۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۳۶
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84794207
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 نرخ جمعیت کیفری  چهارمحال و بختیاری نسبت به جمعیت استان بالاست

شهرکرد - ایرنا- دادستان مرکز استان چهارمحال و بختیاری گفت: به نسبت جمعیت، نرخ جمعیت کیفری استان بالاست که این امر توجه ویژه به موضوع جرم زدایی و آسیبهای اجتماعی را می طلبد.

 عبدالرضا علی‌محمدی  روز یکشنبه در جمع خبرنگاران استان به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود:هم  اکنون وضعیت جمعیت کیفری استان نسبت به ظرفیت اسمی زندان‌ها بالاتر و تعداد افرادی که تحمل حبس دارند بالاست.

وی با اشاره به اینکه وضعیت جمعیت کیفری استان نسبت به ظرفیت اسمی زندانها بالاتر و تعداد افرادی که تحمل حبس دارند بالاست، اظهارداشت: پارسال دو هزار و ۸۷۵ زندانی به مرخصی و ۱۱۶ زندانی آزادی مشروط استفاده کردند.

دادستان مرکز استان چهارمحال وبختیاری  گفت: پارسال یکهزار و ۴۴۵ رای جایگزین حبس در استان صادر و  یکهزار و ۱۰۶ زندانی نیز از کمیسوین عفو بهره‌مند شدند.

علی‌محمدی با اشاره به اینکه اشتغالزایی زندانیان و خانواده‌ آنها به عنوان نخستین مشکل است و ایجاد اشتغال از برنامه‌ها و سیاستهای مهم اداره کل زندانها و دستگاه قضاست، افزود: برای حمایت  از خانواده زندانیان، خانواده‌های نیازمند شناسایی و زیرپوشش کمیته امداد قرار می‌گیرند و همچنین از کمک‌های انجمن کمک به زندانیان نیز بهره‌مند می‌شوند.

وی، از آزادسازی ۴۹ هکتار از اراضی تصرف شده، اعاده ۳۵ هکتار از اراضی به وضع سابق و آزادسازی ۱۸۰ هزار هکتار از سواحل استان به عنوان مهمترین فعالیتهای شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان اشاره کرد و گفت: استان کمترین تعدادچاههای غیرمجاز اب را دارد و پارسال سه حلقه چاه غیرمجاز پلمپ و از چرخه استفاده خارج شد.

دادستان مرکز استان چهارمحال وبختیاری، با بیان اینکه بیشترین مراجعه کننده‌ها به دادسرا و مراجع قضایی از سمت کارگاه‌های تولیدی است، افزود: در راستای اقتصاد مقاومتی پنج جلسه استانی پارسال برگزار شد و مشکلات ۱۹ شرکت بررسی و ۱۰ واحد تولیدی احیاءو به چرخه فعالیت بازگردانده شد.

وی گفت: در راستای حفظ حقوق بیت المال پارسال ۳۳ جلسه با ۳۷ مصوبه در استان برگزار شد 

نمایش قلیان در ویترین مغازه‌ها ممنوع است

دادستان مرکز استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نمایش قلیان در ویترین مغازه‌ها ممنوع است، گفت: برای محل‌های مصرف قلیان مجوز جدیدی صادر نشده و تذکر داده شده که از نمایش قلیان در ویترین مغازه‌ها خودداری شود.

وی افزود: هم اکنون آمار افسردگی در استان بالاتر از میانگین کشوری این امر یکی از دلایل خودکشی در استان است. 

۴۱ درصد پستهای قضایی چهارمحال و بختیاری بلاتصدی است 

معاون قضایی دادگستری چهارمحال وبختیاری گفت: هم اکنون ۴۱ درصد پست‌های قضایی و ۴۷ درصد پست‌های اداری دادگستری استان بلاتصدی است.

کامران میرحاجی افزود: ۱۷ حوزه قضایی در دادگستری استان فعال است که از این تعداد ۱۰ حوزه قضایی در شهرستان‌ها و هفت حوزه در دادگاه بخش فعال است که در این حوزه‌ها ۳۲۶ پست مصوب قضایی وجود دارد که از این تعداد ۱۳۳ پست قضای بلاتصدی است.

به گفته وی، یکهزار و ۴۰۰ پست مصوب اداری نیز در دادگستری استان وجود دارد که ۷۴۳ کارمند شاغل و ۶۵۷ پست بلاتصدی است.

وی با اشاره به اینکه در استان ۱۷۰ شعبه  دادگاه، دادسرا و تجدید نظر فعال است، گفت: ۲۷۵ کمیته و نهاد شبه قضایی در استان فعال است که ۱۵۳ قاضی دادگستری عضو این کمیسون‌ها هستند و در سال‌گذشته ۵۱هزار و ۵۴۴ پرونده در این کمیسیون‌ها رسیدگی و ۵۱هزار ۵۶۶ فقره رای صادر شده است.

میرحاجی اظهارداشت: پارسال بیش از ۲۴۸هزار و ۷۴۵ فقره پرونده به دادگستری استان اعم از شعب دادگاه، دادسرا، اجرای احکام وارد و ۲۴۳ هزار و ۷۲۶ پرونده رسیدگی و ۳۱۹ هزار و ۳۵۸ پرونده نیز به شورای حل اختلاف وارد و ۳۱۴هزار و ۴۸۹ فقره پرونده مختومه شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی در محاکم قضایی افزود: پارسال ۸۸ درصد ابلاغیه‌ها الکترونیکی صادرشده که نسبت به سال ۸۹ این تعداد سه درصد افزایش داشته است.

معاون قضایی دادگستری چهارمحال وبختیاری با  اشاره به اینکه تعدادی از پروندهها درمجاکم قضایی معوق بیش ازسه سال گذشته است، افزود: در سال ۹۸ بیش از ۱۷هزار ۵۹۱ پرونده معوق در محاکم قضایی بود که این تعداد پایان سال گذشته به دو هزار و ۱۳ پرونده کاهش پیدا کرده و پرونده‌های معوق در جریان در دادگستری که یکبار رای برایانها صادر نشده نیز کمتر از ۲۰۰ پرونده است.

وی اظهارداشت، براساس تعداد پرونده‌های ورودی به دادگاه سرقت مستوجب تعزیر، توهین، ضرب و جرح، تهدید، صدمه بدنی غیرعمد بر اثر تصادف رانندگی، انتشار تهدید و افترا و کلاهبرداری تصرف عدوانی، افترا در محاکم اجرای احکام و قضایی بیشترین فراوانی و دعاوی حقوقی، مطالبه خسارت دادرسی، مطالبه وجه، تامین خواسته، اعصار از پرداخت  هزینه دادرسی، مطالبه خسارت اعصار ازپرداخت محکوم به، دستگیری موقت، مطالبه خسارت به معنای عام و درخواست صدور اجرای چک بلامحل ومطالبه وجه چک در دعاوی حقوقی بیشترین فراوانی را دارد.

۶پرونده قتل در استان چهارمحال وبختیاری  منجر به صلح و سازش شد

معاون قضایی دادگستری چهارمحال وبختیاری افزود: امسال ۶ پرونده قتل با همکاری شورای حل اختلاف استان به صلح و سازش منجر شده که این تعداد در سال گذشته ۹ پرونده بوده است .

وی اظهارداشت: در شورای حل اختلاف استان ۱۶هزار و ۲۳۶ پرونده به سازش منختومه شدند که ۳۳ درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف سازشی و منتهی به سازش شئه است.

میرحاجی با اشاره به اینکه ۷۰ هیات صلح در شهرستان شهرکرد فعال شده ،افزود:  ۸۰۰ نفر از معتمدان و روحانیون، ریش سفیدان و متخصصان استان به عنوان سفیران عضو هیات صلح استان هستند.

وی اظهارداشت: درسال گذشته ۲۶ هزار و ۷۹ ملاقات عمومی برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی در استان انجام شده و بیشتر موضوعات مردم در ملاقات مردمی در زمینه پیگیری پرونده، مشاوره، بازدید قضایی اجرای احکام و زندانیان و تسریع در کارها آنهاست.

به گفته وی، هم اکنون ۳۰ سامانه هوشمند در بستر سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی در استان برای تسریع و افزایش دقت در رسیدگی‌ها فعال است که سامانه ساما(سامانه اعتبار سنجی شاهد)سامانه سامع ،سامانه نوبت دهی قضایی و سامانه خودکاربری از مهمتریتن سامانه فعال در حوه قضایی است.

در حال حاضر ۱۶۵ نفر محکومیت خود را با پابند سپری می‌کنند

 نرخ جمعیت کیفری  چهارمحال و بختیاری نسبت به جمعیت استان بالاست

مدیرکل زندان‌های چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون ۱۶۵ نفر از زندانیان استان محکومیت خود را با پابند سپری می‌کنند.

حمید رضا حیدری افزود: در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در زندانهای استان دوره حفظ قران و قرآن خوانی، بزگزاری دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و سوادآموزی برگزار می‌شود و هم اکنون ۴۷ نفر درز ندانهای استان موفق به حفظ قرآن شدند و ۱۰۱ مددجوی زندان زیر ۶۰ سال در دوره‌های سوادآموزی و ۸ مددجو نیز در دوره‌های آموزش عالی و تکمیلی شرکت کردند.

به گفته وی، سال گذشته ۱۹۸ زندانی استان از عفو کمیسیون بهره‌مند شدند و ۱۱۶ زندانی نیز آزادی مشروط گرفتند.

حیدری افزود: اعطای مرخصی به زندانیان استان ۴۵ درصد افزایش داشته و پارسال پنج هزار و ۹۳۹ نفر به مرخصی رفتند.

وی با اشاره به اینکه شوراهای حل اختلاف برای آزادسازی زندانیان نیز فعالیت دارد ،گفت: اعض ای شورای حل اختلاف برای ۴۶۷ پرونده فعالیت های در خصوص صلح و سازش و دریافت رضایت انجام دادند که از این تعداد برای ۲۴۷ زندانی موفق به سازش منجر به آزادی گرفتند.

مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی چهارمحال وبختیاری گفت: سال‌گذشته ۶۸۷ زندانی استان از مرخصی منجر به آزادی استفاده کردند و ۹۳ محکوم غیربومی نیز به محل زندگی خودشان منتقل شدند.

وی به انجام پنج هزار و ۹۸۸ مورد دادرسی الکترونیکی در سال‌گذشته اشاره کرد و افزود: برای ۱۶۳ زندانی رای به استفاده از پابند الکترونیکی با هدف کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها ابلاغ و اجرا شد.

حیدری  به اجرای سنجش وضعیت سلامت روان زندانیان دربدو ورود به زندان‌های استان خبر داد و گفت: پارسال چهار هزار و ۹۱۱ مددجو در بدو ورود به زندان در این طرح سنجش شدند و ۸۱۰ زندانی برای تکمیل درمان به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی به ایجاد اشتغال برای مددجویان زندان خانواده‌های آنها به عنوان یک سیاست مهم در راستای جلوگیری از جرم مجدد و بازگشت مجدد به زندان اشاره کرد و گفت: هم اکنون شرایط اشتغال برای یک‌هزار و ۱۹۴ زندانی استان فراهم شده است.

وی اظهارداشت: با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای استان یک‌هزار و ۵۷۵ مددجو زندان‌های استان در دوره‌های فنی و حرفه‌ای شرکت و گواهی مهارت دریافت کردند.

حیدری با اشاره به فعالیت ستاد دیه، خیران و همچنین انجمن‌های حمایت از زندانیان برای آزادسازی زندانیان افزود: ۲۱۲ زندانی جرائم غیرعمد با کمک بیش از ۶ میلیارد تومانی آزاد و به اغوش خانواده بازگشتند.

مواد مخدر در صدر جرایم زندانیان چهارمحال و بختیاری است

مدیرکل زندان‌های چهارمحال و بختیاری افزود: جرایم مواد مخدر به عنوان مهمترین جرایم زندانیان استان است و سرقت، جرم علیه اشخاص و محکومیت مالی به ترتیب پرتعدادترین جرائم در بین زندانیان استان است.

مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی نسبت به جمعیت استان نسبت به میانگین کشوری بالاست

 نرخ جمعیت کیفری  چهارمحال و بختیاری نسبت به جمعیت استان بالاست

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه آمار مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی نسبت به جمعیت استان نسبت به میانگین کشوری بالاست ، گفت: در حوزه معاینات سرپایی از هر ۱۰۰هزار نفر جمیعت استان دو هزار و ۴۸۶ نفر مراجعه کننده به مراجعه پزشکی قانونی است که این آمار در میانگین کشوری  یکهزار و ۸۶۲نفر استا نو استان رتبه دوم را دارد.

حمیدرضا نظیفی افزود: هم اکنون در هفت شهرستان استان مراکز پزشکی قانونی در واحد معاینات سرپایی و د ر دو شهرستان شهرکرد و لردگان نیز علاوه بر معاینات سرپایی معاینه اجساد  نیز انجام می‌شود.

وی اظهارداشت: از ۲۸ هزار و ۷۶۲ پرونده تشکیل شده در پزشکی قانونی استان در سال گذشته  ۸۷.۶ درصد در واحد معاینات سرپایی، ۳.۱ واحد اجساد و ۷.۶ درصد در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری بیش از نیمی از مراجعات به پزشکی قانونی به دلیل نزاع و تصادفات رانندگی است که با انجام برنامه‌های پیشگیری و فرهنگ سازی و افزایش فرهنگ صلح و دوستی می‌توان تعداد این پرونده‌ها را کاهش داد.

نظیفی با اشاره به اینکه پارسال ۴۹۷ پرونده به کمیسیون پزشکی قانونی ارجاع شده، گفت: از این تعداد ۱۴۳ پرونده مربوط به قصور پزشکی بود که از این تعداد ۹۰ مورد تبرئه و ۵۳ مورد محکوم شدند.

به گفته وی، جراحی زنان و زایمان، جراحی عمومی، دندانپزشکی، ارتوپد و حرتاحی پلاستیک بیشترین پرونده‌های قضوری پزشکی است.

 بازرسی به تخلفات انتصابات در دستگاه‌های اجرایی ورود پیدا کرده است

مدیرکل بازرسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به برخی تخلفات در انتصابات گفت: بیشترین جرایم در ادارات مربوط به تضییع حقوق بیت‌المال به خصوص در اجرای طرحهای عمرانی است،گفت: ۲ مورد از انتصابات در استان به صورت مستقیم از تهران انجام شد و تشریفات قانونی آن اجرایی نشده بود و یک مورد هم در یکی از  شهرستان‌ها برای پست معاونت بود که سازمان بازرسی ورود پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به تخلفات در دستگاه اجرایی از جمله رشوه باید به صورت مستند ارائه شود،گفت: دریافت رشوه توسط پزشکان بسیار زیاد گزارش می‌شود اما در ارائه مستندات دراین زمینه کافی نیست.

به گفته وی، درحوزه تخلفات بند ۳۸ گانه ماده ۳۸ قانون تخلفات دستگاه‌های اجرایی، ۱۶۲ مورد کم‌کاری و سهل انگاری در وظایف کارکنان و ۲۲۱ مورد نقض قوانین و مقررات بود.

احمدی پارسال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اضافه پرداختی به پزشکان به حساب دانشگاه علوم‌پزشکی بازگردانده شد و این مبلغ از حقوق افراد کسر و به بودجه دانشگاه برگشت داده شد.

مدیرکل بازرسی چهارمحال و بختیاری در خصوص پروژه بن_ بروجن، افزود: پارسال سه مورد اقدام اصلاحی در این طرح انجام شد و  مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مربوط به ایستگاه پمپاژ شماره ۲ در خصوص غیر واقعی بودن وضعیت‌ها، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ضبط ضمانت‌نامه‌ها و ۲ میلیارد تومان مربوط به حوضچه‌های بتنی بود که در بحث مدیریت اعتبارات صرفه‌جویی شد.

احمدی با تا کید بر اینکه بر شبکه بانکی نظارت انجام می‌شود ،گفت: وصول مطالبات به گونه‌ای است که منجر به عدم فعالیت آن بخش نشود، پارسال ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از مطالبات بانکی بخش حقیقی و حقوقی به بیت‌المال برگشت داده شد.

کاداستر ۹۸ درصد اراضی ملی استان چهارمحال وبختیاری انجام شده است 

 نرخ جمعیت کیفری  چهارمحال و بختیاری نسبت به جمعیت استان بالاست

مدیرکل ثبت اسناد و املاک چهارمحال و بختیاری با اشاره به طرح کاداستر اراضی ملی وکشاورزی در استان گفت: کاداستر ۹۸ درصد اراضی ملی استان انجام شده و بیش از ۹۱ درصد این اراضی منجر به صدور سند مالکیت شده و مابقی در حال بررسی است.

علی‌اصغر سلیمان افزود: اجرای طرح صدور سند اراضی کشاورزی نیز در استان آغاز شده و همه کشاورزان و بهره‌برداران برای انجام امور صدور سند اقدام کند.

 وی در خصوص اسناد ورودی مربوط به پرونده‌های تشکیلی در استان، گفت: سه هزار و ۲۳ پرونده در دفاتر اسناد رسمی ساتان تشکیل شده که ۲ هزار و ۵۷۱ پرونده مربوط به مهریه است.

به گفته وی، پارسال ۹ هزار و  ۴۶۶ فقره شرکت در استان پلمپ شد که این امر نشان از افزایش فعالیت شرکتها در استان است.

سلیمان افزود: درحوزه مطالبات بانکی نیز پارسال ۱۱۷ میلیارد تومان وصول شده است.

وی اظهارداشت: هم اکنون ۵۹ درصد موقوفات استان دارای اسناد  تک برگی و کاداستر است که با تفاهم نامه بین اداره  کل اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت اسنادو املاک صدور سند تک برگی برای موقوفات و بقاع متبرکه در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، یکم تا هفتم تیرماه به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha