مقابله با ساخت وسازهای غیرمجاز در طرقبه‌شاندیز با ورود دستگاههای متولی میسر است

مشهد-ایرنا- فرماندار طرقبه شاندیز گفت: دستگاههای متولی جدیت لازم را در حوزه نظارت و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهرستان ندارند و لازم است این دستگاهها از طریق ادارات کل و مرکز استان به موضوع ورود کنند.

حمید رضا ضیایی رحیمیان روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: به عنوان نمونه جهاد کشاورزی استان برای ساخت و سازها در اراضی کشاورزی و شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی برای رفع تصرف در آبها و بستر رودخانه ها باید پای کار بیایند، این در حالی است که آب منطقه‌ای در شهرستان یک نیرو دارد و اداره جهاد کشاورزی ما نیز برای انجام گشتهای نظارتی نیاز به ماشین آلات کافی دارد.

وی خاطر نشان کرد: انتظار می رود این دستگاهها به همراه شرکت آب و فاضلاب، شرکت گاز و سایر نهادهای استانی با تمام امکانات به سراغ شهرستان بیایند و طرقبه شاندیز را به عنوان تفرجگاه مشهد به صورت ویژه ببینند.

فرماندار طرقبه شاندیز خاطر نشان کرد: در جریان سیلابهای بهاری همه نهادها پای کار این شهرستان ییلاقی بودند و نظارت کافی داشتند اما انتظار داریم لودر و کامیون نیز برای برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز به این شهرستان بدهند، اکنون برای تخریب یک بنای غیرمجاز باید از جاهای دیگر ماشین آلات بگیریم.

ضیایی رحیمیان خاطر نشان کرد: معتقدیم ساماندهی ساخت و سازهای غیرمجاز موجود پس از طی مراحل قانونی باید در قالب الحاق به طرح هادی روستاها انجام شود.

وی گفت: به عنوان نمونه بعد از ۲۰ سال ساختمانی ساخته شده و نهادهای متولی مانند راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، دادستانی، فرمانداری یا هر دستگاه متولی دیگری مشکلی داشته اند و برخورد نکرده اند، لذا اکنون شایسته است ساماندهی ساخت و سازها در قالب الحاق به طرح هادی روستاها و محدوده شهرها باشد.

فرماندار طرقبه شاندیز اضافه کرد: در این شهرستان باید طرح هادی برای روستاهای فاقد طرح و نیازمند اصلاح تصویب شود، بنابراین طرح هادی دستکم ۳۵ روستا باید اصلاح شود تا بسیاری از ساخت و سازهای موجود از بلاتکلیفی خارج شوند، با اجرای  این طرح ها عوارضی که به دهیاری های داده می شود، درآمد و بودجه قابل توجهی را شکل خواهد داد.

ضیایی رحیمیان همچنین گفت: البته مشهد نیم نگاهی به حدود طرقبه شاندیز دارد، حال آنکه محدوده تقسیمات کشوری طرقبه شاندیز اعلام شده است اما آنچه مشخص است اینکه محدوده شهرستان طرقبه شاندیز از پل مهندس پرتویی به بالا است.

وی گفت: اگر همین محدوده مرزهای طرقبه شاندیز تعیین شود، می توان تکلیف ساخت و سازها با وجود همه عدم نظارت ها را در قالب اصلاح طرحهای هادی و پرداخت حقوق قانونی روشن نمود.

فرماندار طرقبه شاندیز برمحدوده شهرستان، ابلاغی از سوی اداره تقسیمات کشوری وزارت کشور تاکید کرد و گفت: اینکه مشهدی ها به محدوده های شهری و حریم طرقبه شاندیز کاری نگیرند اوضاع نظارتی را بهتر می‌کند، به عنوان نمونه زمین کنار قطار شهری هنوز تعیین تکلیف نشده است،  اگر این منطقه تعیین شود می‌توان جاده مدیریت بحران و جاده دسترسی جدید به باغ وکیل آباد احداث نمود.

ضیایی رحیمیان افزود: ورودی طرقبه و شاندیز به مشهد با عبور انبوه مسافر و گردشگر از دیدگاه پدافند غیرعامل نیز باید مورد توجه متولیان امور قرار گیرد.

وی در خصوص عواقب ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: باید توجه داشت اکنون ۱۰ چاه آب با تمام ظرفیت در حال تامین آب شرب شهرستان هستند، با این حال پنجشنبه و جمعه ها با مشکل تامین آب مواجه هستیم.

فرمانده طرقبه شاندیز گفت: در سال ۱۴۰۰ توسط جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، شهرداری های طرقبه شاندیز، منابع طبیعی و کمیسیون ماده ۹۹ فرمانداری بسیاری از ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان تخریب شده است.

طبق آخرین گزارشها از سوی فرمانداری طرقبه شاندیز؛ تاکنون بیش از ۲۵ هزار ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهرهای طرقبه و شاندیز و مناطق روستایی این شهرستان شناسایی شده است.

براساس اعلام دستگاه‌های خدماتی، شمار ساکنان شهرستان طرقبه و شاندیز حدود ۸۰ هزار نفر است که این جمعیت در ۲ شهر طرقبه و شاندیز و ۳۹ روستای دارای دهیاری سکونت دارند.

همچنین اکنون ۱۵ آبادی شهرستان طرقبه شاندیز، روستای هدف گردشگری شناخته شده و ییلاقی و گردشگرپذیر هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha