رهاورد ۵۵۰۰ میلیارد تومانی سفر رییس جمهور برای سامان‌بخشی آب خطه خورشید

مشهد- ایرنا- آبرسانی و توسعه شبکه‌های آب و فاضلاب از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم در سفرهای استانی است که در این رابطه دولت برای رفع تنش آبی و اجرای طرح های فاضلاب خراسان رضوی بیش از سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و نیز ۴۵.۵ میلیون یورو اعتبار ارزی با فاینانس خارجی در نظر گرفته است.

به گزارش ایرنا، رییس جمهور و اعضای هیات دولتش روز چهارشنبه دهم فروردین ماه ۱۴۰۱ در نخستین سفر استانی خود به خراسان رضوی سفر کرد که رهاورد این سفر ۲ روزه برای این استان، اختصاص ٣١ هزار میلیارد تومان طی سالهای ١٤٠١ تا ١٤٠٣ در قالب ١٨٦ مصوبه بود.

بررسی وضعیت آبی کلانشهر مشهد و استان خراسان رضوی از مهمترین دستورهای کاری این سفر بود و طبق اعلام وزیر نیرو اختصاص سه هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب مصوبه سفر استانی برای رفع دایمی تنش آبی مشهد، از دستاوردهای سفر مزبور بود.

رهاورد 5500 میلیارد تومانی سفر رییس جمهور برای سامان‌بخشی آب خطه خورشید

اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه های تامین آب شرکت آب منطقه ای

خراسان رضوی با اقلیم خشک و کویری، از نظر آب وضعیتی بحرانی‌ دارد و از ۳۷ دشت این استان وضعیت ۳۴ دشت بحرانی است و سطح آب زیرزمینی اش افت کرده است و ۹۹ درصد مساحت مشهد نیز در خشکسالی شدید قرار دارد و اجرای پروژه های مرتبط با تنش آبی در این خطه از اولویتهای دولت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در خصوص اعتبارات سفر استانی دولت به استان به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سفر فروردین ماه هیات دولت به خراسان رضوی، چهار پروژه شرکت آب منطقه ای به عنوان مصوبات سفر برای تخصیص اعتبار مصوب شد که پروژه سد شوریجه از آن جمله بود.

علیرضا طاهری اضافه کرد: ۱۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و ۱۵۰ میلیارد تومان نیز از محل ماده ۵۶ (تسهیلات بانکی) اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تخصیص یافته است اما تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی از محل ماده ۵۶ به دلیل تغییر رویکرد وزارت نیرو و عدم همراهی بانک برای پرداخت تسهیلات، هنوز عملیاتی نشده است.

طاهری ادامه داد: پروژه شبکه آبیاری سد دوستی در منطقه سرخس از دیگر پروژه‌هایی بود که در این سفر ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن مصوب شد و تاکنون ۱۵ میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه آبرسانی از سد تبارک به قوچان با اختصاص ۱۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت نیرو و ۱۵ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات وزارت نفت، از دیگر پروژه های مصوب سفر استانی رییس جمهور بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: از محل اعتبارات وزات نیرو در این پروژه تا کنون ۱۳ میلیارد تومان و از محل اعتبارات وزارت نفت نیز تاکنون هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

طاهری اضافه کرد: پروژه جایگزینی پساب با آب کشاورزی در محدوده غرب مشهد از دیگر مصوبات این سفر استانی بود که ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص یافته و پنج میلیارد تومان از این مبلغ تاکنون محقق شده است.

وی گفت: همچنین در این سفر مجوز اجرایی طرح بهره برداری بهینه از منابع آب هزارمسجد صادر شد که مستندات آن به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و پس از تایید به مجلس ارسال خواهد شد.

رهاورد 5500 میلیارد تومانی سفر رییس جمهور برای سامان‌بخشی آب خطه خورشید

تخصیص ۶۵ میلیارد تومان اعتبارات سفر استانی به طرح های آب و فاضلاب مشهد

هم اکنون ٩٩ درصد از مساحت مشهد در شرایط خشکسالی شدید قرار دارد و بحران کم آبی از چالش های پیش روی این کلانشهر به شمار می رود که این وضعیت دولت را نیز نسبت به وضعیت این کلانشهر حساس کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در خصوص تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری به بخش آب و فاضلاب مشهد اظهار کرد: ۶۵ میلیارد تومان اعتبارات سفر استانی رییس جمهور برای اجرای طرح های آب و فاضلاب در حاشیه شهر مشهد محقق شده و طرح‌ها در حال اجراست.

حسین اسماعیلیان افزود: در سفر استانی دولت، سه هزار میلیارد تومان برای طرح‌های تامین آب مشهد اختصاص یافت که اقدامات تخصیصی آن در دست انجام است و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ از محل منابع عمومی، هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات داخلی وزات نیرو تامین می شود.

وی گفت: همچنین در سفر رییس جمهور، ۳۰ میلیارد تومان برای طرح آبرسانی به حاشیه شهر مشهد اختصاص یافته که نیمی از این مبلغ از محل اعتبارات ملی و نیمی از محل اعتبارات استانی است که محقق شده و طرح ها در حال اجراست.

وی اضافه کرد: ۳۵ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات نفت برای اجرای طرح جمع آوری فاضلاب حاشیه شهر اختصاص یافته که مناقصه آن انجام شده و طرح ها در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: برای اجرای طرح جمع آوری فاضلاب شهر رضویه نیز ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات بخش نفت و ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی وزات نیرو اختصاص یافته که مناقصه اجرای این طرح در حال برگزاری است.

اسماعیلیان افزود: اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب نیز با ظرفیت ۴۷ هزار متر مکعب در شبانه‌روز از دیگر مصوبات این سفر استانی است که بانک عامل برای اخذ تسهیلات مشخص شده است و مناقصه نیز به زودی برگزار می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: ۴۵.۵ میلیون یورو نیز برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب، با ظرفیت ۱۱۰ متر مکعب در شبانه روز از محل فاینانس خارجی تامین می شود که پیگیری از طریق بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری در دست اقدام است.

رهاورد 5500 میلیارد تومانی سفر رییس جمهور برای سامان‌بخشی آب خطه خورشید

اختصاص ۲۷۹ میلیارد تومان برای ۹ پروژه آبفا در خراسان رضوی
کاهش بارندگی ها، ادامه روند خشکسالی و افت سالانه سفره‌های آب زیرزمینی در خراسان رضوی، آب‌رسانی به شهرها و روستاهای این استان را با شرایط سختی همراه کرده است به طوری که اکنون ۳۲ شهر با حدود ۱.۵ میلیون نفر جمعیت و نیز ۹۹۰روستا با حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در استان با کمبود آب مواجه هستند که به ۳۵۰ روستای مزبور با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

از این رو در سفر استانی هیات دولت به مشهد و استان، ۹ طرح آب و فاضلاب خراسان رضوی که به ۲ هزار و ۹۳۰ روستا و ۹۸ شهر استان، به جز مشهد، خدمت‌رسانی می کند، تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: در سفر استانی رییس جمهور برای اجرای ۶ طرح در بخش آب و سه طرح در بخش فاضلاب استان ۲۷۹ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

سیدابراهیم علوی افزود: تخصیص ۲۱۹ میلیارد تومان از این اعتبار برای سال ۱۴۰۱ و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز برای سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۸۵ میلیارد تومان از اعتبار سال جاری تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد: اجرای پروژه های جمع آوری فاضلاب در شهرهای قوچان و سبزوار، مطالعات پروژه جمع آوری فاضلاب در شهر ریوش و اجرای طرح های آبرسانی به تربت حیدریه، طرقبه، فریمان، سبزوار، بجستان و گناباد از پروژه های تعریف شده در قالب اعتبارات این سفر است.

دور نخست سفرهای استانی رییس جمهور ۲۲ آبان ماه امسال با سفر به کرمان پایان یافت و آیت الله سید ابراهیم رییسی در آخرین سفر استانی خود، هدف از سفرهای استانی را نهضت به سامان رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام عنوان کرد و افزود: به اندازه ۵۰ سال پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که بنا داریم از اولویت‌ها شروع کنیم.

فیلم نشست خبری رییس جمهور به خراسان رضوی را نیز در این لینک می توانید دنبال کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha