۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۱۲
کد خبر: 84795951
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نروژ امروز میزبان نشست افغانستان؛ طالبان دعوت نشد

۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۱۲
کد خبر: 84795951
نروژ امروز میزبان نشست افغانستان؛ طالبان دعوت نشد

تهران- ایرنا- مجمع سالانه اسلو امروز سه‌شنبه با تمرکز بر میانجی‌گری در مناقشات و فرآیندهای صلح برگزار می‌شود و افغانستان یکی از موضوعات مهم آن خواهد بود اما هیچ یک از اعضای طالبان، به این نشست دعوت نشده‌اند.

به گزارش ایرنا از دید پرس،   نشست اسلو درباره افغانستان، در پایتخت نروژ با حضور برخی از شخصیت های سیاسی افغانستان و شماری از کشورهای منطقه، امروز ۳۱ خرداد برگزار می‌شود.

مسایل مورد بحث در این مجمع شامل بحران اوکراین، افغانستان، یمن، ونزوئلا، اتیوپی و سایر مناطق درگیر جنگ خوانده شده است.

وزارت خارجه‌ نروژ در بیانیه ای اعلام کرده است در این نشست حدود ۱۰۰ میانجیِ منازعه، تصمیم‌گیرندگان دولتی، کارشناسان و بازیگران روند صلح از سراسر جهان گرد هم می‌آیند تا تجربیات خود را در زمینه دیپلماسی صلح و حل مناقشه به اشتراک بگذارند.

آنیکن هویتفلد وزیر امور خارجه‌ نروژ که میزبانی این نشست را به عهده دارد، گفته است  وضعیت ژئوپلیتیک در سال‌های اخیر به ‌شدت تغییر کرده است. جهان از زمان جنگ سرد تا این حد قطبی نشده بود، مجمع امسالِ اسلو بر چگونگی ایجاد فرصت‌هایی برای ترویج راه‌حل‌های صلح‌آمیز در دنیای قطبی‌شده تمرکز خواهد کرد.

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که در این نشست چهره‌هایی از افغانستان نیز دعوت شده‌اند اما طالبان در آن حضور نخواهند داشت. گفته شده که در این نشست کسانی مثل احمدشاه درانی و چند فرد دیگر دعوت شده‌اند.

همچنین در این نشست وزرای خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ترکیه حضور خواهند داشت اما قطر غایب خواهد بود.

امین‌الله حبیبی کارشناس روابط بین‌الملل در این مورد به یک رسانه فارسی‌زبان خارجی گفته است که این نشست پیامی به طالبان نیز دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha