۱۳۰‌ هزار دانش‌آموز استان سمنان در مبارزه با اعتیاد مشارکت دارند

سمنان- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: ۱۳۰ هزار دانش آموز از ۹۴۵ مدرسه این استان با هدف مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در طرح یاری‌گران زندگی با اولویت آموزش مهارت‌های زندگی مشارکت دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد ریواده روز سه‌شنبه به مناسبت هشتمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدرسه‌ها با عنوان "هر دانش‌آموز یک یاریگر زندگی" در دبیرستان دخترانه دوره نخست شاهد در شهر سمنان ابراز داشت: طرح یاری‌گران زندگی برای مقابله و پیشگیری از اعتیاد در نظر گرفته شده و کمک بخش‌های مختلف برای اجرای موفق این طرح‌ لازم است.

وی خاطر نشان کرد: طرح یاری‌گران زندکی در مقابله با اعتیاد در سه بخش پیشگیری، درمان و کاهش آسیب و صیانت و حمایت اجتماعی با همت ستاد مبارزه با موادمخدر تدوین شده و به عنوان طرح ملی در استان سمنان اجرا می‌شود.

معاون استاندار سمنان با یادآوری به فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانش‌آموزان افزود: جنگ امروز، شناختی است و برپایه مطالعه‌های انجام شده ۳۰ درصد افراد دچار آسیب اعتیاد، در زمینه باور دچار مشکل شدند.

وی ادامه داد: تغییر در باورها حربه جریان‌های معاند است که جوانان و نوجوانان کشور را هدف گرفته‌اند تا دچار آسیب شوند.

ریواده تصریح کرد: در برخی روستاها و محلات شهری هنوز باور مردم درباره اعتیاد به مواد مخدر و فضای مجازی به درستی شکل نگرفته و مهمترین اقدام پیشگیرانه در حوزه مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی فعالیت برای شکل‌گیری باور موثر در جامعه هدف است.

وی افزود: استان سمنان بالاترین میزان سواد در بین استان‌های کشور دارد و با توجه به گستردگی جامعه هدف، آموزش و پرورش با دربرگیری نخبگان فرهنگی، والدین و دانش‌آموزان بهترین مکان برای گفت و گو و مبارزه با اعتیاد است.

۱۳۰‌ هزار دانش‌آموز استان سمنان در مبارزه با اعتیاد مشارکت دارند

اعتیاد در راس آسیب‌های اجتماعی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با بیان اینکه اعتیاد در راس آسیب‌های اجتماعی است، گفت: این آسیب می‌تواند در زمینه‌های مختلف مانند اعتیاد به موادمخدر و یا فضای مجازی باشد.

وی یادآور شد: سه‌هزار و ۸۰۰ نفر در راه مبارزه با مواد مخدر و تامین سلامت جامعه در کشور شهید و ۱۲‌هزار نفر جانباز شدند.

ریواده با اشاره به کافی نبودن اقدام‌های مقابله‌ای در زمینه اعتیاد تصریح کرد: باید به سمت پیشگیری رفت و یکی از اقدام‌های ارزشمند در این زمینه، اجرای طرح یاری‌گران زندگی است.

معاون استاندار سمنان اظهار داشت: آموزش مهارت‌های زندگی از جمله مهارت کنترل خشم، مهارت نه گفتن، مهارت کنترل استرس در دوره نوجوانی، عاملی پیشگیرانه در جلوگیری از ورود نوجوانان به بسترهای آسیب‌اجتماعی است.

وی افزود: مهمترین هدف در طرح "هر دانش‌آموز، یک یاریگر زندگی" این است که هم سن و سال‌ها، دوستان خود را در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همراهی کنند.

ریواده تاکید کرد: توجه به آموزش، آموزش‌های مهارتی، ارتقای سواد زندگی و سواد فضای مجازی در گام نخست و سپس اقدام‌های مداخله‌ای به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای مقابله با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در دستور کار باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان بر توجه به ارایه ایده، پیشنهادها و خلاقیت در حوزه مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۳ مرکز اقامتی میان مدت غیردولتی ترک اعتیاد، ۹۹ مرکز ترک اعتیاد با دارو، ۶ مرکز مشاوره بیماری های رفتاری، ۲ مرکز کاهش آسیب اعتیاد و چهار تیم سیار کاهش آسیب اعتیاد در سمنان وجود دارد و یک مرکز اقامتی میان مدت ویژه بانوان در این استان فعال است.

بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵، استان سمنان با هشت شهرستان، ۷۰۲ هزار و ۳۶۰ نفر جمعیت دارد.

بیشتر بخوانید:

سمنان رتبه دوم کشوری در حوزه هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha