هفته استان اردبیل با رویکرد مردمی گرامی داشته می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: هفته بزرگداشت مفاخر و نخبگان این استان با محوریت روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی، از ۲۵ تیرماه با رویکرد مردمی و مشارکت اصحاب رسانه و هنرمندان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا رضوان باقلاچی روز چهارشنبه در نشست توجیهی برنامه‌های گرامیداشت هفته استان اردبیل در سالن ختایی مجموعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی تصریح کرد: از دو سال قبل روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی در تاریخ رسمی کشور درج شده است و برگزاری مردم محور آئین های گرامیداشت این شخصیت بزرگ و هفته استان اردبیل، سبب کم هزینه بودن و تاثیرگذاری آئین ها خواهد شد.

وی افزود: با نگاهی با سال های گذشته، ضعف ها و قوت های برنامه های هفته استان اردبیل را احصا کرده ایم و باید با پشتیبانی و میدان داری رسانه ها، از فرصت هفته استان برای حمایت از نخبگان و مفاخر بومی استفاده کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل به برنامه‌ریزی دشمن برای ایجاد تشکیک هویتی در جوانان اشاره کرد و گفت: دشمن برای شبهه افکنی هویتی در میان جوانان تلاش می کند و باید در مقابل آن، جلسات متعدد همفکری برگزار و حوزه فرهنگ و هنر را تقویت کنیم.

 باید موقوفات شیح صفی‌الدین اردبیلی احیا شود

باقلاچی، فراموشی آداب و سنت‌ها را خطر دیگری عنوان کرد و ادامه داد: برای احیای انواع آداب، رسوم و سنت‌های بومی استان باید برنامه ریزی و تلاش کنیم و همچنین لازم است موقوفات شیخ صفی الدین اردبیلی احیا شود.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اردبیل نیز در این نشست، از ایجاد دبیرخانه هفته استان اردبیل در سالن ختایی خبر داد.

 وی در ادامه معرفی مفاخر استانی دوره صفویه، احیای نام و تاریخ قزل باش‌ها، نامگذاری میدان شهیدگاه به میدان شهدای چالدران، نامگذاری یک میدان به نام فیروزشاه زرین کلاه، ساخت تندیس سلیم موذن زاده برای میدان موذن زاده، تبیین اردبیل به عنوان مبداء هویت علویان، برگزاری چهار کارگاه ادبیات، تاریخ، عرفان و فلسفه با حضور استادان کشور و استانی، رونمایی از چند کتاب مرتبط با موضوع، رونمایی از عَلم خضراء که شیخ صفی الدین در نبرد چالدران در دست داشته را برنامه‌های مصوب این هفته را اعلام کرد.

توحید دلاور قوام ادامه داد: در چهار مرداد ماه به عنوان روز اردبیل و روز مهم هفته این استان، با حضور سخنرانان کشوری در مجتمع فرهنگی هنری فدک، برنامه‌های متنوعی برگزار خواهد شد و در آستانه ماه محرم و به بهانه تقارن هفته استان اردبیل با این ماه عزیز، آئین طشت گذاری سنتی شیخ صفی الدین برگزار و کارگاه‌های ویژه قصه گویی و نقاشی کودک و نوجوان جهت تاثیرگذاری بر این قشر آینده ساز دایر خواهد شد.

وی همایش ملی، نقالی، پرده خوانی و تئاتر خیابانی را از دیگر برنامه های هفته استان اردبیل نام برد و افزود: آلبوم موسیقی خوانندگان اردبیلی رونمایی و در جشنواره عکس استان، معماری ها و گردشگاه‌های نمونه استان به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اردبیل درباره سهم شهرستان ها در هفته استان اردبیل نیز تصریح کرد: فرمانداری‌های ۱۲ شهرستان استان هر کدام در یک روز، به معرفی مفاخر و نخبگان خود و اجرای برنامه‌های متنوع خواهند پرداخت.

 وی تصریح کرد: برای پربار شدن آئین های هفته استان، همچنان از صاحبان ایده و برنامه استقبال می‌کنیم.

شیخ صفی الدین اردبیلی بنیانگذار سلسه صفویه در ایران بوده و اردبیل خاستگاه این سلسه است و چهارم مرداد به عنوان روز اردبیل و  روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی در تقویم رسمی ایران نامیده شده است و به همین بهانه، هر سال با گرامیداشت هفته استان اردبیل، به تجلیل مفاخر و نوابغ استان پرداخته و ظرفیت های سرمایه گذاری آن معرفی می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha