۳۰ درصد مردم مازندران به پزشک خانواده مراجعه نکردند

ساری - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به سابقه ۱۰ ساله فعالیت طرح پزشک خانواده در این استان گفت: با این وجود ۳۰ درصد مردم زیر پوشش این دانشگاه در این مدت حتی یکبار هم به پزشک خانواده خود مراجعه نکردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس علیپور روز شنبه در نشست خبری افزود: دانشگاه علوم پزشکی مازندران حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را زیر پوشش دارد و تمامی این افراد پزشک خانواده دارند.

وی ادامه داد : ۳۷۸ پزشک خانواده روستایی و ۳۱۶ ماما خانواده به جمعیت خانوار روستایی مازندران خدمات ارایه می دهند و همچنین ۵۴۹ پزشک خانواده شهری در این استان فعالیت دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: پزشک خانواده نقطه قوت در حوزه بهداشتی و درمانی استان به شمار می رود که هر شهروند تیم سلامت مختص به خود دارد.

علیپور اظهارکرد: در مدت یک دهه فعالیت و اجرای طرح پزشک خانواده در مازندران نتوانستیم از تمانی ظرفیت این بخش استفاده کنیم و هم اکنون با بررسی مشکلات سیاست های اجرایی مورد نیاز را پیاده و اجرا خواهیم کرد.

وی یکی از عمده ترین علت عدم مراجعه افراد به پزشکان خانواده در این استان را عدم اطلاع کافی شهروندان از ظرفیت ها و فرصت های موجود در این بخش نام برد و گفت: دولت با صرف هزینه بالا این فرصت را فراهم آورده است تا سلامت و درمان افراد توسط پزشک هر فرد مورد کنترل و بررسی قرار گیرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به تلاش این دانشگاه برای رفع مسایل و مشکلات پیش روی اجرای طرح پزشک خانواده، بیان کرد: براین اساس سامانه ارزیابی پزشکان خانواده از طریق نظرسنجی از مردم راه اندازی شده است.

ارزیابی پزشکان خانواده مازندران زیرذره بین مردم

علیپور افزود: در این نظرسنجی ۵۵ هزار نفر شرکت کردند که شامل افرادی هستند که پس از مراجعه به پزشکان خانواده و دریافت خدمات در پیامکی از آن ها چند فاکتور ارایه خدمات سوال شده است.

وی ادامه داد: در این نظرسنجی ۸۲.۲ درصد مردم از رفتار ارایه دهنده خدمت ابراز رضایت کردند و هچنین ۷۰ درصد از فضای فیزیکی مطب پزشکان خانواده رضایت خود را اعلام کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۷۵.۷ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی از زمان انتظار در مطب پزشکان خانواده راضی بودند و ۷۶.۹ درصد نیز نوبت دهی این پزشکان را راضی کننده اعلام کردند.

علیپور بیان کرد: علاوه بر این حدود ۸۰ درصد مردم از مدت زمان رسیدگی به امور درمانی آن‌ها از سوی پزشکان رضایت خود را اعلام کردند.

جذب پزشکان خانواده جدید با آزمون مهارتی

علیپور از تغییر روند جذب افراد به عنوان پزشکان خانواده در استان خبرداد و گفت: پیش از این به دلیل اجرای سریع طرح پزشکانی که اعلام می کردند بدون آزمون جذب و فعالیت خود را آغاز کردند.

وی افزود: از این پس با توجه به اینکه دوران آزمون و خطا برای اجرای این طرح ملی به پایان رسیده است و باید نواقص به طور کامل برطرف شود در جذب پزشکان خانواده جدید با برگزاری آزمون میزان توانمندی آن ها در عرصه های عملیاتی و کاری مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد.

طرح پزشک خانواده که از سال ۱۳۹۱ در مازندران و فارس به عنوان دو استان پایلوت آغاز به کار کرد، طرحی سلامت‌محور و مبتنی بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هاست ، به طوری که آموزش و پیشگیری در آن اولویت اصلی اجرای طرح محسوب می‌شود تا به این شکل هزینه‌های بخش درمان در کشور کاهش یابد. در حال حاضر نزدیک به ۶۵۰ پزشک عمومی در قالب طرح پزشک خانواده ساکنان شهرهای مازندران را زیر پوشش قرار می‌دهند.

در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت هر پزشک خانواده به دوهزار و ۵۰۰ نفر خدمات درمانی ارائه می کند و تمامی کنترل های لازم درمانی افراد از طریق این پزشکان برای افراد انجام می شود و در صورت نیاز به دریافت سطوح بالاتر دریافت خدمات اقدام لازم برای ارجاع به پزشک متخصص که در این طرح قرار دارند انجام می شود .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه به اجرای پرونده الکترونیک سلامت در این استان اشاره و تصریح کرد: این برنامه قرار بود در برنامه چهارم ، پنجم و ششم دولت اجرا شود که دانشگاه علوم پزشکی مازندران براساس آمارو اطلاعاتی که در اختیار داشت این طرح را اجرایی کرده است.

وی ادامه داد: با راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت علاوه بر بارگذاری اطلاعات درمانی و پزشکی هر یک از افراد حتی موارد فراتر از این موضوع از جمله اعلام زمان دقیق مراقبت ها برای فرد در این سامانه مشخص است.

علیپور از برنامه و سیاست امسال معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای پایش و نظارت پزشکان خانواده خبرداد و گفت: از طریق سازمان های بیمه گر فعالیت این پزشکان خانواده در چارچوب جدید مورد بررسی قرار می گیرد.

تشدید نظارت بر فعالیت پزشکان خانواده

وی ادامه داد : در حال حاضر سرانه پرداختی به ازای هر نفر که زیر پوشش دارد ۱۱هزار و ۸۰۰تومان است که ۸۰ درصد از این رقم در پایان هر ماه و ۲۰ درصد مابقی براساس کیفیت کارایی هر سه ماه پرداخت می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: با توجه به اینکه تاکنون نظارت های دقیقی در زمینه فعالیت پزشکان خانواده وجود نداشت ۲۰ درصد کارایی برای همه آن ها به صورت یکسان پرداخت می شد.

وی از تشدید و دقت نظارت بر فعالیت پزشکان خانواده مازندران خبر داد و گفت: از این پس فعالیت پزشکان خانواده با ۸۰ آیتم مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و همچنین بازدیدهای میدانی بخش دیگری از نظارت ها در این بخش است که مورد نظر می باشد.

محله محور شدن طرح پزشک خانواده در مازندران

وی از محله محور شدن طرح پزشک خانواده در استان خبر داد و گفت: با اجرای آن از این پس هر خانوار نزدیکترین پزشک خانواده در محله خود را انتخاب می کند و از آن خدمات دریافت خواهد کرد.

علیپور ادامه داد: در حال حاضر در برخی نقاط و مناطق شاهدیم که میان محل سکونت فرد دریافت کننده خدمات و پزشک خانواده انتخاب شده فاصله محله ای وجود دارد که در مواقع خاص و حساس استقرار هر دو مجموعه در یک محله بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهارکرد: این طرح قرار است تا پایان امسال اجرا شود اما در این طرح اولویت اول و اساسی با افراد دریافت کننده خانواده است و اجباری در انتخاب و تغییر پزشکان خانواده برای افراد وجود ندارد.

براساس قانون هر فرد می تواند در طول سال ۲ تا سه بار پزشک خانواده خود را تغییر دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha