۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۲
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84905040
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«مهارت‌آموزی از کودکی» زیربنای فرهنگ‌سازی و جامعه‌ توانمند

گنبدکاووس- ایرنا- مهارت آموزی از کودکی به اعتقاد کارشناسان زیربنای فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف و داشتن جامعه‌ای توانمند است که تحقق این مهم در سایه مشارکت دوسویه خانواده‌ها و مراکز آموزشی و تربیتی میسر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ذهن کودکان تابلوی سفیدی است که با الگوگیری از رفتار و کردار اطرافیان نقاشی می‌شود و هر چقدر آگاهی افراد تاثیرگذار از جمله والدین در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی بیشتر شود به همان نسبت کودکانی آگاه به مهارت‌های زندگی و حقوق شهروندی تربیت خواهد شد.

طبق اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گروه‌های سنی کودکان به «کودکی یک» شامل سن صفر تا پایان سه سالگی و «کودکی ۲» شامل چهار تا پایان ۶ سالگی تقسیم و تعریف شد.

والدین به عنوان محور اصلی در کنار مربیان مراکز آموزشی و تربیتی مهمترین الگوهای رفتاری کودکان تا سن ۶ سالگی محسوب می‌شوند و کودک تک تک حرکات آنان را در ذهن خود ثبت می‌کند و فرزندان خیلی از افراد را می‌توان از شباهت رفتاری‌شان با مادران و پدرانشان شناخت لذا می‌طلبد ارائه آموزش‌های فرهنگی در کودکی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بسیاری از دانشمندان و روانشناسان معتقدند که اساس و زیربنای شخصیت انسان در سال‌های اول زندگی پایه گذاری می‌شود و آموخته‌های این دوران، تاثیر عمیقی بر آینده زندگی فرد دارد و تجربه‌های دوران کودکی می‌تواند بر رفتار و شخصیت دوران بزرگسالی تاثیر بگذارد.

کودکی مهمترین مرحله شکل‌گیری شخصیت هر فرد

به اعتقاد کارشناسان، مهمترین و حساس ترین مرحله شکل‌گیری شخصیت، رفتار اجتماعی و خصوصیات فردی انسان، مرحله کودکی هر فرد است که این رفتارها تا حدودی تاثیر گرفته از محیط و آموزش‌هاست از این رو زوج‌های جوان با تولد فرزند خود باید تمام تمرکزشان را بر نحوه تربیت وی و ارائه آموزش‌های مهارت زندگی و حقوق شهروندی که از جمله آن «احترام به بزرگتر، احترام به طبیعت، مهربان بودن با حیوانات، نریختن آشغال در خیابان، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، خاموش کردن چراغ‌های اضافی و مدیریت مصرف آب» است، بگذارند.

«مدیریت استرس، مهارت حل مساله و کنترل احساسات در کنار توجه به اخلاقیات» مهمترین نیازهای انسان برای داشتن زندگی موفق است و باید از همان سال‌های نخست، کودکان را با ارائه این آموزش‌ها آماده ورود به دنیای واقعی کرد و در نتیجه کودکانی که با این روش تربیت شوند در هر کجای دنیا که باشند زندگی موفق و شادی دارند و به عنوان مثال خود را موظف به ایستادن پشت چراغ قرمز، احترام به بزرگترها و یا لبخند زدن به اطرافیان به نشانه محبت می‌دانند.

«مهارت‌آموزی از کودکی» زیربنای فرهنگ‌سازی و جامعه‌ای توانمند

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش پوشش تحصیلی واقعی ایران در همه پایه‌ها را ۹۴.۳ درصد اعلام کرد و گفت: حدود ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز داریم که ۴۹ درصد آنان دختر هستند.

وی با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت کشور برای کودکان و پرورش آنها زحمات زیادی کشیده شده است اما با وجود همه اینها به نتیجه مطلوب نرسیده ایم، اظهارداشت: برای رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین در تعلیم و تربیت کودکان، لازم است «کارآفرینی» را از دوره ابتدایی در مدارس شروع کنیم.

وجود ۸۳ هزار دانش آموز پیش دبستانی و کلاس اولی در گلستان

مدارس استان گلستان از اول مهر امسال پذیرای ۴۰۲ هزار دانش آموز شدند که ۸۳ هزار نفر از آنان در پایه حساس پیش دبستانی و اول ابتدایی تحصیل می‌کنند و لازم است با همکاری نهادهایی همانند کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همراهی والدین و مربیان مدارس ارائه اقدامات فرهنگی مناسب برای تربیت کودکانی شاد و موفق از همین سنین آغاز شود.

هم اکنون ۸ هزار نفر عضو ۱۸ مرکز ثابت، هفت مرکز سیار، ۲ مرکز پستی و سه مرکز فراگیر (مختص کودکان با نیازهای ویژه) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان هستند که بیشترین جمعیت اعضا در شهرستان‌های گرگان و گنبدکاووس سکونت دارند.

بیشتر مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره مهارت‌های زندگی را بلد نیستند

کارشناس روانشناسی حوزه خانواده و عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس، مدیریت استرس، مهارت حل مساله و کنترل احساسات و توجه به اخلاقیات را از مهمترین آموزش‌های لازم برای دوران کودکی دانست و گفت: این مهارت‌ها مادرزادی نیست و باید از کودکی آموزش داده شود تا نتیجه آن را در بزرگسالی احساس کرد و مهمترین و اصلی ترین کانون الگوگیری کودکان «پدر و مادر» هستند لذا باید در نحوه برخورد با اطرافیان و جامعه دقت بسیاری داشته باشند.

مژگان میرزا ادامه داد: والدین باید مهارت ارتباط فردی و رعایت حقوق شهروندی را در کنار آموزه‌های دینی به کودکان خود یاد دهند چراکه اسلام بهترین و کامل‌ترین دین در تمام امور و مهارت‌های اکتسابی لازم برای کودکان است.

وی افزود: مدارس هم در کنار والدین موظف هستند آموزش‌های مربوط به مهارت‌های زندگی را به کودکان یاد دهند چرا که امروز مساله کمبود مهارت‌های زندگی در جامعه پررنگ است و از هر ۱۰ مراجعه کننده به مراکز مشاوره ۹ نفر مهارت زندگی را بلد نیستند.

«مهارت‌آموزی از کودکی» زیربنای فرهنگ‌سازی و جامعه‌ای توانمند

وی اظهارداشت: کودکان به مانند تابلویی سفید هستند که هر چه بزرگترها در جامعه انجام دهند بر این تابلو ثبت می‌شود و تاثیر آن تا آخر عمر باقی می‌ماند لذا آموزش‌ مهارت‌های زندگی باید در تمام دوران مورد توجه قرار گیرد و حتی زوج‌های جوانی که خواستار فرزند هستند باید در نوع عملکرد خود از زمان تولد کودک تا سایر مراحل دقت کنند چرا که کودکان به مانند دوربین لحظه لحظه اتفاقات را ضبط می‌کنند.

سمیه محمدی کارشناس حوزه کودک و نوجوان هم به خبرنگار ایرنا بیان کرد: انسان برای داشتن یک زندگی سعادتمند نیازمند بینش و آگاهی است و آموخته‌های دوران کودکی مقدمه‌ای برای زندگی فرد در بزرگسالی است.

وی گفت: رشد و تربیت کودکان نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای در زندگی آینده آنان دارد و در این دوران حساس و مهم، یادگیری کودکان عمیق‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر انجام و توانایی‌های آنان در جنبه‌های گوناگون در دوره‌های مختلف رشد شکوفا می‌شود و پایه‌های اصلی شخصیت آنان شکل می‌گیرد.

این کارشناس کودک و نوجوان تاکید کرد: آموزش و سلامت روانی کودکان در عصر فناوری با تمام تجربیات کسب‌شده نیازمند سازمان‌دهی است و اهمیت این موضوع به قدری است که باید آموزش را از سنین کودکی آغاز کرد زیرا هرچه کودک در این دوران بیاموزد در دوره‌های بعدی زندگی خود بر آن آموزه‌ها تکیه خواهد کرد.

آموزش‌های گروهی در مراکز کانون پرورش فکری شکوفا بخش استعدادهای کودکان 

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک گنبدکاووس افزود: آمار نشان می‌دهد کودکانی که از آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی بهره‌ گرفتند در سنین بزرگسالی کمتر درگیر مسایل بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی شدند.

محمدی گفت: در همین راستا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارائه مفاهیم تربیتی و اخلاقی نقش تأثیرگذاری در حوزه فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جامعه دارد.

وی افزود: آموزش غیر مستقیم در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و تربیتی با استفاده از ابزار قصه، داستان، نقاشی، کتاب، فیلم، نمایش و بازی بسیار تاثیر گذار است و حضور کودکان و نوجوانان در کارگاه‌های آموزشی و مشارکت گروهی در اجرای فعالیت‌ها باعث رشد و شکوفایی استعدادهای آنان می‌شود.

به اعتقاد این کارشناس، کودکان باید دغدغه مند، پرسشگر، مطالبه‌گر و پاسخگو تربیت شوند و اهدافی که کانون پرورش فکری با اجرای کارگاه‌های بحث آزاد، مهارت حال خوش زندگی و گام به گام تا اندیشه در نظر دارد تقویت توانمندی نوجوانان در مهارت‌های زندگی بر پایه روان‌شناسی مثبت‌گراست.

محمدی ادامه داد: کودکان و نوجوانان در این دوره‌ها یاد می‌گیرند چطور روابط‌شان را با دیگران مدیریت کنند، خود را بهتر بشناسند، با سبک‌های رفتاری آشنا شوند، مطمئن‌تر قدم بردارند، چگونه در هر شرایطی خونسردی خود را حفظ کنند، امیدوار باشند، برای خوشحال کردن خود نقشه بکشند و با هیجان‌های خود آشنا شوند.

«مهارت‌آموزی از کودکی» زیربنای فرهنگ‌سازی و جامعه‌ای توانمند

یادگیری مهارت‌ها در کودکی موثر در پرورش خلاقیت و افزایش شادی

وی بیان کرد: آموزش مهارت‌های مختلف در سنین کودکی باعث پرورش خلاقیت، افزایش شادی و نشاط، سلامت جسمی و روحی، مقابله با استرس، اجتماعی شدن، بیان صحیح احساسات، افزایش اعتماد به نفس، مهارت حل مساله و «نه» گفتن و تصمیم گیری در سنین بزرگسالی می‌شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با محیطی امن، شاداب، تعامل مناسب با مخاطبان، توجه به استعداد و خلاقیت‌ها، استفاده از بهترین شیوه‌های آموزش غیرمستقیم، مسیر درست زندگی را در بزرگسالی برای کودکان هموار می‌کند.

گلستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت به عنوان یکی از استان‌های شمالی کشور شناخته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha