۳ تیر ۱۴۰۱، ۸:۴۵
کد خبرنگار: 2087
کد خبر: 84799428
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

 ایجاد باغ مادری در شاهرود نهال مورد نیاز استان سمنان را تامین می‌کند

شاهرود – ایرنا - سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود گفت: ایجاد باغ مادری در بخش بسطام این شهرستان سبب می‌شود تا در آینده استان سمنان مشکلی در تأمین نهال باغی نداشته باشد.

عباسعلی نهاردانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اقدام‌های نخست ایجاد باغ مادری در شاهرود انجام شده است، افزود: ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به منظور خرید هسته‌های اولیه این باغ از سوی جهاد کشاورزی پرداخت شد.

وی با اشاره به محدود بودن تعداد باغ‌های مادری در ایران، اظهار داشت: باغ‌های مادری به این منظور ایجاد می‌شوند که بتوانند نهال‌هایی عاری از ویروس، سالم و دارای اصالت تولید کنند.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود یادآور شد: هسته‌های اولیه نهال در باغ‌های مادری بیشتر وارداتی است و قیمت بالایی دارد.

به گفته وی، آلودگی و بیماری در این باغ‌های مادری در حد صفر است و پایه‌های این درختان که شامل میوه‌های وارداتی و داخلی است به منظور تولید نهال مرغوب جداسازی می‌شود.

نهاردانی با اشاره به اینکه شاهرود بیشترین نهال استان سمنان را تولید می‌کند، تصریح کرد: هشت نهالستان دارای مجوز در این شهرستان نهال را بر پایه خوداظهاری تولید می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به انجام سرشاخه کاری در باغ‌های شاهرود ابراز کرد: برای نخستین بار در استان سمنان ۵۰۰ اصله نهال گردو در شهرستان شاهرود سرشاخه کاری شد.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود اضافه کرد: هم اکنون سرشاخه کاری درختان پسته شهرستان درحال انجام است و این کار به زودی در باغ‌های سیب و زردآلو نیز انجام می‌شود.

نهاردانی بیان کرد: برای نخستین بار بلوبری گلخانه‌ای در شاهرود تولید می‌شود که نهال‌های آن به صورت کشت بافت خریداری شد.

وی راهبرد کلی جهاد کشاورزی در بخش باغبانی را کشت گیاهان دارویی و کم آب‌بَر عنوان داشت و ابراز کرد: کشت جایگزین زردآلو در دستور کار قرار دارد و در این راستا باغداران بیشتر به ایجاد باغ‌های انگور روی آوردند.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود درباره طرح اراضی شیب دار نیز توضیح داد: در این طرح برای ایجاد باغ‌ها و کشت گیاهان دارویی به شرطی که بهره‌برداران سامانه آب‌گیر را نصب کرده باشند، کمک‌های بلاعوض ۱۰۰ میلیون ریالی از سوی جهاد کشاورزی داده می‌شود.

نهاردانی به خرید پنج دستگاه ضد تگرگ اشاره کرد و گفت: یکی از آسیب‌های باغ‌های میوه در شهرستان شاهرود تگرگ است که در سال‌های گذشته حتی در زمان رسیدن محصولات نیز به بهره‌برداران خسارت زیادی وارد کرد.

وی از پرداخت تسهیلات به کشاورزان برای خرید ماشین آلات کشاورزی نیز خبر داد و ابراز کرد: سال گذشته ۸۴ دستگاه تراکتور سبک و سنگین و انواع کمباین در بین کشاورزان شهرستان شاهرود توزیع شد.

 شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان ۲۱ هزار و ۷۱ هکتار باغ دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha