۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۵۱
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84795914
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چند خبر کوتاه فرهنگی و هنری از کردستان

۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۵۱
کد خبر: 84795914
چند خبر کوتاه فرهنگی و هنری از کردستان

سنندج- ایرنا- رونمایی از پوستر سمینار رسانه، فضای مجازی و آسیب های اجتماعی، ثبت‌نام مسابقات سراسری قرآن ویژه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران و رونمایی از پوستر نخستین جایزه ملی هنری خلیفه «میرزا آغه غوثی» چند خبرکوتاه فرهنگی و هنری از کردستان است.

به گزارش ایرنا، پوستر «سمینار رسانه، فضای مجازی و آسیب های اجتماعی» روز سه‌شنبه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و سردبیران بخش های مختلف خبرگزاری کُردپرس و جمعی از اصحاب رسانه رونمایی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در این مراسم اظهار داشت: به منظور جلب اعتماد عمومی، روایت ها و اتفاقات رسانه ای، ما باید فضای مجازی را تعریف و هدایت کنیم.

علی اصغر دریایی افزود: اخبار و روایت ها در فضای مجازی بسیار جنجالی و گاهی موجب سلب اعتماد عمومی می شود، در فضای مجازی بیشتر روایت ها را وارونه جلوه می دهند، امیدوارم این سمینار که در راستای ساماندهی فضای مجازی خواهد بود بخشی از روایت ها را برای افکار عمومی مجدداً تعریف و بازپخش کند.

وی اضافه کرد: لازم است در سمینار رسانه ای مذکور بخشی از آسیب های فرهنگی و اجتماعی را در فضای مجازی شناسایی و در راستای کاهش و پیشگیری از این معضلات از اساتید برجسته عرصه رسانه کشور استفاده شود.

وی یادآور شد: ارتقای سواد رسانه ای اقشار مختلف مردم و اصحاب فرهنگ و هنر در این سمینار رسانه ای مدنظر قرار گیرد، در کنار این سمینار کارگاه های آموزشی با موضوع سواد رسانه ای هم برگزار شود.

این سمینار در ۲۳ تیرماه سال جاری با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و توسط موسسه خبرگزاری کُردپرس و با حضور اساتید برجسته رسانه کشور برگزار می شود.

تمدید مهلت ثبت نام در مسابقه سراسری قرآن ویژه هنرمندان در کردستان

 مدیر موسسه قرآنی معراج سنندج روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نخستین مسابقات سراسری قرآن ویژه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران به همت موسسه فرهنگی قرآن و عترت معراج خاتم سنندج و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، استانداری کردستان و شورای هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی و ستاد کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد برگزار خواهد شد.

طلا رحیمی افزود: فراخوان و پوستر اولین مسابقات سراسری قرآن ویژه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور تا ۱۵ اردیبهشت‌ ماه ارسال شد.

مدیر موسسه قرآنی معراج سنندج با اشاره به اینکه آخرین مهلت ثبت‌نام شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات قرآن ۳۰ اردیبهشت‌ماه اعلام شده بود، بیان کرد: با توجه درخواست‌های متقاضیان این فرصت تا پایان تیرماه سال جاری تمدید شد.

رحیمی یادآور شد: اشاعه و ترویج تعالیم و فرهنگ غنی قرآنی، تقدیر و تجلیل از فعالان قرآنی حوزه فرهنگ و هنر، لبیک‌گویی به منویات مقام معظم رهبری در سفر به کردستان مبنی بر تحکیم وحدت و اشاعه جلوه‌های فرهنگی استان و معرفی بیشتر قرآن به عنوان الگوی اعتقادی و فکری و پشتوانه فرهنگ و هنر ایرانی از اهداف برگزاری این دوره از مسابقات قرآنی است. 

وی با اشاره به اینکه این دوره از مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان برگزار خواهد شد، افزود: بخش آقایان در رشته‌های قرائت قرآن کریم به صورت تحقیق و حفظ یک جزء، جزء سی‌ام، دو جزء و سه جزء پیوسته بوده است و بخش بانوان فقط در رشته حفظ برگزار خواهد شد.

مدیر موسسه قرآن معراج سنندج به شرایط شرکت در نخستین دوره مسابقات قرائت و حفظ قرآن هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران اشاره کرد و یادآور شد: تمامی شرکت‌کنندگان باید هنرمند، نویسنده یا روزنامه‌نگار بوده و دارای کارت عضویت صندوق باشند و هر شرکت‌کننده فقط در یک رشته می‌تواند ثبت‌نام کند.

رحیمی گفت: اولین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران کشور ۸ تا ۱۰ مردادماه در سطح استان کردستان برگزار می‌شود.
 

چند خبر کوتاه فرهنگی و هنری از کردستان


رونمایی از پوستر نخستین جایزه ملی هنری زنده یاد خلیفه میرزا آغه غوثی 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان  در مراسم رونمایی از پوستر اولین جایزه ملی هنری زنده یاد خلیفه میرزا آغه غوثی اظهار داشت: موسیقی خانقایی و عرفانی در کردستان از سابقه طولانی برخوردار است و در این عرصه بزرگانی فعالیت شایان توجهی داشته اند.

دریایی افزود: موسیقی خانقایی قطره ای از این چشمه جاری آواز عاشقانه هستی است و ساز عرفانی دف در ساختار موسیقی خانقاهی نقشی اساسی ایفا می کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کردستان اضافه کرد: سالیان درازی است در تکایا و خانقاهای استان کردستان صدای دلنشین دف همراه با ذکر پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) و اهل بیت آن حضرت، فضای عرفانی جذابی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به خدمات و برکات زنده یاد خلیفه میرزا آغه غوثی در عرصه موسیقی عرفانی اظهار داشت: زنده نگهداشت یاد و خاطره بزرگان و مشاهیر عرصه های مختلف فرهنگی و هنری استان کردستان در برنامه کاری ما جزو اولویت ها است.

دریایی در خصوص جایگاه شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی اظهار داشت: بخشی از دلایل اعطای عنوان شهر خلاق موسیقی به شهر سنندج به واسطه موسیقی خانقایی و عرفانی بوده است که سالیان درازی است از این نوع موسیقی برای ذکر و مراسمات مذهبی استفاده می شده است.

وی ضمن دعوت از مولودی خوانان و دف نوازان برای شرکت در این رویداد بزرگ هنری گفت: این جایزه در راستای کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی و بسط و شناسایی استعدادهای بالقوه و جوان حوزه موسیقی عرفانی دف و مولودی خوانی طراحی و مهلت ارسال آثار به این رویداد ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱ تعیین شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha