اینکه این در حالی است که استادیوم ورزشی یکی از استان های همسایه زنجان به بهره برداری رسیده اما این پروژه مهم در زنجان هنوز به ایستگاه پایانی خود نرسیده است، ادامه داد: بر این اساس طی بازدید اخیر انجام گرفته مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور از این پروژه مهم استان، قول دادند با توجه به پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی تا پایان شهریور امسال به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه این پروژه جزو طرح های ملی است، اظهار داشت: هیات فوتبال زنجان نیز با توجه به وظیفه ذاتی خود و در مدت تصدی ۶ ماهه گذشته، تلاش بر پیگیری و افتتاح این پروژه برای بهره مندی ورزشکاران و ورزش دوستان داشته است که امیدواریم به زودی محقق شود.

بلباسی با تاکید بر اینکه تمامی دغدغه مسوولان به ویژه استاندار زنجان اتمام این پروژه مهم ورزشی استان است، افزود: موضوع مهم دیگر پس از بهره برداری استادیوم ورزشی ۱۵ هزار نفری زنجان، مشکلات مربوط به نگهداری مجموعه است که بسیار هزینه بر بوده و تنها از عهده یک دستگاه برنمی آید اما هیات فوتبال استان نیز در این خصوص برنامه هایی را مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان نیازمند تیم فوتبال در لیگ ۲ کشوری است تاکید کرد: در این راستا استاندار زنجان نیز قول هایی برای تحقق این مساله مهم داده است که البته کمک گرفتن از صنایع می تواند به پیشبرد امور کمک فراوانی کند.

این مسوول با بیان اینکه وقت خرید تیم فوتبال برای حضور در لیگ ۲ کشوری را نباید از دست داد، خاطرنشان کرد: بسیاری از علاقه مندان در رده های سنی مختلف در مدارس فوتبال استان مشغول فراگیری هستند که ارتقای فعالیت آنان نیز در گرو انگیزه های لازم است که متاسفانه چنین مشوقی در زنجان وجود ندارد.

طلسم ۱۷ ساله ساخت ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان شکسته می‌شود

اتمام طرح های نیمه تمام در اولویت استانی 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان نیز با انتقاد از تعدد پروژه های نیمه تمام و عدم تامین اعتبار کافی و بهنگام برای تکمیل این طرح ها، اظهار داشت: یکی از راهکارها، توجه جدی به تعیین تکلیف و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا است و با توجه به محدودیت های اعتباری و بر اساس تاکیدات دولت باید اتمام طرح های نیمه تمام در اولویت قرار گیرند.

سید محمد شعاعی طرح ۲ خطه کردن راه آهن زنجان به قزوین، تکمیل چند طرح فاضلاب شهری، تجهیز و توسعه چند واحد درمانی و بیمارستانی، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان و اتمام فازهای احداث سدهای استان را از جمله پروژه‌های نیمه تمام و در دست اجرای حوزه‌های آب، راه و عمران شهری و ورزشی برشمرد و ابراز امیدواری کرد با تخصیص به موقع اعتبار و تامین نقدینگی لازم، تا ۲ سال آینده شاهد اتمام بسیاری از این طرح ها و بهره برداری از آنها در استان زنجان باشیم.

وی همچنین استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی در راستای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام استان را یکی دیگر از راهکارهای تکمیل طرح‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: با استفاده از قوانین مورد نظر در موضوع واگذاری به افراد دارای صلاحیت و توانمند بخش خصوصی می‌توان گام‌های موثری برداشت و از دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز انتظار می‌رود نگاه خود را نسبت به این موضوع معطوف دارند و با جدیت عملی کنند.

پیشرفت ۷۸ درصدی پروژه استادیم ۱۵ هزار نفری زنجان 

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نیز در این خصوص گفت: پروژه استادیوم ۱۵ هزار نفری زنجان با ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی و حدود ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد هزینه و پیست سرپوشیده دوچرخه سواری با ۳۴ درصد پیشرفت در لیست پروژه های نیمه تمام استان و در صف تخصیص اعتبارات لازم قرار دارند.

جواد بازرگان افزود: بر این اساس با هیات همراه از چگونگی روند پروژه های نیمه تمام  ورزشی شامل استادیوم ۱۵ هزار نفری و پیست دوچرخه سواری سرپوشیده زنجان بازدید انجام شد.

وی اضافه کرد: بازدید از پروژه ها و حضور در محل، اطلاعات کامل تر و دقیق تری برای احصای درست موانع و مشکلات فراهم می آورد لذا به گزارش های واصله اکتفا نمی کنیم.

این مسوول با تاکید بر اینکه اولویت تخصیص اعتبارات در سفر رئیس‌جمهور به استان مربوط به پروژه‌های نیمه‌تمام و طرح‌هایی است که از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار است ادامه داد: با توجه به اینکه وجود زیرساخت یکی از اولویت‌های توسعه ورزش به شمار می‌رود، امیدواریم با تخصیص به موقع این اعتبارات، شاهد رشد ورزش قهرمانی و همگانی استان زنجان باشیم.

وی یادآوری کرد: ورزشگاه ۱۵ هزار نفری در دست احداث این استان با فضای روباز ۲۵ هزارو ۶۰۰ مترمربع و فضای سرپوشیده پنج هزارو ۲۴ مترمربع و با تامین اعتبار کافی و به موقع به مرحله افتتاح و بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته این مسوول تا کنون ۳۷ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده و از محل اعتبارات نفت نیز مبلغ ۱۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

این مسوول خاطرنشان کرد: ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان دارای بخش‌های مختلف اعم از سکوی تماشاگر، اسکوربوت، زمین چمن مصنوعی، دکل روشنایی، اماکن اداری و خدماتی، پیست دو و میدانی و پارکینگ است.

گروه اخبار استان‌های خبرگزاری جمهوری اسلامی برای پیگیری اجرای طرح‌های نیمه تمام در کشور پرونده خبری عزم دولت سیزدهم برای تکمیل طرح های نیمه تمام را تشکیل داده است؛ برای آگاهی از مهمترین طرح های در دست اجرا و میزان پیشرفت آنها می توانید این پرونده را دنبال کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha