۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۱۰
کد خبر: 84929723
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میزبانی شهرکرد از آثار صنایع دستی ایران

۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۱۰
کد خبر: 84929723
میزبانی شهرکرد از آثار صنایع دستی ایران

شهرکرد-ایرنا-صنایع دستی هنوز به عنوان کالای تزئینی برای خانواده قلمداد می‌شود، اما هنرمندان در نمایشگاه صنایع دستی کشور در شهرکرد داشته‌های چندین ساله خود را چهره به چهره برای مردم معرفی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، بخشی از هنرهای دستی مردم از دل تاریخ می‌آیند که به دست هنرمند جان می‌گیرند و همچنان کسب و کارشان حیات دارد، مانند فرش و قالی که هنر اصیل ایرانی را به نمایش گذاشته است.

بخشی از این صنایع دستی ایرانی نیز متعلق به عصر معاصر است و نو و تازه است که با خلاقیت و ابزارهای مدرن در کنار صنایع دستی دیگر جا خوش کرده است.

برخی از این کالاهای هنری مختص صادرات است چرا که بیشتر جنبه تزئینی دارد و مخاطب خود را دارد اما برخی نیز کاربردی عمومی‌تر دارند هر چند در این زمینه نیاز است حمایت جدی از هنرمندان برای تهیه مواد اولیه ، سرمایه در گردش و بازار فروش انجام شود.

میزبانی شهرکرد از آثار صنایع دستی ایران

نمد، فرش و سنگ تراشی چهارمحال و بختیاری از دل تاریخ می‌آیند، قدمت برخی از این هنرها به قرن‌ها پیش باز می‌گردد که توسط استادکاران هنوز هم زنده نگهداشته شده‌اند اما اگر بازار آنها گسترش یابد هنرمندان می‌توانند کالای دستی خود را به روزتر و نو تر به مردم ارائه دهند.

۱۲ هزار هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هم‌اکنون در این استان مجوز فعالیت دارند که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار نفر به‌صورت مستمر فعال هستند.

هم‌اکنون ۲۵۶ رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در کشور فعال است که از این تعداد یک سوم برابر ۸۰ رشته در این استان فعال است.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، میناکاری، گیوه‌دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، سیاه‌چادربافی، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی، خاتم و مشتقات آن‌ها از مهم‌ترین صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت:۱۶۰ هنرمند از استانهای کشور در سومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌میزبانی شهرکرد حضور دارند.

علیرضا جیلان تاکید کرد: این نمایشگاه با ۱۸۰ غرغه تا جمعه 13 آبانماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهرکرد برپا است.

به گفته وی، در سومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌میزبانی چهارمحال و بختیاری ۱۶۰ هنرمند از ۲۷ استان کشور حضور دارند که از این تعداد ۷۰ غرفه مختص هنرمندان ملی، ۲۰ غرفه مختص سوغات و ۹۰ غرفه مختص هنرمندان چهارمحال و بختیاری است.

او یادآور شد:از مجموعه این هنرمندان ۹۰ هنرمند از چهارمحال و بختیاری محصولات و تولیدات هنری خود را در ۹۰ غرفه به نمایش گذاشته‌اند و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از غرفه‌های نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌‍‌المللی شهرکرد مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، امسال ۱۴ بازارچه موقت، ۲۲ نمایشگاه، ۵۵ دوره آموزشی کوتاه‌مدت و ۱۲۰ دوره آموزش شاغلان برای فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha