رونمایی از عَلم صفویان در سالروز ولادت شیخ صفی‌الدین اردبیلی+فیلم

اردبیل - ایرنا - چهارم مرداد ماه سالروز ولادت شیخ صفی‌الدین اردبیلی و روز اردبیل با حضور شخصیت‌های ملی و محلی و با رونمایی از آثار تاریخی صفویه از جمله عَلم صفویان، کلاه نمادین قزلباش‌ها و خنجر منسوب به شاه عباس صفوی گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در آیین بزرگداشت روز اردبیل که روز سه‌شنبه در نگارخانه خطایی مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد، استاندار اردبیل بزرگداشت این روز و هفته استان اردبیل را فرصتی برای پرده‌برداری و مظلومیت‌زدایی از تاریخ مغفول و درخشان صفویه دانست.

سید حامد عاملی گفت: شیخ صفی‌الدین اردبیلی زمینه حکومت شیعی را در ایران ایجاد کرد و ایران بر سر سفره این عارف بزرگ نشسته است و امروز نیز به اندیشه و تفکر صفوی برای تداوم توسعه و پیشرفت کشور نیاز داریم.

وی ادامه داد: در حکومت صفویه، اهالی منطقه و قزلباش‌ها با پرچم اهل بیت (ع) در مقابل اجانب و هجوم روسیه تزاری، بلشویک‌ها و عثمانی‌ها ایستادگی کردند و تاریخ درخشانی را برای کشور رقم زدند.

ایران سرزمین عرفان است

دکتر غلامرضا اعوانی فیلسوف و رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در این برنامه گفت: بعد معنوی و الهی فرهنگ ما که یک نمونه و نتیجه آن شیخ صفی‌الدین اردبیلی است، نباید فراموش شود و سرزمین ما از دیرباز مهد عرفان بوده است.

وی ادامه داد: در کنار توسعه علمی، آنچه ایران را در جهان برجسته می‌کند، فرهنگ این کشور است و شیخ صفی، حق بزرگی بر گردن ایرانیان دارد و اگر او نبود، وضعیت امروز کشور ما شبیه سایر کشورهای اسلامی نظیر افغانستان بود.

 رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: فرهنگ ایران در شرق و غرب تاثیر بسزایی داشته است و فرهنگ از طریق آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها به نسل های بعدی منتقل می‌شود و متاسفانه فرزندان امروز جامعه، به جای اینکه به محتواهای مرتبط با فرهنگ و اصالت ما دسترسی داشته باشند، محتواهایی که نباید ببینند را در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند.

رونمایی از عَلم صفویان در سالروز ولادت شیخ صفی‌الدین اردبیلی

دکتر داور شیخاوندی جامعه شناس و فارغ‌التحصیل از دانشگاه سوربن فرانسه و عضو دائم فرهنگستان ادب فارسی نیز در این آئین گفت: قبل از دوره صفویه، نامی درخشان از ایران نبود و حکومت صفویه، نام ایران را زنده کرد.

وی ادامه داد: شاه اسماعیل و فرزندانش حدود ۲۰۰ سال با شمشیر و فرهنگ به ایران خدمت کردند و این افتخار برای کشور ما ابدی است و فراموش نخواهد شد.

شعرخوانی، اجرای موسیقی قزلباش‌ها (سربازان صفویان در نبرد با خارجی‌ها)، نماهنگ معرفی کتاب "قارا مجموعه" در باب تبیین آثار منثور و منظوم مرتبط با شیخ صفی، رونمایی از عَلم صفویان، کلاه نمادین قزلباش‌ها و خنجر منسوب به شاه عباس صفوی و تجلیل از مفاخر و هنرمندان اردبیلی صاحب نشان از یونسکو از دیگر بخش‌های قابل ذکر آیین بزرگداشت روز اردبیل بود.

شیخ صفی‌الدین اردبیلی بنیانگذار سلسه صفویه در ایران بوده و اردبیل خاستگاه این سلسه است و چهارم مرداد به عنوان روز اردبیل و  روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی در تقویم رسمی ایران نامیده شده است.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha