۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۰۶
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 84963472
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

شانزدهم آذر و چراغ همیشه‌روشن پرسشگری

۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۰۶
کد خبر: 84963472
شانزدهم آذر و چراغ همیشه‌روشن پرسشگری

سمنان- ایرنا- شانزدهم آذر چراغ پر فروغ آگاهی، بیداری فکری، سیاسی، اجتماعی، تاریخی، استکبارستیزی، کنشگری جامعه و مظهر نقش‌آفرینی‌های مهم دانشجویان پرسشگر، متعهد و اندیشه‌ورز در مسیر روشنایی، توسعه و تعالی کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روز شانزدهم آذر ماه در تقویم ایران به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت شده است.
۱۶ آذر ماه در سال ۱۳۳۲ در واقع یادآور قیام دانشجویان بصیر و ظلم‌ستیز و ضداستکباری است. دانشجویانی که خشم و مشت های خود را رو به کاخ بیداد نشانه رفتند. سه تن از آنان اگر چه در خون پاک خود غلتیدند، اما مرگ سرخ و شهادت شان رایت بیداری و نماد استکبارستیزی شد و برای همیشه حرکت‌های سیاسی و اجتماعی دانشجویی را سرمشق قرار گرفت.
شانزدهم آذر هر سال در ایران به یاد سه دانشجوی شهید (مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به سفر رسمی ریچارد نیکسون معاون وقت رییس‌جمهور دولت امپریالیستی آمریکا به تهران و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران شهید شدند، گرامی داشته می‌شود.
جامعه دانشجویی کشور تاکنون شهدای والامقامی را به ساحت مقدس اسلام و ملت شهیدپرور ایران اسلامی تقدیم کرده‌است و از این منظر بزرگداشت روز دانشجو فرصتی برای یادآوری نقش و جایگاه این قشر فرهیخته در روند پیشرفت انقلاب اسلامی و اهمیت حضور متعهدانه و آگاهانه دانشجویان در مسیر پویایی و علم اندوزی است.

شانزدهم آذر و چراغ همیشه‌روشن پرسشگری


روز دانشجو در واقع روز مبارزه با استعمار و استکبار است و در این بین دانشگاه‌ها به عنوان سنگر دانشجویان نقشی مهم در الگوسازی تربیتی دارند.
دغدغه‌مندی و مطالبه‌گری‌ دانشجویان در کنار نیروی جوانی، تحول در مسایل مختلف مانند فرهنگی و اجتماعی کشور را رقم زده و نقشی مؤثر را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی داشته‌ و اکنون نیز گفتمان‌سازی آرمان‌های انقلاب از تکالیف مهم دانشجویان است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت در روز ۲۴ آذرماه سال ۸۷ تاریخچه‌ای از این واقعه را بیان کردند. ایشان فرمودند: «جالب است توجه کنید که ۱۶ آذر در سال ۳۲ که در آن سه نفر دانشجو به خاک و خون غلتیدند، تقریباً چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد اتفاق افتاد؛ یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد و آن اختناق عجیب - سرکوب عجیب همه نیروها و سکوت همه - ناگهان به وسیله دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود می آید. چرا؟ چون نیکسون که آن وقت معاون رییس جمهور آمریکا بود، آمد ایران. به عنوان اعتراض به آمریکا، به عنوان اعتراض به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند، این دانشجوها در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات می کنند، که البته با سرکوب مواجه می شوند و سه نفرشان هم کشته می شوند. حالا ۱۶ آذر در همه سال ها، با این مختصات باید شناخته شود. ۱۶ آذر متعلق به دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است.»

دانشجو مظهر پویایی جامعه

عامل توسعه در کشورهای پیشرفته به ۲ موضوع ثروت و نیروی انسانی بستگی دارد که نیروی انسانی همان قشر جوانی است که به عنوان دانشجو در دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند و به اعتقاد متخصصان امر، پویایی، نشاط، شادابی و تحرک جامعه اسلامی و انقلابی وابسته به فعالیت‌های دانشجویان است و این قشر در کنار تلاش علمی و پژوهشی باید در زمینه اخلاق و ارزش‌های معنوی نیز جامعه را راهبری کنند.
توسعه همه جانبه کشور در گرو همراه شدن تلاش علمی در کنار رشد فرهنگی و اخلاقی است و انتظار می‌رود دانشجویان همواره علاوه بر تحصیل علم با رشد اخلاقی در زمینه عمل به علومی که آموخته‌اند، تلاش کنند.

شانزدهم آذر و چراغ همیشه‌روشن پرسشگری

دانشجویان در تیررس هدف دشمن

دانشجویان امروز باید مجهز به دیدی دشمن‌شناسانه باشند و رویدادها را به نیکی رصد کنند، به تحلیل بنشینند و در کسوت نقادی عادل و اصلاحگر رو به آینده ای روشن قدم بردارند، چرا که دشمنان و در راس شان آمریکای جنایتکار، امروز نیز به دنبال شکست های پی در پی در عرصه های مختلف و عدم توان مقابله و رویارویی با ایران توانمند اسلامی، دست به عملیات‌ روانی جدیدی با شعارهای فریبنده زده است و بی شک در این نقشه شوم نیز همچون گذشته به شکست تن خواهند داد و ایران عزیز و سرفرازمان با رهنمودهای داهیانه رهبر حکیم انقلاب اسلامی با تکیه بر ظرفیت های داخلی و بهره مندی از قشر جوان، نخبه، آگاه و متخصص دانشگاهی، در عرصه های مختلف رو به جلو با رشدی چشمگیر و در مسیر خوداتکایی به حرکت خود ادامه خواهد داد.

دانشجویان از مسئولان چه می‌خواهند؟

به باور متخصصان امر، زمانه و توقعات دانشجویان تغییر کرده و از همین رو مسئولان و برنامه ریزان باید به گونه ای عمل کنند که پاسخگوی دیدگاه های جدید باشند، آنها را ببینند، بشنوند و بدانند که با حرف و پاسخ درست و عمل کردن به مقصود می رسند.
نمی توان گفت که دانشجو حرف نزند، چون یکی از وظایف دانشجویان مطالبه گری در مسیر درست است، مسیری که باید صادقانه و به دور از هر نوع جوسازی باشد و در این راه انتقاد و نقد سازنده می تواند جامعه را به جلو هدایت کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha