برگزاری ویژه برنامه سفیران بصیرت در کردستان و چند خبرکوتاه دیگر از استان

سنندج- ایرنا- برگزاری طرح استانی سفیران بصیرت در سریش آباد، برگزاری جشنواره منطقه ای بومی-آیینی فیلم و عکس ژیار، تشکیل جلسه هم اندیشی ورزشی نویسان استان، ترمیم ۲۰ کیلومتر از آسفالت مسیر صاحب به سقز و تولید ۱۷ درصد گندم استان در دیواندره جمله اخبار کوتاه استان کردستان است.

به گزارش ایرنا، اعضای کمیته اجرایی طرح سفیران بصیرت با همراهی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان امروز دوشنبه با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان دیدار و از پوستر این طرح رونمایی کردند.

مدیر ستاد فهما استان کردستان در این دیدار اظهار داشت: کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسین (ع)  سریش آباد با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در راستای کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی و با هدف «تربیت ذاکر با بصیرت مسجدی» را در قالب طرح استانی سفیران بصیرت برگزار می کند.

کامل گلباغی با اشاره به اجرای ویژه برنامه های مختلف با هدف کاهش آسیب های اجتماعی در سطح کانون‌های مساجد استان افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت قابل توجهی در اجرای برنامه های فرهنگی و ملی مذهبی هستند و در همین راستا در سال جاری شاهد اجرای ۵۵ ویژه برنامه در مناسبت های مختلف در سطح کانون‌های مساجد استان هستیم.

دبیر اجرایی طرح سفیران بصیرت هم در این دیدار با تشریح این طرح گفت: طرح  استانی سفیران بصیرت شامل برگزاری کارگاه تخصصی آموزش مداحی با حضور اساتید و چهره‌های شاخص مداحی استان و کشور و ارائه گواهینامه معتبر، برپایی همایش باشکوه تجلیل از پیرغلامان سیره نبوی اهل بیت و شهدای مدافع استان، برگزاری مسابقات مداحی ویژه نوگلان حسینی در رده سنی ۷ تا ۱۳ سال و معرفی برترین های این حوزه، برپایی نمایشگاه‌های عکس عاشورایی و مسابقه طراحی تمثال مبارک شهدای مدافع استان کردستان، برگزاری مراسم باشکوه شاحسین گویان و استقبال از ماه محرم در شهر سریش آباد و ثبت ملی این برنامه فاخر است.

مهدی ده‌ده‌جانی ادامه داد: فراخوان این طرح از ۱۲ تیرماه جاری در سطح استان اعلام شد و علاقه مندان تا ۲۹ تیر مهلت دارند آثار خود را به دبیرخانه این طرح ارسال کنند.

رونمایی از پوستر یازدهمین جشنواره منطقه ای ژیار در کردستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در جلسه مشترک با رییس انجمن سینمای جوانان دفتر سنندج با اشاره به اینکه یازدهمین جشنواره منطقه ای بومی-آیینی فیلم و عکس ژیار آذرماه سال جاری برگزار می شود، اظهار داشت: این جشنواره با هدف حمایت از هنرمندان عرصه سینما و عکس همچنین تشویق و ترغیب جوانان و فعالان عرصه سینما وعکس، به تولید آثار با زمینه کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی  برگزار می شود.

علی اصغر دریایی اضافه کرد: با توجه به اینکه در ۲ سال اخیر جشنواره ژیار  به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشده بود این دوره (یازدهمین) با شکوه و عظمت خاصی در آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به محتوای آموزشی جشنواره یادآور شد: در جشنواره امسال برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه فیلم سازی و عکاسی با حضور اساتید برجسته این عرصه مدنظر برگزار کنندگان خواهد بود.

دریایی در خصوص تاثیر جشنواره ها بر روند فعالیت های فرهنگی و هنری به ویژه تولید آثار گفت: بدون شک برگزاری جشنواره ها و همایش ها در صورتی که بر اساس روش و اصول علمی برگزار شود در تولید آثار فرهنگی و هنری و کاهش آسیب های اجتماعی وفرهنگی در جامعه کنونی کردستان بسیار موثر است، جشنواره فیلم و عکس ژیار به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای حوزه فیلم کوتاه و مستند و عرصه عکاسی است که علاوه بر تولید آثار مشوق بزرگی برای جوانان و نوجوانان علاقمند به عرصه فیلم سازی است.  

وی در پایان ضمن قدردانی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، شهرداری سنندج، انجمن سینمای جوان ایران به جهت همکاری و مساعدت های لازم در برگزاری جشنواره اظهار داشت: تولیدات و آثار سینمایی در همه عرصه های زندگی مردمان این دیار از ایران به ویژه مدیریت شهری تاثرگذار خواهد بود، بنابراین حمایت از برگزاری جشنواره را قدر می نهیم.

رسانه ها زبان گویای فرهنگ و هنر، مردم و مسوولان استان هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با ورزشی نویسان استان کردستان که به مناسبت دوم جولای روز جهانی ورزشی نویسان برگزار شد، گفت:  ورزش و فعالیت های ورزشی در کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی بسیار موثر است، رسانه های ورزشی می توانند در تشویق و ترغیب مردم به انجام فعالیت های ورزشی به ویژه ورزش همگانی موثر واقع شوند.

علی اصغر دریایی اضافه کرد: ورزش خانواده و انجام پیاده روی خانوادگی موجبات سلامت جسم و روح و روان خانواده های کردستانی را فراهم می کند لذا از سوی رسانه باید با طریقی علمی به این امر مهم پرداخته شود.

وی  ادامه داد: عرصه فعالیت های فرهنگی، هنری، رسانه ای و قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار وسیع است لذا از همه شما می خواهم مطالبات خویش در قالب انجمن ها و تشکل های عرصه ورزش هم برای ما و هم برای مسئولین امر حوزه ورزش ارسال و مطرح شود.

تولید ۱۷ درصد گندم کردستان در دیواندره

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیواندره با بیان اینکه ۱۷ درصد گندم استان کردستان با توجه به شرایط آب و هوای مناسب، در شهرستان دیواندره تولید می شود گفت: امسال بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان برداشت می شود.

 رضابهمنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سطح زیر کشت گندم در شهرستان دیواندره ۱۰۲ هزار هکتار دیم و ۸۵۰ هکتارآبی  بوده و  برداشت گندم از ۱۵ تیرماه دراین شهرستان آغاز می شود.

وی گفت : ۱۰ مرکز خرید گندم در شهرستان وجود دارد که ۶ مرکز مربوط به تعاون روستایی  و ۴ مرکز سیلوذخیره سازی  آماده خرید از کشاورزان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیواندره  با اشاره به بارش خوب باران در فصل بهار گفت : کشاورزان برای مقابله با سن مادر ۴۳ هزار هکتار، سن پوره ۳۰ هزار هکتار و ۴۳ هزار هکتار محلول پاشی شده است.

بهمنی افزود : امسال ۳۰۰ کمباین کار برداشت گندم را در شهرستان انجام می دهد و کارشناسان جهاد کشاورزی همه روزه از نحوه برداشت و ریزش کمباین داران در مزارع بازدید به عمل می آورند.

وی گفت : مسوولان تعاونی ها و سیلوها موظف هستند هر ۲۴ ساعت یکبار لیست گندم تحویلی را به بانک عامل تحویل دهند تا در پرداخت وجه کشاورزان به مشکل برنخورد.

آسفالت ۲۰ کیلومتر مسیر صاحب گلتپه سقز ترمیم خواهد شد

فرماندار ویژه سقز گفت: آسفالت ۲۰ کیلومتر مسیر صاحب گلتپه سقز که به دلیل فعالیت معدنی و تردد ماشین آلات تخریب شده است ترمیم خواهد شد.

جعفر توان عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پرداخت حقوقات دولتی توسط معادن این شهرستان خواستار هزینه کرد سهم شهرستان سقز شد.

وی با اشاره به قرار گرفتن بیشتر معادن این شهرستان در مسیر صاحب - گلتپه افزود: آسفالت ۲۰ کیلومتر از این مسیر به دلیل فعالیت معدنی و تردد ماشین آلات تخریب شده است.

وی با بیان اینکه معادن، بخشی از اقتصاد شهرستان است و معدن داران به عنوان سرمایه گذاران این چرخه اقتصادی، فعالیت می کنند، اضافه کرد: سرمایه گذاران باید به محیط و منابع طبیعی منطقه توجه و از تخریب مسیرها و اضافه تناژ بار، پرهیز کنند.

فرماندار ویژه سقز ادامه داد: حقوقات دولتی پرداخت شده معادن استان باید به طور عادلانه توزیع و برای آبادانی، پیشرفت و ایجاد زیرساخت‌های مناسب مسیرهایی که معادن در آن‌ها مستقر هستند، صرف شود.

توان از مجموعه ایمیدرو، صمت استان و شهرستان خواست تا موضوع را به جد پیگیری و عملیاتی کنند همچنین از رییس راهداری شهرستان خواست تا در اسرع وقت بر اساس برآورد کارشناسی قبلی و متن تفاهم نامه نسبت به فراخوان انتخاب پیمانکار، اقدام کند.

مجری طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ مناطق معدنی از زیرمجموعه های شرکت ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha