مراقبت از بیماران دیابتی و فشار خون مازندران ۲۰ درصد افزایش یافت

ساری – ایرنا – رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از افزایش میزان مراقبت سلامت بیماران دیابتی و فشار خون این استان در سال جاری خبرداد و گفت: به نسبت سال گذشته مراقبت از این بیماران توسط شبکه نظام جامعه سلامت استان ۲۰ درصد افزایش یافته است.

رقیه زکی زاده دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش سطح نظام سلامت و مراقبت بهداشتی منجر به آن شده است که در غربالگری های انجام شده بیماران بیشتر دیابتی و فشار خون در مازندران شناسایی شوند.

وی ادامه داد: پارسال تعداد افراد مبتلا به دیابت در مازندران ۱۷۴ هزار و ۱۹۴ نفر بود که این رقم در ۶ ماهه نخست امسال به ۱۸۱ هزار و ۸۰۳ مورد افزایش یافته است.

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: پارسال ۲۷۵ هزار و ۶۶۹ مورد بیمار مبتلا به فشار خون در استان شناسایی شد که در نیمه نخست امسال این رقم به۲۸۶هزار و ۶۱۱ نفر افزایش یافته است.

وی تبعات و اثرات افزایش خدمات نظام سلامت را تنها به شناسایی موارد بیشتر مبتلایان به بیماری ها ندانست و افزود: در این شرایط مراقبت از این بیماران نیز وضعیت مطلوب تری پیدا کرده و روند درمانی آنها به صورت ویژه تر از سوی مراقبان سلامت، پزشکان خانواده و بهورزان مورد رسیدگی قرار می گیرد.

زکی زاده ادامه داد: پارسال از ۵۲.۶ درصد بیماران دیابتی مازندران مراقبت های لازم انجام می شد و این رقم امسال به ۷۱.۹ درصد افزایش یافته است و میزان این مراقبت ها ظرف مدت یکسال اخیر حدود ۲۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی میزان مراقبت از بیماران فشار خون مازندران در سال گذشته را ۵۴.۲ درصد بود که اکنون به ۷۵.۱ درصد افزایش یافته است.

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: هم اکنون از هر چهار بیمار فشار خون استان سه نفرشان مراقبت می شوند که این رقم به شاخص های بسیاری از کشورهای دنیا نزدیک است.

وی افزود: افزایش مراقبت ها و نظام سلامت باعث می شود تا از عوارض بیماری طی سال های آینده جلوگیری و از میزان ورودی بیمارانی که از عوارض فشار خون و دیابت دچار مشکل جسمی شدند به بیمارستان ها و مرگ و میر کاسته شود.

زکی زاده بخش عمده افزایش خدمات نظام سلامت به این نوع بیماران را ناشی از فروکش شدن بیماری کووید ۱۹ و کم شدن درگیری کادر نظام سلامت با این بیماری دانست و بیان کرد: در شرایط پساکرونا این فرصت و ظرفیت ایجاد شد تا کادر نظام سلامت وقت بیشتری را برای بیماریابی و پیگیری روند درمانی بیماران صرف کنند.

ردپای پررنگ پزشک خانواده در شناسایی بیماران

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با توجه به فعالیت پزشکان خانواده شهری و روستایی در استان این افراد توانستند درغربالگری افراد و شناسایی بیماران دیابتی و فشار خون استان نقش بسزایی را ایفا کنند.

زکی زاده ادامه داد: همچنین فعالیت پزشکان خانواده توانسته است در کنترل عوارض جسمی این بیماری های زمینه بر افراد جامعه تاثیر بگذارد چرا که با مشاهده جزیی عوارض بیماری افراد با ارجاع بیمار به سطح بالاتر خدمات پزشکی مورد نیاز و بیشتر به آنها ارایه شده است.

در مازندران ۳۷۸ پزشک خانواده روستایی و ۵۴۹ پزشک خانواده شهری فعالیت می کنند که هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر زیر پوشش یک پزشک هستند و همه مسائل بهداشتی، پزشکی و درمانی این افراد از طریق این پزشک اختصاصی کنترل و نظارت می شود.

وی افزود: باوجود مطلوب تر و پویاتر شدن سیستم نظام جامع خدمات سلامت در شناسایی بیماران زمینه ای همچون دیابت و فشار خون در مازندران اما هنوز از انتظارات مورد نظر عقب هستیم.

زکی زاده توضیح داد: با شناسایی بیش از ۱۸۰ هزار بیمار دیابتی در مازندران حدود ۱۰ و نیم درصد بیماران دیابتی این استان شناسایی شدند که سیستم نظام سلامت کشور ۲۰ درصد را به عنوان راندمان مطلوب برای کنترل این بیماری و عوارض ناشی از آن می دانند.

عدم کنترل دیابت و فشار خون طی سال های متمادی باعث می شود بدن فرد بیمار به عوارض جسمی از جمله زخم پای دیابتی ، قطع عضو ، نابینایی ، سکته های قلبی و مغزی ،از دست دادن کلیه ها و دیالیز شدن دچار شوند.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را زیرپوشش دارد که برای ارائه خدمات به افراد زیر پوشش پنج مرکز مشاوره بیماری های رفتار ، یک هزا رو ۶۴۵ بهورز ، ۸۰ مرکز جامع خدمات شهری ،۲۰۲ مرکز جامع خدمات روستایی ، پنج مرکز جامع خدمات روستایی شبانه روزی و یک هزار و ۸۰۶ خانه بهداشت زیرساخت هایی است که این دانشگاه در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha