۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۱۸
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 84795587
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت گیاه روغنی «کاملینا» برای نخستین بار در مهاباد آغاز شد

مهاباد - ایرنا - معاون فنی اداره جهاد کشاورزی مهاباد گفت: برداشت گیاه روغنی «کاملینا» برای نخستین بار در سطح ۵۲ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان آغاز شد.

رسول سعیدیان روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کشت گیاه روغنی کاملینا برای نخستین بار در مزارع بخش مرکزی این شهرستان با موفقیت انجام و هم اکنون مراحل برداشت آن آغاز شده است.

وی اظهار کرد: امسال پیش بینی می‌شود بیش از ۳۰ تُن محصول از این گیاه روغنی برداشت و جهت تبدیل به روغن به کارخانه‌های فرآوری انتقال داده شود.

معاون فنی اداره جهاد کشاورزی مهاباد با بیان اینکه گیاه کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم شهرستان برخوردار است، ادامه داد: با کشت این بذر در مزارع و با توجه به میانگین نرمال بارندگی منطقه پیش‌بینی می‌شود میانگین برداشت این محصول ۶۰۰ کیلوگرم در هر هکتار باشد.

سعیدیان اضافه کرد: کاملینا از جمله گیاهان دانه روغنی مقاوم به خشکی و سرماست که در برابر آفات و بیماری‌ها از مقاومت قابل توجهی برخوردار است.

وی با اشاره به امکان کاشت و برداشت مکانیزه این محصول گفت: کاملینا می‌تواند محصول بسیار مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد که بازدهی و سودآوری مناسبی برای کشاورزان منطقه داشته باشد.

برداشت گیاه روغنی «کاملینا» برای نخستین بار در مهاباد آغاز شد

وی قیمت خرید تضمینی این محصول را ۲۵۳ هزار ریال اعلام کرد و افزود: با توجه به پتانسیل برداشت حدود یک هزار کیلوگرم این گیاه در هکتار، درآمدی مناسبی برای کشاورزان به همراه دارد که در صورت امکان آبیاری تکمیلی در مرحله تشکیل دانه در عملکردهای بالاتر هم قابل برداشت است.

سعیدیان تاکید کرد: افزایش و بهبود تناوب در اراضی دیم، کاهش استفاده از سموم و کودها و کاهش هزینه برای کشاورزان از دیگر مزایای کشت گیاه کاملینا بوده و این اداره از کشاورزانی که اقدام به کشت این نوع گیاه کنند حمایت لازم را انجام خواهد داد.

به گزارش ایرنا، کاملینا یا «کتان‌کش» گیاهی است که کشت آن ظرف سال‌های اخیر به ‌عنوان یک دانه روغنی در ایران آغاز شده است.

گرچه روغن نباتی بیشتر از فرآوری دانه‌های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه، بادام زمینی و کلزا به ‌دست‌ می‌آید اما این‌ اقلام نیاز آبی بالایی دارند و کشت آن‌ها از ابعاد گوناگون همچون شرایط کشت و وضعیت اقلیمی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha