توزیع آرد با استفاده از سامانه الکترونیکی در بین عشایر کوچنده فارس

شیراز-ایرنا-مدیرکل امورعشایر فارس اعلام کرد: برای نخستین بار آرد با استفاده از سامانه الکترونیکی در بین عشایر کوچنده فارس توزیع می‌شود.

عبدالحمید کریمی روز جمعه در این باره افزود:جامعه عشایر، برخلاف نسبت جمعیتی پایین، به عنوان سنگ بنای تولید، نقش مهمی در امنیت، اقتصاد و استقلال کشور ایفا می‌کنند و به مثابه کانون‌های کوچک تولیدی، سهم بزرگی در توسعه همه جانبه دارند.

مدیرکل امور عشایر فارس تأمین و توزیع ارزاق و مایحتاج عمومی از جمله آرد خام را از مهم ترین خدمات به این قشر مولد عنوان کرد و گفت: آرد خام با سرانه ۱۲ کیلو گرم برای هر نفر در ماه می باشد که در سالهای اخیر به دلیل کسری سهمیه آرد اختصاصی عشایر استان با چالش کمبود آرد مواجه بودند و با پیگیری از طریق استانداری فارس با مساعدت در تیرماه ۱۴۰۱ میزان ۱۰۰تن آرد به سهمیه آرد عشایر کوچنده افزایش یافته است که موجب خرسندی عشایر استان شده است.

کریمی اضافه کرد: برای نظارت دقیق و جلوگیری از قاچاق آرد، رصد پیگیری مستمر و آنلاین توزیع آرد از ابتدا تا زمان تحویل و تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به جامعه هدف،طرح توزیع آرد را بصورت  الکترونیکی از اول مردادماه اجرا کردیم که فرایند الکترونیکی کردن توزیع آرد  برای اولین بار در کشور  به ابتکار  اداره  امور عشایر فارس انجام می شود.

وی اظهار داشت: در این طرح اولویت بندی با رویکرد حفظ تمامی سهامداران و افراد دارای دفترچه عضویت عشایری و همچنین جامعه آماری ثبتی مبنا عشایر استان منطبق با آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۹۸ احصاء شده است.

او افزود: با استفاده از نرم افزار بسیار ساده و بهره گیری از توان متخصصین سامانه دور بر سپند طراحی و با هماهنگی کامل دستگاه‌های نظارتی از اول مرداد ماه فرایند اجرای توزیع آرد در قالب این سامانه آغاز شده است که تمام زیرساخت‌های این طرح در استان فارس تهیه و زمینه استفاده از این سامانه در ۲۳ فروشگاه تعاونی عشایری استان فراهم شده است.

مدیرکل امور عشایر فارس یادآور شد: در این روش عشایر کوچنده با ارسال پیامک کد رهگیری دریافت می‌کند و با ارائه این کد سهمیه آرد خود را تحویل می‌گیرند.

این مقام مسئول گفت: امور عشایر فارس، شفاف سازی توزیع آرد تهیه شده با یارانه دولتی، ثبت الکترونیکی خدمات ارائه شده، امکان اخذ  گزارش آنلاین و برخط،صرفه جویی در هزینه ها و وقت، و در اولویت قرار گرفتن عشایر کوچنده  واقعی و جلوگیری از تضییع احتمالی حقوق عشایر کوچرو از جمله مزایای این طرح بیان کرد.

وی اضافه کرد: با راه‌اندازی این سامانه ایجاد امنیت برای جلوگیری از ارتباط ناسالم و امکان احراز هویت تحویل گیرندگان آرد فراهم شده است.

کریمی در ادامه گفت: حدود ۳۸ هزار و پانصد دفترچه عشایری در دست افراد است که حدود۲۷ هزار خانوار از نظر آخرین آمار  عشایر کوچنده و مستحق دریافت آرد هستند.

وی یاد آور شد: آن تعداد از عشایری کوچنده‌ای که تاکنون پیامک کد رهگیری دریافت نکرده اند می‌توانند با مراجعه به فروشگاه های تعاونی و با تحویل درخواست کتبی خود با تایید مدیر عامل و روسای ادارات شهرستانهای استان در لیست توزیع آرد قرار گیرند.

مدیرکل امور عشایر فارس ابراز کرد: امیدواریم با اجرای این طرح و پالایش بتوانیم اولویت تخصیص آرد را به عشایر کوچنده واقعی تخصیص دهیم.

استان فارس با داشتن ۲۷ هزار خانوار کو چنده و با بیش از ۱۲۰ هزار نفر جمعیت عشایری یکی از قطب های بزرگ عشایری کشور محسوب می شود.این تعداد خانوار عشایر فارس در گستره ۱۳۰۰منطقه عشایری در حوزه ۳۷ شهرستان استان، سالانه با پرورش ۳ میلیون راس دام سبک نقش مهمی در تولید گوشت قرمز و محصولات لبنی و دامی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha