۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۵۹
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84853858
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم خراسان‌شمالی زیر کشت می‌رود

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان در سال زراعی پیش رو (۱۴۰۱-۱۴۰۲) در قالب طرح جهش تولید به زیر کشت می رود.

محمد محمد زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ۲۶۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی خراسان شمالی ۱۴۷ هزار هکتار دیم و ۱۱۴ هزار آن آبی است که با اجرای طرح کشت محصولات مهم کشاورزی در اراضی دیم، کشاورزان در این زمینه به بهره وری مناسبی می رسند.  

وی تصریح کرد: کشاورزان باید از این فرصت استفاده کنند و دیمزارهای قابل کشت را به ویژه اراضی شیب دار برای کشت غلات و گیاهان دارویی آماده کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: کشاورزان برای کشت در اراضی دیم از انواع بذور اصلاح شده و مرتبط با دیمزارها، مناطق کم آب طلب و مقاوم به خشکی استفاده کنند و همچنین تناوب کشت را رعایت کنند.

وی بر کشت به موقع زراعت در دیمزارها نیز تاکید کرد و گفت: کشاورزان کشت محصولات را با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه و متناسب با فصول مناسب سال کشت کنند.

محمدزاده عنوان کرد: سال زراعی جاری ۹۶ هزار هکتار از اراضی دیم استان زیر کشت گندم و ۲۰ هزار هکتار زیر کشت جو رفت که غلات‌کاران با رعایت کشت تناوب در سطح اراضی با شیب مناسب نسبت به کشت غلات اقدام کنند.

وی ادامه داد: میانگین تولید گندم در اراضی دیم استان ۹۵۰ کیلوگرم به ازای هر یک هکتار است که تلاش می شود با کشت بذور مناسب و مقاوم به خشکی میانگین تولید را افزایش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر اهمیت امنیت غذایی و بالا بردن درآمد کشاورزان و توسعه دیمزارها تاکید کرد و اظهار داشت: از کشاورزان می خواهیم از یافته های تحقیقاتی کارشناسان در حوزه مرتبط با کشت در دیمزارها را مد نظر قرار دهند.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha