۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۳۷
کد خبرنگار: 808
کد خبر: 84785006
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پاسخ اتحادیه اروپا به درخواست پیوستن کی یف به زودی اعلام می شود

تهران – ایرنا – اورسولا فون درلین رئیس کمیسیون اروپا روز شنبه به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفت که نظر اجرایی این نهاد در باره درخواست پیوستن کی یف به اتحادیه اروپا تا پایان هفته آینده آماده خواهد بود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ فون در لین در نشست خبری با رئیس جمهوری اوکراین در کی یف پایتخت این کشور شرق اروپا گفت که مذاکرات با زلنسکی به ما توانایی نهادینه کردن ارزیابی خود را تا پایان هفته در باره توصیه و تائید درخواست نامزدی عضویت اوکراین در این سازمان می دهد.  

همه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا برای تائید نامزدی اوکراین برای عضویت در این نهاد، باید با درنظرگرفتن جایگاه نامزدی عضویت برای این کشور موافقت کنند و در پی آن مذاکرات گسترده در باره اصلاحات مورد نیاز پیش از پیوستن کامل اوکراین در پیش خواهد بود.

فون در لاین در دومین دیدار از کی یف از هنگام آغاز جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) به زلنسکی یادآوری کرد که به رغم پیشرفت در اصلاحات اداری و حوزه های دیگر، هنوز کارهای زیاد دیگری باقی مانده است و افزود: شما برای تقویت حکومت قانون، کارهای زیادی کرده اید، اما هنوز به اجرای اصلاحات بیشتری مانند مبارزه با فساد، نیاز وجود دارد.

زلنسکی در همین نشست گفت که روسیه سراسر اروپا را هدف گرفته و اوکراین تنها نخستین مرحله از تجاوز روسیه به شمار می رود. به همین علت پاسخ اتحادیه اروپا به درخواست اوکراین، می تواند به منزله پاسخ مثبتی به مسئله آینده پروژه اتحاد اروپا باشد.

رئیس کمیسیون اروپا برای دیدار و گفت‌وگو با رئیس جمهور و نخست وزیر اوکراین در زمینه الحاق این کشور به اتحادیه اروپا، امروز (شنبه) وارد کی‌یف شد و طرح جاه‌طلبانه اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا و بازسازی این کشور را بار دیگر بررسی می‌کند.

وی در این زمینه اظهار داشت: من به کی‌یف آمده ام تا با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور و دنیز شمیهال نخست وزیر اوکراین ملاقات کنم.  ما کارهای مشترک لازم برای بازسازی و پیشرفت اوکراین در مسیر اروپا را بررسی می‌کنیم.

چندی پیش کلمان بون (Clément Beaune) نماینده وزیر امور خارجه فرانسه در امور اروپا گفته بود: تلاش اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا ممکن است ۱۵ تا ۲۰ سال طول بکشد تا به نتیجه برسد.

در همین پیوند رویترز اعلام کرده است که کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) دیدگاه خود را درباره درخواست نامزدی اوکراین در این اتحادیه ابراز می‌کند. انتظار می رود سران اتحادیه اروپا یک هفته بعد در اجلاسی در این زمینه گفت‌وگو کنند. حتی اگر این روند تصویب شود، روند عضویت کامل اوکراین در این اتحادیه سال‌ها طول خواهد کشید و ممکن است توسط هر عضوی وتو شود.

به گفته سه نفر از دیپلمات های اروپایی، سناریوی احتمالی این است که کمیسیون اروپا که توصیه‌هایی را درباره مولداوی و گرجستان ارائه خواهد داد، به صورت مشروط درباره اعطای وضعیت عضویت به اوکراین چراغ سبز نشان دهد.  در آن صورت سران کشورها به احتمال زیاد فرمولی پیدا خواهند کرد که فعلا وضعیت نامزدی را به اوکراین اعطا نمی‌کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه ماه گذشته پیشنهاد ایجاد یک «جامعه سیاسی اروپایی» را داد که ساختار جدیدی ایجاد و امکان همکاری نزدیک‌تر با کشورهایی را ایجاد می‌کند که به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

این طرح اوکراین و برخی از کشورهای شرقی و حوزه بالتیک را عصبانی کرده است و آنها آن را تلاش برای به تعویق انداختن فرایند الحاق به اتحادیه قلمداد می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha